دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷

سینماگران از دولت دوازدهم چه می خواهند؟

جلوگیری از رانت، بی عدالتی و تبعیض و پرهیز از نگاه باندی و جناحی/ لزوم اجرای قانون، توجه به زیرساخت ها و احیای سینمای ارزشی و استراتژیک

زندباف-فلاح پور-لقمانی-عفیفه-فضلی-سجادی حسینی-فرح مرزی-زاهدی-سبط احمدی-والی زاده-قاسمی جامی-عبدی نسب-عزیزی-باقربیگی-خسروی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما با نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر، بیکاری، بی عدالتی و تبعیض، خانه نشینی، فقر و رکود، تأکید کردند دولت دوازدهم می بایست با توجه به مشکلات اساسی سینماگران و با انتخاب وزیری فرهنگ شناس، به سینمای ارزشی و استراتژیک بها داده و با پرهیز از باندبازی و سیاسی، توجه به شهرستان ها علاوه بر تهران، شرایطی را ایجاد نمایند تا امکان حضور حداکثری سینماگران در این عرصه مهیا گردد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، حوزه فرهنگ و هنر دستخوش تحولاتی شد. تحولاتی که برای تعداد معدودی سینماگران که جزو یاران و دوستان مدیران سینمایی بودند بسیار خوش بود و برای اکثریت سینماگران تلخ و دردآور؛ طی این سال ها تبعیض و نابرابری در سینما مجددا رخ نمود. پس از گذشت مدتی از روی کار آمدن دولت یازدهم، اعتراضات سینماگران از عملکرد مدیران فرهنگی و به ویژه رئیس سازمان سینمایی شکل گرفت و همه با بیان اینکه این دولت به وعده های خود در حوزه فرهنگ و هنر عمل نکرده خواستار تحول جدی و تغییر مدیران سینمایی شدند!

این اعتراضات اهالی سینما روز به روز و سال به سال نسبت به عملکرد غلط مدیران دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر بیشتر شد تا اینکه در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر این اعتراضات موج گسترده تری پیدا کرد و بسیاری از افرادی که کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره شده بودند با انصراف شان از کاندیداتوری نسبت به داوری های غلط و سازماندهی شده در جشنواره اعتراض کردند و به طور جدی خواستار رفتن حجت الله ایوبی از سازمان سینمایی شدند که این مهم سرانجام پس از مدت ها به ثمر نشست و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرغم اصرار ایوبی مبنی بر ماندنش در سازمان سینمایی وی را عزل و محمدمهدی حیدریان را به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور منصوب کرد.

در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از هنرمندان و اهالی سینما با انتقاد شدید از وضعیت موجود در حوزه فرهنگ و هنر و همینطور تورم و فقری که کشور را فرا گرفته خواستار تغییرات جدی در حوزه فرهنگ و هنر کشور شدند. به عنوان نمونه ۲۰ تن از چهره های سینما، تلویزیون و تئاتر کشور آقایان: سیروس الوند، ماشاالله شاهمرادی زاده، هوشنگ توکلی، کوروش تهامی، ابراهیم وحیدزاده، پیمان عباسی، داود توحیدپرست، نادر طریقت، حبیب دهقان نسب، مهدی امینی خواه، هادی مرزبان، دکتر قطب الدین صادقی، سیاوش حقیقی، رضا توکلی، عباس غزالی، جواد مزدآبادی، فریدون جیرانی، حسن برزیده، محسن محسنی نسب و بانو ثریا قاسمی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نقدهای خود را از دولت یازدهم ابراز داشته و خواهان رسیدگی ویژه و فوری به وضعیت بغرنج و نابسمان حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینمای کشور شدند. مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

پس از برگزیده شدن مجدد حسن روحانی بسیاری از هنرمندان خواستار تغییر جدی وضع موجود شدند و شرایط این روزهای سینمای کشور را اسفناک برشمردند.

