یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

بهانه تراشی های سخنگوی شورای صنفی نمایش

کاهش استقبال از سینما گردن تلویزیون افتاد!

سالن سینما

سینماپرس: طرح افطار تا سحر سینماها که در سال‌های گذشته مورد استقبال عموم مردم قرار می‌گرفت امسال شور و حالی نداشت.یکی از مهم‌ترین دلایل این رکود عدم همراهی تلویزیون بود.

افت فروش سینما در ایامی خاص چون ماه مبارک رمضان، موجب شده بود تا این مسأله به عنوان دغدغه سینماگران مورد توجه قرار بگیرد و در همین راستا تصمیماتی را اتخاذ کنند که از وقوع چنین اتفاقی تا حد امکان جلوگیری به عمل آید. از همین رو چندسالی است که سینماها با طرح اذان تا اذان، از اذان مغرب تا اذان صبح میزبان علاقه مندان به دیدن فیلم‌های در حال اکران می‌شوند.

این طرح در سال اولی که اجرا شد کم و بیش توانست بازار فروش در ماه رمضان را گرم کند و البته در هر سالی آمار متفاوتی از میزان استقبال از آن به گوش می‌رسید. امسال هم مثل قبل چراغ‌های سینما تا پاسی از شب روشن ماندند تا علاوه بر جذب مخاطبان، وسیله‌ای برای کمک به فروشی شوند که کم و بیش در این ماه از میزان آن کاسته می‌شد؛ اما گویی طبق آمارهای حاصله امسال استقبال آن طور که باید اتفاق نیفتاد و فیلم‌ها با ریتم نسبتأ ثابتشان به فروش ادامه دادند.
البته لازم به ذکر است که پس از تصویب هر طرح، برای دیده شدن آن اتفاق لازم است تا تبلیغات مؤثر و گسترده‌ای صورت بگیرد تا اغلب مردم در هر جایی از آن مطلع شوند، اما متأسفانه در این حوزه غیر از چند خبرگزاری که آن هم مخاطبان خاص خود را دارد، دیگر تبلیغ و اطلاع رسانی که به دیده شدن طرح اذان تا اذن کمک کند وجود نداشت.

خود فیلم عامل اصلی فروش است
آقای غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفت وگو با «صبح نو» در خصوص کاهش استقبال از طرح افطار تا اذان بیان کرد: بخش اول این اتفاق به فیلم‌هایی که اکران می‌شوند، چیدمان آن‌ها و ظرفیت و پتانسیلی که آن اثر در ماه مبارک رمضان برای جلب نظر مخاطب دارد، برمی گردد. این مسأله در وهله اول دارای اهمیت است.


تلویزیون امسال همکاری نکرد
فرجی در ادامه با اشاره به کمبود تبلیغات برای این طرح اضافه کرد: بخش دیگری که در استقبال از این طرح نقش بسزایی دارد، مسأله تبلیغات است. اتفاقی که در سال‌های قبل بیش از پیش به آن توجه می‌شد. در سال‌های گذشته سیمای جمهوری اسلامی ایران برای طرح ویژه ماه مبارک رمضان تبلیغات مدونی داشتند یعنی صرفاً برای این طرح تبلیغات منحصر به فرد و مجزایی داشتند که این اتفاق امسال رخ نداد. در گذشته تیزرهای تبلیغاتی در چند پارت به توضیح و تبلیغ درباره این طرح می‌پرداختند و از سوی دیگر باکس تیزرهای فیلم‌هایی که در آن مقطع اکران شده بودند نیز بیشتر مورد توجه بودند و به آن‌ها پرداخته می‌شد. کوتاهی که در حوزه تبلیغات درباره این طرح رخ داده است، مسأله دیگری بود که فرجی درباره آن گفت: در سال‌های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سینمایی و خانه سینما پیگیر بخش تبلیغات بودند اما امسال طبق مصوبه شورای صنفی که ارشاد هم در جریان آن است، این مراکز پیگیر شدند ولی از سوی سیما اقدامی رخ نداد.

