دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۸

سینماگران و فرمان «آتش به اختیار» /۱

دری: شرایط فرهنگی جامعه باعث فرمان «آتش به اختیار» برای فرهیختگان و نیروهای وفادار به نظام و انقلاب شده است

سید ضیاءالدین دری*

سینماپرس: سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون گفت: احساس رهبری در رابطه با شرایط فرهنگی جامعه باعث فرمان «آتش به اختیار» توسط نیروهای متعهد و انقلابی شده است چرا که مدت ها است ایشان در رابطه با ۲ حوزه مهم «فرهنگ» و «اقتصاد» تأکیدات ویژه ای دارند اما هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه ها رخ نداده است.

کارگردان سریال های تلویزیونی «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» در پی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان که آن ها را به تلاش جدی و همه جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه ها توصیه نمودند و فرمان دادند که هر نیروی انقلابی باید به صورت مستقل کار کنند و از اصطلاح «آتش به اختیار» در این باره استفاده فرمودند، افزود: یأس مقام معظم رهبری از ناحیه کسانی است که مسئولیت های مستقیم دارند و نسبت به دغدغه ها و فرمایشات ایشان بی توجه هستند؛   سازماندهی ۲ حوزه مهم «فرهنگ» و «اقتصاد» که ایشان بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان به آن ها اشاره داشته و تأکید ویژه ای مبنی بر توجه روی این حوزه ها داشته اند در دست دولت ها است اما دولت ها بی تفاوت از کنار آن عبور کرده اند.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی به دلایل مختلف از جمله بالا و پایین شدن قیمت جهانی نفت، مسأله تحریم ها و... دولت ها همیشه بهانه هایی برای کم کاری های شان داشته اند و معمولاً هم تلاش هایی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور انجام شده که متأسفانه هیچ گاه به نتیجه نرسیده است اما در حوزه فرهنگ و هنر متأسفانه ما شاهد هیچ گونه تلاشی توسط دولتمردان برای برطرف شدن مشکلات نبوده ایم.

دری سپس با بیان اینکه در ارتباط با حوزه فرهنگ تنها کارهایی که انجام شده عملاً در حد نصب پوستر و بنر و یا نقل قول هایی از فرمایشات مقام معظم رهبری توسط مسئولان بوده اظهار داشت: متأسفانه هیچ اقدام عملی از سوی مسئولان برای رفع مشکلات فرهنگی کشور انجام نشده و این در حالی است که در طول یک سال گذشته حضرت آقا بارها به صورت صریح به مسئولان و دولتمردان اشاره کردند که باید از نزدیکان به نظام و انقلاب در اداره امور فرهنگی و هنری بهره مند شوند اما هیچ نتیجه ای ندیدند و به ناچار از اصطلاح «آتش به اختیار» برای نیروهای ارزشی و وفادار به انقلاب استفاده کردند.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری عملاً فتوایی شفاهی به بخش فرهیخته و نیروهای وفادار به نظام و انقلاب اسلامی بود؛ حضرت آقا تلویحاً از نیروهای ارزشی خواستند اگر وضعیت را بغرنج می بینند به صحنه بیایند و سکوت خود را بشکنند و اجازه ندهند در تعارفات و رودرواسی های معمول اصل توجه به نظام و انقلاب اسلامی در حوزه های مهم فرهنگی و... به فراموشی سپرده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «سینما سینماست» یادآور شد: فرمان «آتش به اختیار» مقام معظم رهبری بسیار شبیه به فتواهای حضرت امام خمینی (ره) است اما  هیچ فردی حق ندارد نظر ایشان را به نفع خود تغییر دهد!؛ متأسفانه شرایطی در کشور وجود دارد که بسیاری افراد به دنبال مستمسکی می گردند تا از فرمایشات ایشان به نفع خود بهره برداری کنند در صورتی که بنده بارها عرض کرده ام خوشبختانه  هیچ کس نمی تواند فرمایشات مقام معظم رهبری را به نفع خود، حزب و جناحش تفسیر به رأی کند.

وی تأکید کرد: سوء برداشت های متعددی امکان دارد از سوی برخی جریان ها و اشخاص از فرمان ایشان صورت گیرد که به هیچ عنوان درست نیست؛ ما در پی دعوا و جنجال نیستیم و نباید هم باشیم؛ در کشور باید وحدت ایجاد شود و قطعاً ایجاد وحدت یکی از دغدغه های اصلی و مهم مقام معظم رهبری است. از این رو ما نیازمند سازماندهی نیروهای متعهد و ارزشی نسبت به نظام و انقلاب اسلامی هستیم البته این بدان معنا نیست که به این بهانه دفتر و نهادی بخواهد شکل بگیرد و عده ای به عنوان حقوق بگیر در آنجا مشغول به کار شوند و در نهایت هم مانند بسیاری از نهادها و دستگاه ها هیچ عایدی مثبتی برای کشور در پی نداشته باشند!

دری افزود: دولت موظف است کمیته ای را با عنوان «کمیته فرمان آتش به اختیار» تشکیل دهد و در آن یک نماینده از دولت و نمایندگانی از نیروهای منتقد دولت حضور داشته باشند و به صورت فوری و ضربتی تلاش کنند تا مشکلات و موانعی که باعث شده تا دغدغه های مقام معظم رهبری به سرانجام نرسد را از سر راه برداشته و با تدبیر و وحدت سعی در ایجاد شرایطی مناسب و مطلوب در کشور داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.