در همین رابطه با ۱۵ تن از سینماگران کشور آقایان: حسین زندباف، اسماعیل فلاح پور، علی لقمانی، اسماعیل عفیفه، بایرام فضلی، کاوه سجادی حسینی، نوید فرح مرزی، حسن زاهدی، علیرضا سبط احمدی، منوچهر والی زاده، حسین قاسمی جامی، عبدالله عبدی نسب، محمود عزیزی، مهدی باقربیگی و خانم: سودابه خسروی گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

زندباف: فقدان اجرای قوانین در سینما و اعمال سلیقه مدیران فرهنگی و سینمایی موجب مشکلات گسترده در عرصه هنر هفتم شده است

حسین زندباف تهیه کننده و تدوین گر پیشکسوت سینمای کشور گفت: این روزها مشکلات متعددی گریبان اهالی سینمای کشور را گرفته است. مشکلاتی نظیر بیکاری، بی پولی، فقدان امنیت شغلی، نبود بیمه و... که اگر توجه به قانون وجود داشت ما شاهد هیچ یک از این مشکلات در سینمای کشور نبودیم. قانون حافظ منافع ما است و اگر ما زیر پرچم قانون مشغول به کار باشیم می توانیم با امید بیشتری به آینده نگاه کنیم. فقدان اجرای قوانین در سینما و اعمال سلیقه مدیران فرهنگی و سینمایی موجب مشکلات گسترده در عرصه هنر هفتم شده است و بنده یقین دارم اگر قوانین مدون به درستی اجرا شوند ما دیگر هیچ مشکلی در سینما نخواهیم داشت و از این رو از تمامی مسئولان دولت دوازدهم تقاضای اجرای درست قوانین را دارم.  

زاهدی: امیدوارم وزیر آینده فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعات کامل و جامعی از حوزه فرهنگ داشته باشد

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما گفت: مهمترین مشکلی که حوزه فرهنگ و هنر سال ها از آن رنج برده حضور اشخاصی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که کمترین قرابتی با این پست مهم و حساس ندارند و از این رو  امیدوارم وزیر آینده فرهنگ و ارشاد اسلامی اطلاعات کامل و جامعی از حوزه فرهنگ داشته باشد. آرزو دارم وزیر اصلحی که توسط شخص رئیس جمهور برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شود اهتمام جدی داشته باشد تا رئیس سازمان سینمایی را از میان یکی از سینماگران مطرح کشور که سابقه مدیریتی دارد انتخاب کند و او هم تصدی تمامی نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی را به بهترین اهالی سینمای کشور بسپارد.

سبط احمدی: ثبات در قانون گذاری و مدیریت حوزه فرهنگ مهمترین انتظار ماست/ امیدوارم شاهد رانت نباشیم

علیرضا سبط احمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: ثبات در قانون گذاری و مدیریت حوزه فرهنگ مهمترین انتظار ماست چرا که اگر ثبات در این حوزه ها وجود داشته باشد و همه پایبند به قانون باشند ما شاهد بیشترین بهره وری در عرصه فرهنگ و هنر خواهیم بود و همه هنرمندان و اهالی فرهنگ می توانند از موهبات و خدمات یکسان وزارت ارشاد بهره مند شوند. یکی از مهمترین کارهایی که شخص آقای رئیس جمهور باید انجام بدهد این است که فردی را برای وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برگزیند که خود برخاسته از جامعه فرهنگی و هنری کشور باشد و یا پیش از این سوابق مدیریتی درخشانی در حوزه فرهنگ داشته باشد تا بتواند به بهترین شکل و شیوه ممکن مشکلات متعدد موجود در این حوزه را رفع نماید.

والی زاده: امیدوارم اهالی فرهنگ و هنر حمایت مادی و معنوی شوند/ با رکود شدید کاری مواجه هستیم

 منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران گفت: امیدوارم در دولت دوازدهم اهالی فرهنگ و هنر حمایت مادی و معنوی شوند و امکانات و بودجه ها تنها در اختیار برخی اشخاص که جزو نزدیکان مدیران هستند قرار نگیرد. نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که شخص رئیس جمهور باید فردی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب کند که نسبت به این حوزه آگاهی و شناخت کافی داشته باشد و با مشکلات و گرفتاری ها و بیکاری ها و بی پولی های اهالی فرهنگ و هنر در بخش های مختلف بیگانه نباشد.

