دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

درباره اتفاقات تازه رسانه‌ای در تلویزیون

شب درخشیدن «جهان‌آرا» و «راز»/ گزارشی از دو اقدام آتش به اختیار در رسانه ملی!

برنامه تلویزیونی جهان آرا

سینماپرس: ورود مستقیم برنامه راز به موضوع موسیقی و نمایش ساز در این برنامه در کنار انتقاد به لغو غیرقانونی کنسرت‌ها در کنار استفاده درست سازندگان برنامه جهان‌آرا از ظرفیت رسانه‌ای گفت‌وگو با تحلیلگر بی‌بی‌سی فارسی دو اقدام جالب توجه برنامه‌سازان تلویزیون در شب گذشته بود.

عملکرد ضعیف رسانه ملی در چند وقت گذشته و برخوردهای سلیقه‌ای صورت گرفته با مسائل و موضوعات مختلف باعث شده تا بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه رسانه از وضعیت فعلی صداوسیما ناراضی باشند. وضعیتی که به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل آن حضور نیروهای قدیمی و محافظه‌کار در این سیستم است که عملا بیشتر به فکر گذران عادی امور رسانه‌ای هستند که مسئولیت آن به ایشان سپرده شده است و ارتقای کیفی محتوای این رسانه یا در اولویتشان نیست و یا حداقل جزو اولویت‌های اصلی آن‌ها قرار ندارد.

در این شرایط بروز برخی از اتفاقات رسانه‌ای می‌تواند تکانی به این شرایط ساکن و بی‌تحرک رسانه ملی دهد. تکانی از جنس فعالیت واقعی رسانه و نه روزمرگی‌های مرسومی که رسانه ملی مدت‌هاست به آن دچار شده است.
ضدحمله حاج نادر به عقبه شبه روشنفکران وطنی!
برنامه «راز» نادر طالب زاده یکی از همین موارد معدود رسانه‌ای است که پخش سری جدید آن همزمان با ماه مبارک رمضان آغاز شده است و در همین مدت کوتاه از آغاز سری جدید آن نیز تماشاگران خاص خود را پیدا کرده است. نکته جالب توجه در سری جدید این برنامه صراحت سازندگان آن در پرداختن به موضوعاتی است که شاید گاهی به عنوان خط قرمز آن‌ها تعریف شده است. 
یکی از بهترین نمونه‌های این موضوع مربوط به برنامه شب گذشته راز و پرداختن به مسئله تفاوت موسیقی هنری از موسیقی تفننی و نمایش ساز در این برنامه بود. اقدامی که هرچند پیش از این نیز در برخی از برنامه‌های خاص اتفاق افتاده بود ولی ورود برنامه‌ای همچون راز و شخص نادر طالب زاده به این موضوع به عنوان افرادی که شاید بیشتر اوقات از جانب برخی شبه روشنفکران به تندروی متهم شده‌اند؛ یک ضدحمله تمام عیار به هجمه همیشگی این جریان درباره تفکر جریان انقلابی و حزب‌اللهی بود. جالب آن که سازندگان این برنامه با انتقاد از لغو برخی کنسرت‌های موسیقی، ضدحمله خود را به جریان رقیب هراسی شبه روشنفکران کامل کرد.
آتش به اختیار شدن جهان‌آرا
دومین اتفاق جالب توجه رسانه‌ای شب گذشته مربوط به برنامه جهان‌آرا شبکه افق با اجرای وحید یامین‌پور بود. این برنامه که با محوریت بررسی موضوع حوادث تروریستی تهران به روی آنتن شبکه افق سیما رفت، در اقدامی بی‌سابقه به گفت‌وگو با علی علیزاده تحلیلگر چپ‌گرای بی‌بی‌سی فارسی پرداخت. علیزاده کارشناس «بی بی سی فارسی» که بارها در برنامه های تحلیلی سیاسی این شبکه فارسی زبان حضور یافته، در این برنامه به عنوان مهمان اسکایپی به تحلیل حوادث تروریسی تهران پرداخت.
این اتفاق از آن جهت مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که پیش از این گفت‌وگو با چنین افرادی در رسانه ملی سابقه نداشت؛ این در حالی است که شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی بارها و به بهانه مختلف با اندیشمندان و تحلیلگران داخل کشور از همین طریقه به گفت‌وگو پرداخته است و محمدحسین جعفریان، شاعر و مستندساز به نام کشورمان یکی از سرشناس‌ترین گزینه‌هایی است که تا به حال چندین بار با این شبکه در ارتباط با موضوعات مختلف گفت‌وگو کرده است.
یامین‌پور پس از اتمام این برنامه با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت:
#آتش به اختیار
تکرار فردا (یکشنبه) ساعت 15
ان‌شاءالله
آقای علیزاده بعد از برنامه تماس گرفت. گفتم دارند بهتون حمله می‌کنند. گفت جایی که جوونا دارن برای کشور جان میدن منم کمی فحش بخورم طوری نیست. #شرف
جالبه که مدعیان آزادی بیان زبان فحاشی‌شان بند نمیاد.
گزارشی از دو اقدام آتش به اختیار در رسانه ملی!
البته نباید این نکته را نیز فراموش کرد که بیانات رهبری در ارتباط با موضوع آتش به اختیار شدن در مسائل فرهنگی ناظر به محیط‌های دانشجویی و دانشجویان به عنوان افسر جنگ نرم بود و شاید یکی از ایراداتی که به سازندگان برنامه‌هایی همچون جهان آرا وارد باشد؛ آن است که این نگاه و رویه پیش از این در این برنامه وجود نداشت و شاید این اتفاق پیش آمده را هم باید به حساب یک واکنش سریع و مقطعی به بیانات رهبری دانست و نه یک رویه ادامه‌دار و همیشگی.
با این همه در شرایط فعلی و هجمه همه جانبه تفکرات لیبرال و غیراسلامی داخلی و خارجی به پیکره فرهنگ این کشور؛ شاید این‌گونه اقدامات تاثیر چندانی در تغییر شرایط نداشته باشد ولی می‌توان امید داشت که در ادامه راه شاهد حضور موثر و منسجم سایر برنامه‌سازان انقلابی تلویزیون در این عرصه باشیم.
* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.