چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

بافت مخاطب سینما در بهار ۹۶ نسبت به بهار ۹۵

ریزش مخاطب سینما در بهار از کجا می‌آید؟

سالن سینما

سینماپرس: رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران در گفت‌وگوی اخیرش، ناتوانی فیلم‌ها در جذب مخاطب، نبود اطلاع‌رسانی، همکاری نکردن صداوسیما و منفعل بودن رسانه‌ها را از دلایل کاهش فروش فیلم‌ها در ماه رمضان نسبت به سال گذشته شمرده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سینماداران در گفت‌وگوی اخیرش، ناتوانی فیلم‌ها در جذب مخاطب، نبود اطلاع‌رسانی، همکاری نکردن صداوسیما و منفعل بودن رسانه‌ها را از دلایل کاهش فروش فیلم‌ها در ماه رمضان نسبت به سال گذشته شمرده است.

با وجود اینکه امسال با افزایش قیمت بلیت سینماها مواجه بودیم و فروش فیلم‌های اکران دوم بهار نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است، اما نگاهی به تعداد مخاطبان فیلم‌های سینمایی نشان می‌دهد سینمای ایران در فصل بهار ۹۶ نسبت به سال گذشته با ریزش مخاطب مواجه بوده‌ است. سال گذشته در جدول فیلم‌های اکران شاهد آثاری بودیم که خارج از ژانر کمدی فروش خوبی کردند، البته برخی از این آثار چون فیلم «ابد و یک روز» علاوه بر پروپاگاندای داخلی و اختصاص جوایز جشنواره فجر از دوپینگ بی‌سابقه تبلیغات ماهواره‌ای هم سود می‌برد. اکران ۹۵ شاهد توفیق نسبی «بادیگارد» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در کنار رکوردزنی آثار نازل کمیکی چون «من سالوادور نیستم» و «پنجاه کیلو آلبالو» بود، آثاری که به شکلی پرحجم از شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شدند و رکوردهای فروش را جابه‌جا می‌کردند. همه اینها دست به دست هم می‌داد تا فروش سال ۹۵ در تاریخ سینمای ایران همه را غافلگیر کند و باعث شود حتی خوش‌بین‌ترین افراد هم نتوانند این اقبال را پیش‌بینی کنند، اما امسال فروش فیلم‌ها در مقایسه با سال گذشته دچار افت شده است.

در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر نیز برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند امسال فروش خوبی در حوزه سینما نداشته باشیم، حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده سینما و کارشناس پخش سینما در این‌باره می‌گوید: مخاطب گیشه با مخاطب جشنواره متفاوت است و خود فیلمساز باید این آگاهی را داشته باشد تا بفهمد فیلمی که فروش خوبی را تجربه می‌کند چه ویژگی‌هایی نسبت به دیگر فیلم‌ها دارد. به عقیده این تهیه‌کننده علت اصلی این ریزش مخاطب پیش از هر چیز به کیفیت و جذابیت خود فیلم‌ها برمی‌گردد و نبود اطلاع‌رسانی مناسب نیز دلیل مهم بعدی برای اقبال کم از  فیلم‌های سینمایی است. مخاطب سینمای ایران در سال بیش از ۲ میلیون نفر نیست، این موضوع از زاویه‌ای می‌تواند مثبت باشد و از زاویه‌ای دیگر نکته‌ای منفی قلمداد شود. از این جهت که بخش اعظمی از آثار سینمای ایران برخلاف نظر جامعه سینمایی کشور در نسبت با روحیه و فرهنگ مردم مخرب محسوب می‌شوند میزان کم مخاطب سینما را به موضوعی طبیعی و البته مثبت بدل می‌کند، اما از این جهت که سینمای ایران عمدتاً به دلیل ضعف در محتوا توان جذب مخاطب انبوه را ندارد و همین ضعف سبب می‌شود سینمای ایران صنعتی نشود نکته منفی ماجرا قلمداد می‌شود.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.