فلاح پور: مدیران سینمایی دولت یازدهم ضربه های جبران ناپذیری را به سینما وارد کردند/ نگاه باندی و جناحی به اهالی سینما شایسته نیست

اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با انتظارات خود از شخص رئیس جمهور و مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم گفت: سازمان سینمایی در دولت یازدهم هیچ گونه کارکرد مثبتی نداشت و نباید همان رویه در دولت جدید تکرار شود تا ما بیش از این شاهد بیکاری و خانه نشینی هنرمندان و سینماگران باشیم. طی ۴ سال گذشته رسماً هیچ اتفاق مثبتی در سینمای کشور رخ نداد و تنها ما شاهد شنیدن شعارهای فریبنده و زیبا از سوی مسئولان و مدیران سینمایی بودیم. بیکاری اهالی سینما در این سال ها بیش از گذشته رو به فزونی گذاشت و بسیاری از اهالی سینما مجبور به تغییر شغل شدند.

فرح مرزی: بی عدالتی و تبعیض میان اهالی سینما و داشتن غم نان این روزها بیداد می کند؛ به داد سینماگران برسید

نوید فرح مرزی عضو ۲ انجمن «چهره پردازان» و «طراحان فنی و مجریان صحنه» خانه سینما گفت: بی عدالتی و تبعیض میان اهالی سینما و داشتن غم نان این روزها بیداد می کند؛ به داد سینماگران برسید و نگذارید که همچون سال های قبل رفتارهای ناعادلانه بر اساس روابط و دوستی ها در سینما وجود داشته باشد.  هر شخصی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود باید فردی را به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب کند که خود از بدنه سینما باشد و مشکلات و دردهای سینما و سینماگران را به خوبی شناخته و درک کرده باشد. خود شخص وزیر هم باید حتماً از اهالی فرهنگ و هنر باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن ساماندهی مناسبی برای جمیع مشکلات هنرمندان در رشته های گوناگون داشته باشند.

سجادی حسینی: امیدوارم شخصی وزیر فرهنگ شود که حداقل آشنایی با ادبیات و سینما داشته باشد/ به جوانان بها داده شود

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در رابطه با انتظارات خود از شخص رئیس جمهور و مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم گفت: یکی از بزرگترین معضلات امروزه سینمای کشور دخالت های نابه جای سینماداران در نحوه اکران آثار سینمایی است و معتقدم دخالت سینماداران در نحوه اکران آثار سینمایی باید ریشه کن شود تا بخش مهمی از معضلات و مشکلات سینمای کشور برای همیشه از بین برود. دخالت سینماداران در اکران آثار سینمایی باعث شده تا ما شاهد تولید آثاری شبیه به هم در سینمای کشور باشیم آثاری که حتی بازیگران آن ها هم شبیه به هم هستند و به نوعی کلیشه شده اند. متأسفانه سلیقه سینماداران بر اساس دیدگاه های فرهنگی و هنری نیست و آن ها تنها به فکر سوددهی اقتصادی هستند و اگر تنها ما در فکر سوددهی اقتصادی فیلم های سینمایی باشیم قطعاً دیگر تا چند سال آینده اثری از هنر و فرهنگ در فیلم های مان باقی نمی ماند.
 

عزیزی: آرزوی همه هنرمندان حضور وزیری محقق، پژوهشگر و دغدغه مند در حوزه فرهنگ و هنر است/ باید سطح کیفی سلیقه عمومی جامعه را ارتقا داد

دکتر محمود عزیزی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در رابطه با انتظارات خود از شخص رئیس جمهور و مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم گفت:  آرزوی همه هنرمندان حضور وزیری محقق، پژوهشگر، استاد و دغدغه مند در حوزه فرهنگ و هنر است چرا که طی تمامی سال هایی که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد ما کمتر شاهد حضور چنین وزیری در حوزه فرهنگ و هنر بوده ایم و به نوعی توجه به انتخاب فردی اصلح در حوزه فرهنگ و هنر حلقه مفقوده اغلب دولتمردان و روسای جمهور بوده است. بنده شخصاً اعتقادی به این ندارم که باید یک فرد هنرمند به عنوان شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده شود چرا که قطعاً یک هنرمند با سیاست آشنایی چندانی ندارد اما نیاز است که وزیری برای اداره امور مهم فرهنگی و هنری کشور برگزیده شود که تحصیلاتش مرتبط با این حوزه بوده باشد و دغدغه شخصی اش توجه به رشد و  تعالی و توسعه این حوزه مهم و حساس باشد.