فصل امتحانات و کاهش استقبال از سینما
فرجی همچنین درخصوص یکی دیگر از عوامل این کاهش استقبال تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که به کاهش استقبال دامن زد، تقارن امتحانات دانش آموزان و دانشجویان با ماه رمضان بود و این مسأله نیز خواه نا خواه می‌تواند تأثیرگذار باشد.
سخنگوی شورای صنفی نمایش پیرامون کیفیت فیلم‌های امسال و تفاوتی که با سال گذشته از این حیث وجود دارد گفت: آمار فروش نشان می‌دهد که امسال نسبت به سال گذشته فیلم‌ها چندان در جذب مخاطب موفق نبوده و خیلی تأثیرگذار نبودند، چون سینما همان سینماست و اگر فیلمی خوب باشد در هر شرایطی که اکران شود، مخاطب از آن استقبال می‌کند.   حال ما امیدواریم از این پس با نمایش فیلم‌هایی چون «اکسیدان»، «رگ خواب» و بعد از آن اکران کارهایی چون «ساعت5 عصر» (که بعد از نهنگ عنبر2 اتفاق می افتد) و «کارگر ساده نیازمندیم» بتوانند در جذب مخاطب مؤثر واقع شوند.   


ریزش مخاطب
علاوه بر کمبود تبلیغات در رسانه‌های اصلی چون صدا و سیما، این ضعف به تبلیغات محیطی نیز مربوط می‌شود. یعنی ما در سطح شهر و روی بیلبوردها، در سکوت خبری و بی هیچ یادآوری پیرامون این طرح، تنها شاهد تبلیغ انواع کالاها و محصولات گوناگون هستیم و بین این همهمه، خبری از فرهنگ و سینما نیست.


در همین راستا آقای محمد قاصد اشرفی، رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران ایران در گفت وگویی که با ایسنا داشت، در خصوص میزان فروش طرح اذان تا اذان و کاهش رونق این در طرح در ماه رمضان امسال بیان کرد: امسال فروش فیلم‌ها و استقبال از سینما ضعیف‌تر از پارسال و در حد متوسط بود، مثلاً در یک سینما با 4 سالن فروش فیلم‌ها خوب نبود در حالی که سال قبل شرایط بسیار بهتر بود.
وی همچنین با اشاره به کمبود تبلیغات پیرامون این طرح، درباره علت رکود رخ داده گفت: چند عامل در این زمینه تأثیرگذار بودند که از جمله آن می‌توان به ناتوانی فیلم‌ها در جذب مخاطب، نبود اطلاع رسانی، همکاری نکردن صدا سیما و منفعل بودن رسانه‌ها اشاره کرد. علاوه بر این‌ها برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و وجود تب و تاب و فضای خاص حاکم بر کشور سینما را تحت تأثیر خود قرار داده بود، همچنین در ادامه حمله تروریستی که به مجلس شد، یک دفعه از حضور مردم در سینماها کاسته شد، زیرا که وقتی یک دفعه جامعه نا آرام شود بیشتر توجه مردم به آن سوژه معطوف می‌شود.

لزوم اصلاح چیدمان فیلم‌ها در ماه رمضان
مضاف بر این دلایل، تمام بها بودن قیمت بلیت فیلم‌ها، بعد از افطار نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل این کاهش استقبال باشد. با همه این‌ها همان طور که مسوولان سینمایی به آن اشاره کردند، کیفیت فیلم‌هایی که به نمایش گذاشته می‌شوند جزو مهم‌ترین مواردی‌اند که می‌تواند مخاطب را جذب یا دفع کنند. به عنوان مثال امسال فیلم «نهنگ عنبر2» با فروش نزدیک به 14 میلیارد حتی در ماه رمضان نیز صدرنشین بود. از همین رو شاید بتوان با چیدمان متفاوت و مخاطب پسندتری در ماه رمضان به دیده شدن هر چه بیشتر فیلم‌ها و رونق مجدد سینما در این ماه کمک کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.