سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲

در نشست خبری جشنواره «نهال» مطرح شد :

فیلم هایی که امسال به دست ما رسیده تلخ هستند!/ نمایش آثار منتخب در فارابی و خانه سینما

نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه دانشجویی نهال

سینماپرس: خاتون حیدری فاروقی دبیر جشنواره فیلم کوتاه «نهال» در نشست خبری این دوره از جشنواره بیان کرد که این جشنواره به دانشجویان انگیزه می دهد.

به گزارش سینماپرس، صبح امروز ۳۰ خرداد ماه نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «نهال» با حضور خاتون حیدری فاروقی دبیر این جشنواره، نگار خسروی مسئول روابط عمومی، آناهیتا هوشان دبیر بخش بین الملل، پیوند اقتصادی دبیر انجمن علمی سیما و متین احمدی از اعضای گروه اجرایی برگزار شد.

خاتون حیدری فاروقی در ابتدای این نشست گفت: این جشنواره زیر نظر معاونت فرهنگی و هنری دانشگاه هنر برگزار و هر سال دبیر آن با انتخابات از بین دانشجویان رشته سینما انتخاب می شود و هر سال گروه جدیدی جشنواره را برگزار می کند. البته ما خوشحالیم که در جشنواره فیلم کوتاه ایران می توانیم هر چند کم سهمی داشته باشیم. این را هم باید بگویم که بعد از ۱۴ سال جشنواره به سطحی رسیده است و جشنواره ای داریم که شناخته شده است.

وی عنوان کرد: امسال در بخش ملی ۴۰۲ اثر داستانی، تجربی، سال اولی، مستند و انیمیشن، ۱۵۰ عکس و ۴۰ پوستر به دست ما رسید. از میان ۴۰۲ فیلم ۷۱ اثر وارد مسابقه شدند و ۲۶ اثر در بخش جنبی اکران می شود. روز گذشته ۲۹ خرداد داوری بخش عکس و پوستر نیز انجام شد که ۳۸ عکس برای برگزاری نمایشگاه انتخاب شد اما از میان ۴۰ پوستر به دلیل اینکه این آثار در سطحی نبودند که نمایشگاه داشته باشیم تنها داوری انجام شد.

حیدری فاروقی عنوان کرد: ما امسال با توجه به اینکه دوست داشتیم در بازارهای فیلم حضور داشتیم از کارگردانان خواهش کردیم تیزر فیلم هایشان را برای ما بفرستند از همین رو مسابقه ای برای تیزر هم برگزار می کنیم که در سال های پیش این موضوع وجود نداشت.

سپس آناهیتا هوشان دبیر بخش بین المللی جشنواره بیان کرد: امسال دومین سالی است که جشنواره فیلم کوتاه «نهال» به صورت بین  المللی برگزار می شود به همین ترتیب ۲۰۰ اثر از ۱۱ کشور از جمله فرانسه، آلمان، سوئیس، آمریکا و ... به دبیرخانه ما ارسال شد. این را هم باید بگویم ما آثاری از دانشگاه های معتبر و بزرگ دنیا نیز داشتیم. از میان ۲۰۰ فیلم ۲۹ اثر برای نمایش انتخاب شدند که داوری آنها توسط ۴ داور که سه نفر آنها خارجی و یک نفر ایرانی بود، انجام شد.

وی ادامه داد: ما از برگزاری جشنواره فیلم «نهال» به صورت بین المللی ۲ هدف را در پی داشتیم یکی اینکه بتوانیم با جشنواره های دیگر دنیا ارتباط برقرار کنیم و فیلم های بخش ملی را بعد از برگزاری جشنواره «نهال» به جشنواره های دیگر بفرستیم. دوم اینکه بچه های ما بتوانند با آثار دیگر کشورها آشنا شوند و از آنها چیزی یاد بگیرند به همین ترتیب در داوری هایمان آثاری را انتخاب کردیم هم نوآوری داشته و هم تجربی باشند.

هوشان در ادامه با اشاره به برگزاری ورک شاپ گفت: ما ورک شاپ هایی را پیش از برگزاری جشنواره با حضور یک استاد خارجی برگزار کردیم؛ این ورک شاپ در طول چهار روز برگزار شد.

سپس حیدری فاروقی اظهار کرد: امسال سعی داریم در روزهای برگزاری جشنواره یکسری نشست داشته باشیم، تاکنون سه کارگاه قبل از برگزاری جشنواره برگزار کرده ایم برای مثال کارگاه تدوین با حضور بهرام دهقانی و کارگاه دیگری با حضور سینا کرمانی زاده درباره شناخت نور برگزار شد. به همین ترتیب سعی داریم نشست هایی را در طول جشنواره برگزار کنیم. به غیر از برگزاری کارگاه ها تلاش های دیگری می کنیم که جشنواره «نهال» را به گونه ای برگزار کنیم تا وحدتی بین شاخه های آن باشد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه «نهال» عنوان کرد: امسال سعی کردیم به سینمای تجربی توجه و از آن حمایت کنیم زیرا متاسفانه سینمای ما در بخش تجربی دچار گنگی است و تعریف مشخصی از سینمای تجربی وجود ندارد.

در ادامه پیوند اقتصادی دبیر انجمن علمی سینما با اشاره به بخش بزرگداشت این جشنواره بیان کرد: معتقدیم که جشنواره فیلم «نهال» می تواند باعث انگیزه دادن به دانشجویان باشد در مورد بزرگداشت ها هم باید بگویم که ما هر سال بزرگداشتی برای اهالی سینما برگزار می کنیم، امسال نیز برای محمدحسین فرج که از پیشکسوتان سینما و همچنین مدرسان دانشگاه است، بزرگداشتی برگزار می کنیم.

سپس متین احمدی از اعضای گروه اجرایی گفت: جشنواره فیلم «نهال» در دانشگاه مهمترین فرمی است که دانشجویان ما می توانند در آن شکل بگیرند، آنها می توانند فیلم های خود را به جشنواره ارسال کنند و از این طریق انگیزه بگیرند.

در ادامه حیدری فاروقی با اشاره به تاریخ برگزاری جشنواره عنوان کرد: تاریخ برگزاری این دوره از جشنواره با دوره های دیگر کمی متفاوت است زیرا انتخابات ریاست جمهوری و شروع ماه مبارک رمضان برگزاری آن را به تعویق انداخت از همین رو جشنواره فیلم «نهال» از تاریخ ۷ تا ۱۴ تیر ماه برگزار می شود. سالن فارابی و سالن سیف الله داد خانه سینما برای نمایش آثار انتخاب شده است به همین ترتیب از همین جا باید اعلام کنیم خوشحالیم که خانه سینما در کنار جشنواره است، ما از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت ۲۴ به نمایش فیلم ها خواهیم پرداخت.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه «نهال» در پایان گفت: فیلم هایی که امسال به دست ما رسیده کمی تلخ هستند اما باید بپذیریم آنها نشات گرفته از جامعه ما هستند. این را هم باید بگویم که امسال آثار جشنواره در یکی از دانشگاه های شیراز نیز به نمایش درمی آید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.