خسروی: امیدوارم در دولت دوازدهم شاهد حضور سیاسیون در پست های مهم فرهنگی و هنری نباشیم

 سودابه خسروی چهره پرداز سینما در رابطه با انتظارات خود از شخص رئیس جمهور و مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم گفت: امیدوارم در دولت دوازدهم شاهد حضور سیاسیون در پست های مهم فرهنگی و هنری نباشیم؛ فرهنگ و هنر نیازمند حضور مدیرانی با تحصیلات مرتبط هنری و برخاسته از دل این جامعه کوچک است. بنده یقین دارم تا یک مدیر از میان هنرمندان انتخاب نشود مشکلات و دردهای هنرمندان هرگز حل نخواهد شد. سیاسیونی که طی این سال ها بر مسندهای مهم وزارت ارشاد و دستگاه ها و معاونت های تابعه آن تکیه زده اند متأسفانه هیچ یک کمترین شناخت و تخصصی نسبت به هنر نداشتند و این مسأله ضربه های جبران ناپذیری را به حوزه فرهنگ و هنر وارد ساخت.

فضلی: وزیر ارشاد باید از اهالی فرهنگ وهنر باشد/ تعامل میان مدیران و اهالی فرهنگ و هنر موجبات رشد و توسعه فرهنگی و هنری را در پی دارد

بایرام فضلی کارگردان و فیلمبردار سینما نیز در این باره گفت:  امیدوارم در دولت جدید مشکل توقیف و عدم اکران فیلم های دارای پروانه ساخت و پروانه نمایش از بین برود و این خواسته اصلی تمامی سینماگران است. متأسفانه مدت ها است ما شاهد توقیف فیلم هایی هستیم که علیرغم دارا بودن پروانه ساخت و پروانه نمایش توقیف شده اند و مسئولان سینمایی با این کارشان تمامی زحمات و تلاش های تیم سازنده فیلم را که با سختی و مشقت آثارشان را ساخته اند نادیده گرفته اند.

لقمانی: نیازمند چشم انداز وسیع و عمیق فرهنگی توسط دولتمردان هستیم/ اگر مدیران طبق روال گذشته به کارشان ادامه دهند جای امیدواری نیست

علی لقمانی فیلمبردار برجسته سینمای کشور نیز در این راستا اظهار داشت: ما نیازمند چشم انداز وسیع و عمیق فرهنگی توسط دولتمردان هستیم و آرزو داریم که مدیران و وزرای دولت دوازدهم فراغ از سیاست زدگی و جناح بندی و پاینبدی به افراد تنها دغدغه رشد و توسعه و تعالی کشور در تمامی زمینه ها و به ویژه حوزه مهم فرهنگ و هنر را داشته باشند. مهمترین انتظار ما از شخص آقای رئیس جمهور این است که وزاری ۳ وزارتخانه مهم و حساس که همگی آن ها در حوزه فرهنگ و هنر کشور تأثیرات مستقیمی دارند را از میان افراد قابل، شایسته و دغدغه مند انتخاب کند. وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، جزو وزارتخانه های حساس و مهمی هستند که بایستی وزاری آن ها نه از میان سیاسیون بلکه از میان فرهنگیان و هنرمندان انتخاب شوند.

