دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹

در آیین تجلیل از «مرضیه محبوب» مطرح شد

برومند: «مرضیه محبوب» مادر عروسک‌های ایرانی است/ محبوب: سینمایی خاله قورباغه در دست تولید است

مراسم بزرگداشت مرضیه محبوب

سینماپرس: مراسم بزرگداشت و تجلیل از مرضیه محبوب در حاشیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار و در آن هنرمندانی چون مرضیه برومند درباره محبوب صحبت کردند.

به گزارش سینماپرس،  آیین بزرگداشت مرضیه محبوب هنرمند عروسک‌ساز و سازنده‌ مجموعه‌های عروسکی با حضور علاقه‌مندان سینمای کودک و نوجوان در حاشیه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان آغاز شد.

در این مراسم مرضیه برومند که اجرای آن را به پیشنهاد خودش بر عهده گرفته طی سخنانی درباره مرضیه محبوب گفت: مرضیه محبوب هم دوستم و هم همنامم است. چرا به خانم‌ها می‌گویند سرکار؟ شاید چون همه کارها را به بهترین نحو انجام می‌دهند. مرضیه محبوب هم از این افراد است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر در زمینه سینمای کودک و کار عروسکی بسیار پیشرفت کردیم افزود: برای اینکه یک عروسک شکل بگیرد خیلی افراد کار می‌کنند. ما سینمای کودکی داریم که در منطقه هم اندک است ما چون سینما داریم توقع بهترینش را داریم.

وی با بیان اینکه عروسک‌ها خیلی وقت‌ها سینمای ما را راه انداختند افزود: اگر خانم محبوب نبود من چطور این همه عروسک زیبا و شهر موش‌ها و خونه مادربزرگه را بسازم.

برومند در ادامه گفت: جوجه‌های خونه مادربزرگه آنقدر ظریف هستند که هرگز بیننده متوجه نمی‌شود که یک دست درون آنها است. خانم محبوب سالها تئاتر عروسکی کار کردند.

وی با اشاره به اینکه این روزها محبوب تصمیم گرفته که دیگر کار نکند چرا که دلگیر شده است، افزود: سینمای عروسکی ما مدیون کار عروسکی است، خانم محبوب مادر عروسک‌ها است نه من. آثار او در فیلم‌های کلاه قرمزی مشخص است و با هنر او عروسک‌ها خلق شدند.

خاطره مرضیه محبوب از دوران پیروزی انقلاب

در ادامه مرضیه محبوب با تعریف خاطراتش از اهمیت عروسک‌ها گفت: یادم است استخوانی در غذا را مادرم شکل عروسک می‌کرد و یادم است عروسک‌هایی آن دوره بود که نمی‌نشستند و با پارچه ما برایشان لباس و وسیله می‌دوختیم، تا زمانی من دانشکده رفتم اصلا عروس نمایشی ندیده بودم.

وی با اشاره به اینکه زمان انقلاب من امتحان دانشگاه در خیابان ژاله داشتم افزود: آن روز دیدم که سربازها در خیابان هستند و بعد امتحان ما آنجا گیر افتادیم و شب نتوانستیم به خانه برگردیم.

برومند درباره خاله قورباغه از محبوب پرسید و وی پاسخ داد: من این قصه‌ها را خیلی دوست داشتم چون به دل می‌نشست و الان هم فیلم سینمایی آن در دست تولید است.

محبوب درباره کلاه قرمزی هم توضیح داد: قبل از آن نوزادان و صندوق پست را کار کردیم و بعد بقیه کلاه قرمزی و بعد بچه‌های کلاه قرمزی خلق شدند.

وی در ادامه درباره روند ساخت عروسک‌ها گفت: زمانیکه احساس می‌کنم عروسک به من نگاه می‌کند همان زمانی است که خلق شده است بعد ساخت عروسک بچه‌ها برای صدایش تمرین می‌کنند.

برومند عنوان کرد که کسانی عروسک می‌سازند خانه و زندگی ندارند تمام زندگیشان یونولیت و پارچه و چسب است کار عروسک گردانی هم فوق‌العاده مشکل است. من تمایل دارم برای پشت صحنه کار عروسکی فیلمی تهیه کنم.

محبوب درباره آخرین سریال عروسکی‌اش به نام موش نمکی توضیح داد: این همان ننه نمکی است ولی چون شخصیت‌ها همه موش هستند موش نمکی در 26 قسمت شده است خیلی برای تهیه‌کنندگی و مدیریت تلویزیون اذیت شدم.

برومند در پاسخ به این صحبت محبوب گفت: بیخیال اینها شویم و من از شما می‌خواهم ادامه دهید.

فرشته طائرپور: عروسک‌های زیبایی برای فیلم خاله قورباغه ساخته شده است

در ادامه این مراسم فرشته طائرپور به جمع هنرمندان پیوست و گفت: آنچه از آشنایی خانم برومند و محبوب ایجاد کرد خاطره شیرین خرید عروسک ها و ساخت انها بود.

وی در ادامه گفت: من در اوج گرفتاری‌های آخر خاله قورباغه اینجا آمدم عروسک‌های بسیار زیبایی برای اینکار ساخته شدند اگر شرایط مهیا بود آنها اینجا می‌آمدند. خیلی برنامه‌ها داریم که با عروسک‌های ایشان برنامه تهیه و حتی کنسرت بگذاریم.

وی در ادامه گفت: امیدوارم مرضیه‌ها در سینمای ما زیاد شوند و شما هم کار آنها را ببینید.

گریه مرضیه برومند برای دنیا فنی‌زاده

وی بعد از پخش کلیپی از کلاه قرمزی گفت که این حرکات زیبا و ظریف کلاه قرمزی اثر دنیا فنی‌زاده است که جایشان خیلی خالی است.

محبوب بدلیل تأثر و گریه نتوانست درباره دنیا صحبت کند و از همه خواست برای روح او فاتحه بخوانند.

در ادامه نوجوانان خبرنگار از محبوب درباره ساخت عروسک‌ها سؤالاتی پرسیدند.

در پایان همایش رضا داد دبیر جشنواره، جمالی‌نژاد شهردار اصفهان، طایرپور، شبنم مقدمی، غلامرضا آزادی، نادره ترکمانی و سهیل موفق از مرضیه محبوب تجلیل کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.