دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

در نشست شبانگاهی جشنواره فیلم کودک و نوجوان

پرسش‌های چالشی «وحید نیکخواه» گریبان «مرضیه برومند» را گرفت!/ سینمای ما روی خط زلزله است

نیکخواه آزاد

سینماپرس: مرضیه برومند که در نشست شبانگاهی جشنواره فیلم کودک و نوجوان تصمیم به صحبت نداشت، با سوالات چالشی وحید نیکخواه روبه‌رو شد و از تهدیدات سینمای امروز صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، نشست شبانه این جشنواره با حضور هنرمندانی چون مرضیه برومند ، وحید نیکخواه، غلامرضا آزادی و سایر فیلمسازان و علاقه مندان ، با موضوع طرح شده از سوی نیکخواه درباره اولویت ساخت فیلم ارزان و گران و استفاده از سوپراستارها در سینما برگزار شد.

در ابتدای نشست نیکخواه عنوان کرد که محافظه کاری در سینمای ما باعث شده با خیلی مسائل کنار بیاییم، افزود: اینجاست که انسان قدری احساس کم فروشی می کند! انتخاب ما گاهی فیلم های ارزان و فروش حداقل می شود درحالیکه باید فیلمنامه ها را تقویت و کار خوب تولید کنیم.

سپس مرضیه برومند در ابتدا از ورود به بحث خودداری می کرد اما بعد گفت که اعتقادش بر این است که فیلم های ضعیف هستند که نیاز به سوپراستار دارند! چنین چیزی در تلویزیون هم معضل شده ، فیلم ارزان با  گران با بازیگرش قضاوت می شود درصورتی که بازیگر گران به فیلم هم لطمه می زند.

وی با تأکید بر اینکه در یک فیلم خوب تنها چیزی که اهمیت ندارد بازیگر سوپراستار  است، توضیح داد: باید بازیگری داشته باشیم که کارش را بلد باشد و بتواند در نقشش موفق شود، متأسفانه ما هنوز در فیلمنامه ها ضعف داریم. بنابراین به نظرمن نبود سوپراستار دلیل بر ضعف یک فیلم نیست.

وی با اشاره به اینکه سوپراستارهای فیلم کودک ، کودکان هستند، گفت: بضاعت سینمای ما زیاد نیست شهرموش ها با آن همه هزینه باز هم پولی که در آورد با هزینه کردش مساوی شد. بنابراین من به این چیزها در سینمای کودک قائل نیستم سینمای کودک را به این مسائل آلوده نکنیم!

برومند با بیان اینکه چرخه سینمای ما معیوب است گفت: برخی تهیه کننده ها هستند که از همان میزان اندکی که مثلا بنیاد فارابی سرمایه می دهد همان میزان خرج می کنند و چیزی هم اضافه نمیگذارند چرا که می ترسند فیلم فروش نکند خیلی از فیلم های سالیان اخیر ما اوضاعشان همین است. اصولا سینمای ما روی خط زلزله است، چرا که وضع خطرناکی به لحاظ سرمایه گذاری دارد.

در ادامه غلامرضا آزادی فیلمساز کودک نیز عنوان کرد که ضعف های سینمای کودک به خاطر عدم اکران است و همین باعث شده که برنامه های سینمایی به تلویزیون بیایند ، افزود: یک عده دوست دارند در این کشور به آداب و سنن و جغرافیا و اینها در فیلم بپردازند بهرحال رسالت سینما چیزی بیش از آموزش و پرورش است چون با سینما بچه ها بهتر چیز یاد می گیرند، امروز سینمای بزرگسال با هر سیاست و دغل کاری جای سینمای کودک را گرفته است.

آزادی با اشاره به اینکه فیلم کودک امروز هویتش مشخص نیست و احتیاج به هنرپیشه مهم ندارد، نیکخواه با این نظر مخالفت کرد و گفت: چرا ما همیشه توهم توطئه داریم و تصور می کنیم یک عده نشسته اند که مثلا سینمای کودک را از بین ببرند ؟ چرا سینمای ما  همیشه باید دو دسته باشد؟! آیا دسته سومی نیست؟ ما باید این توهم را از بین ببریم، فیلم ارزشمند بسازیم اما آیا این فیلم باید حتما پرفروش شود و یا گران باشد؟ 

سپس نادره ترکمانی کارگردان فیلم کودک عنوان کرد که شاید از بین تعداد زیادی فیلم کودک تنها 4 یا 5 تای آنها قابل اکران باشد البته همیشه هم نمیتوان درست قضاوت کرد شاید فیلمی که به نظر ما ارزش اکران نداشته باشد خیلی هم با استقبال بچه ها روبه رو شود . در نهایت باید کاری کنیم در کوتاه مدت بچه ها علاقه مند به سینما شوند الان درحال از دست دادن زمان هستیم، با یک برنامه ریزی قوی حتی آزمون و خطا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.