سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳

انتظارات اهالی سینما از دولت دوازدهم/۱۲

عفیفه: مسئولان باید مرجع تصمیم گیری در رابطه با حوزه فرهنگ و سینما را مشخص کنند/ در سینما ضعف های زیرساختی داریم

اسماعیل عفیفه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات

سینماپرس: اسماعیل عفیفه تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه طی سال های اخیر عنان اختیار حوزه فرهنگ و هنر به طور کل از دست مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج شده و ما همواره شاهد دخالت افراد، دستگاه ها و نهادهای مختلف در امور فرهنگی و هنری کشور هستیم که باعث نوعی هرج و مرج شدید در این حوزه شده است از این رو مسئولان باید مرجع تشخیص و تصمیم گیری در رابطه با حوزه فرهنگ و سینمای کشور را به صورت جدی مشخص کنند.

تهیه کننده سریال تلویزیونی «پریا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد معتبر دولتی مسئول امور فرهنگی و هنری است دولت باید آنقدر قدرت و نفوذ داشته باشد تا این وزارتخانه بتواند برنامه ها و سیاست های خود را به صورت یکسان در کل کشور اعمال کند. هم اکنون اغتشاش در تصمیم گیری های کلان فرهنگی آسیب های جدی را بر پیکره حوزه فرهنگ و هنر کشور و به ویژه سینما وارد ساخته است و همگی این ها به دلیل ضعف در اعمال قدرت و نبود برنامه ریزی های کلان و درازمدت در حوزه مدیریتی است.

وی ادامه داد: علاوه بر سینما سایر حوزه های فرهنگی هم دچار این نوع مشکلات هستند به نحوی که ما در حوزه نشر و کتاب، تئاتر و هنرهای نمایشی و... نیز همچون سینما شاهد هرج و مرج در تصمیم گیری ها هستیم.

عفیفه سپس با تأکید بر اینکه ضعف های شدید زیرساختی در سینما داریم اظهار داشت: ضعف های زیرساختی شدید در سینمای کشور باعث شده تا پتانسیل هنرهفتم آنچنان که باید در کشورمان به منصه ظهور نرسد؛ تمامی این ها به دلیل آن است که دولت ها ثابت کرده اند که گویا قصد سالن سازی و اعطای وام به اشخاص برای سالن سازی در سراسر کشور ندارند. بنده معتقدم دولت بایستی با تدبیر و درایت جدی به افرادی که مایل به سرمایه گذاری برای سالن سازی هستند تسهیلات دهد و به خصوص از سالن سازی در شهرستان ها حمایت جدی نماید.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: متأسفانه به شهرستان ها هیچ گاه توجه جدی صورت نمی گیرد و هیچ گاه این اتفاق نیفتاده تا تعداد بالقوه تماشاگران به بالفعل تبدیل شود. مدیران فرهنگی و سینمایی موظف هستند تا به شهرستان ها و به ویژه نقاط محروم نگاهی جدی داشته باشند و سعی کنند تا با ایجاد سالن های سینما فرهنگ عمومی جامعه را گسترش و ارتقا دهند. سینما امروزه در تمامی کشورهای دنیا به عنوان رسانه ای مهم و تأثیرگذار شناخته می شود و این بسیار بد است که ما در کشورمان به این مهم توجهی نداریم.

وی تأکید کرد: مسئولان باید آگاه باشند که سالن سازی در شهرستان ها می تواند به رونق انداختن جریان تولید و افزایش فروش فیلم ها کمک شایانی کند؛ ما امروزه بیش از هر زمان دیگر شاهد آن هستیم که بسیاری از فیلم ها درست در زمان اوج فروش شان از پرده سینماها پایین کشیده می شوند چون تعداد سالن های سینمای ما کافی نیست و فیلم هایی در صف اکران قرار دارند که باید روی پرده بروند.

عفیفه در خاتمه این گفتگو افزود: همچنین امیدوارم دولت توجه ویژه و جدی به بخش خصوصی داشته باشد و شرایطی را فراهم آورد تا بخش خصوصی بتواند فعالیت های خود را در سینمای کشور گسترش دهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.