عفیفه: مسئولان باید مرجع تصمیم گیری در رابطه با حوزه فرهنگ و سینما را مشخص کنند/ در سینما ضعف های زیرساختی داریم

 اسماعیل عفیفه تهیه کننده سینما و تلویزیون در رابطه با انتظارات خود از شخص رئیس جمهور و مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم گفت: متأسفانه طی سال های اخیر عنان اختیار حوزه فرهنگ و هنر به طور کل از دست مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج شده و ما همواره شاهد دخالت افراد، دستگاه ها و نهادهای مختلف در امور فرهنگی و هنری کشور هستیم که باعث نوعی هرج و مرج شدید در این حوزه شده است از این رو مسئولان باید مرجع تشخیص و تصمیم گیری در رابطه با حوزه فرهنگ و سینمای کشور را به صورت جدی مشخص کنند. اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک نهاد معتبر دولتی مسئول امور فرهنگی و هنری است دولت باید آنقدر قدرت و نفوذ داشته باشد تا این وزارتخانه بتواند برنامه ها و سیاست های خود را به صورت یکسان در کل کشور اعمال کند. هم اکنون اغتشاش در تصمیم گیری های کلان فرهنگی آسیب های جدی را بر پیکره حوزه فرهنگ و هنر کشور و به ویژه سینما وارد ساخته است و همگی این ها به دلیل ضعف در اعمال قدرت و نبود برنامه ریزی های کلان و درازمدت در حوزه مدیریتی است.

عبدی نسب: تأمین بیمه و مسأله تأمین امنیت شغلی سینماگران باید در اولویت کارهای دولتمردان قرار بگیرد

عبدالله عبدی نسب عکاس و فیلمبردار سینما در رابطه با انتظارات خود از شخص رئیس جمهور و مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم گفت: متأسفانه سال های درازی است که وعده های شیرین زیادی از سوی مسئولان فرهنگی کشور برای بهبود شرایط زندگی هنرمندان و سینماگران شنیده می شود اما تاکنون عملی نشده است و امیدوارم تأمین بیمه و مسأله تأمین امنیت شغلی سینماگران در اولویت کارهای دولتمردان قرار بگیرد تا ما شاهد برطرف شدن بخشی از دغدغه های هنرمندان و سینماگران باشیم. متأسفانه ما با مسئولانی در سینمای کشور روبرو هستیم که فکر می کنند مسائل مهمتری از تأمین نیازهای اولیه و ضروری اهالی سینما وجود دارد و به گفته خودشان به آن مسائل رسیدگی می کنند!

قاسمی جامی: مسئولان دولت دوازدهم کمی به سینمای ارزشی و استراتژیک بها بدهند/ این روزها سینمای ایران فضای ارزشی را از یاد برده!

حسین قاسمی جامی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت:  ای کاش مسئولان دولت دوازدهم کمی به سینمای ارزشی و استراتژیک بها بدهند و دست فیلمسازان متعهد و دغدغه مند برای تولید این گونه آثار را فارغ از هرگونه نگاه سیاسی و جناحی برای تولید آثارشان باز بگذارند و از حمایت های مالی و معنوی خود دریغ نکنند. متأسفانه جناح بندی و سیاسی کاری در سینمای ایران امروزه حرف اصلی را می زند؛ البته ما همواره شعارها و وعده های بسیار دلنشینی را از سوی مسئولان دولت مبنی بر حمایت از آثار ارزشی در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما می شنویم اما در عمل هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نداده و تنها خانه نشینی و بیکاری هنرمندان ارزشی را شاهد بوده ایم.

باقربیگی: مسئولان دولت دوازدهم باید به وعده های شان عمل کنند/ ایران فقط در تهران خلاصه نمی شود به شهرستان ها هم بها بدهید!

مهدی باقربیگی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این راستا اظهار داشت: مسئولان دولت دوازدهم باید به وعده های شان عمل کنند و بعداً بهانه ای برای کم کاری های خود نیاورند و نگویند که نشد کاری بکنیم، نگذاشتند کاری بکنیم، منابع در اختیارمان نبود و...؛ ما دیگر گوش و مغزمان به این حرف ها عادت کرده و هیچ یک از این بهانه ها را باور نمی کنیم! همیشه قبل از هر انتخاباتی اشخاص وعده های زیادی به مردم می دهند و مردم هم در هر قشر و صنف و طبقه ای خواهان آن هستند تا وعده های کاندیداها بعد از پیروزی شان محقق شود و امیدوارم که در دولت دوازدهم ما بتوانیم برای اولین بار شاهد تحقق وعده ها باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.