چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶

گپ بازیگر سینما و تلویزیون با سینماپرس؛

نظری: شاهد تکرار اشتباهات در روند برگزاری جشنواره فیلم کودک هستیم/ هزینه برگزاری این جشنواره صرف زیرساخت سینما شود

فلور نظری

سینماپرس: فلور نظری بازیگر سینما و تلویزیون که با فیلم سینمایی «افسانه گل آباد» در سی امین جشنواره فیلم کودک حضور دارد با انتقاد از مشکلات دائمی سینمای کودک و نوجوان گفت: همه ساله شاهد تکرار اشتباهات گذشته در روند برگزاری جشنواره فیلم کودک هستیم و متأسفانه متولیان سینمای کودک و نوجوان هیچ گاه درصدد حل و رفع مشکلات و نقایص نیستند و اشکالات مرتب در حال تکرار شدن است.

بازیگر فیلم سینمایی «رویای خیس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کودک و نوجوان سینمای بسیار مهمی است و در تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما و پیشرفته توجه جدی به این سینما صورت می گیرد. بر هیچ کس پوشیده نیست که سینمای کودک تا چه میزان می تواند در رشد فکری و رفتاری کودکان و نوجوانان که آینده ساز کشور هستند موثر باشد. ما در واقع با سینمای کودک می توانیم تمامی مفاهیم عمیق انسانی را که در آینده از انسان ها انتظار داریم در سن کودکی و نوجوانی به این قشر آموزش دهیم.

وی ادامه داد: اما متأسفانه امروزه در کشور ما تنها عنوانی از سینمای کودک باقی مانده و ما شاهد تولید هیچ اثر شاخصی نیستیم که بتواند تأثیر مثبتی روی کودکان و نوجوانان بگذارد و یا حتی استقبال آن ها را در پی داشته باشد. ما دارای هیچ برنامه ریزی درازمدتی برای رشد و اعتلای سینمای کودک نیستیم و هیچ یک از شوراهایی هم که طی این سال ها برای بهبود وضعیت سینمای کودک تشکیل شده نتوانسته اند تأثیر مثبتی بر سینمای کودک داشته باشند.

نظری سپس با بیان اینکه یکی از دلایل افت و نزول سینمای کودک در کشور ما این است که دیگر کارگردانان شاخص و دغدغه مند سینمای کودک فعالیتی ندارند و شرایط برای حضور آن ها فراهم نیست اظهار داشت: افرادی مانند ایرج طهماسب، حمید جبلی و... این روزها به شدت جای شان در سینمای ایران خالی است. متأسفانه بانیان اصلی سینمای کودک این روزها مغموم شده اند و از سوی دیگر فیلم خوب و مثبتی هم در سینمای کودک تولید نیم شود.

بازیگر سریال تلویزیونی «خانه به دوش» خاطرنشان کرد: من نمی دانم دلیل برگزاری جشنواره فیلم کودک در این شرایط چیست؟؛ جشنواره زمانی باید برگزار شود که تولیدات ما زیاد باشد و بتواند موجب رقابت میان آثار سینمایی شود. اما در زمانه ای که تنها چند فیلم معمولی و ضعیف در سینمای کودک ما ساخته می شود ما نمی توانیم رقابت درستی میان فیلمسازان ایجاد کنیم. بنده فکر می کنم جشنواره فیلم کودک در حال حاضر تنها پلی میان سازندگان و مخاطبان است تا همین آثار محدود سینمای کودک به صورت بسیار محدودتر دیده شوند و هیچ تأثیر دیگری ندارد.

این سینماگر تأکید کرد: ما نیازمند آن هستیم تا مسئولان و متولیان سینمای کودک با نهادهایی همچون سازمان صدا و سیما همکاری داشته باشند و ضمن پخش آثار بسیار سینمای کودک از تلویزیون بتوانند موجبات تولید گسترده آثار تلویزیونی کودک را نیز فراهم آورند.

بازیگر فیلم سینمایی «تسویه حساب» در همین راستا با بیان اینکه هزینه های هنگفت برگزاری این جشنواره باید صرف زیرساخت های سینما شود تصریح کرد: مسئولان با برگزاری این جشنواره ها فقط پول های گزافی را هزینه می کنند؛ هزینه ای که هیچ عایدی مثبتی در پی ندارد. بنده یقین دارم که اگر این بودجه ها صرف تولید آثار شاخص سینمای کودک شود بخشی از مشکلات این سینما برطرف خواهد شد. از سوی دیگر مسئولان می توانند بخشی از هزینه های هنگفت این جشنواره را صرف زیرساخت های سینما کنند.

نظری خاطرنشان کرد: اما متأسفانه گویا فرد دغدغه مندی در حوزه سینمای کودک و نوجوان وجود ندارد. چرا که حتی ما برای یک بار هم که شده شاهد نبوده ایم که اشکالات متعددی که در سینمای کودک و نوجوان وجود دارد برطرف شود. سال به سال وضعیت سینمای کودک بدتر از قبل می شود و متولیان سینمای کودک هیچ وقت سعی نکرده اند که اشکالات متعدد در نحوه برگزاری جشنواره را در دوره های بعدی تکرار نکنند. ما باید با قاطعیت به این نتیجه برسیم که هیچ لزومی ندارد که همه ساله جشنواره فیلم کودک را برگزار کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به فیلم سینمایی «افسانه گل‌ آباد» که در آن نقش آفرینی کرده اشاره کرد و گفت: این اثر سینمایی فضایی بسیار شاد و موزیکال دارد و بعد از ۲۰ سال تجربه کاری برای من بسیار جالب بود که در فیلمی حضور داشتم که بازیگران زن نیز در آن به زبان شعر و موسیقی سخن می گفتند. این فیلم برگرفته از افسانه های کهن سرزمین مان است و خوشبختانه استقبال کودکان و خانواده های شان از این اثر سینمایی بسیار چشمگیر بود.

بازیگر فیلم سینمایی «شیر و عسل» افزود: در زمانه ای که غربی ها تمام تلاش شان را می کنند تا کودکان ما را با فرهنگ خود آشنا کنند این وظیفه متولیان و فیلمسازان سینمای کودک است که با ساخت و عرضه آثار سینمایی مبتنی بر فرهنگ ارزشمند و غنی کشورمان تمامی کودکان و نوجوانان را با سرزمین خودمان آشنا سازند.

نظری در خاتمه این گفتگو در پاسخ به این سوأل که چرا برخی از بازیگران به سینمای کودک توجهی ندارد و هیچ گاه بازی در آثار سینمای کودک را نمی پذیرند و حضور در یک فیلم کودک را برای خود به نوعی کسر شأن می دانند اظهار داشت: من برای این دسته از همکارانم بسیار متأسفم؛ یک بازیگر واقعی کسی است که برای حضور در سینما دسته بندی نداشته باشد و آمادگی ایفای نقش در هر فیلمی با هر ژانری را داشته باشد. اتفاقا کار کردن در سینمای کودک یکی از با ارزش ترین کارهایی است که بازیگران می توانند انجام دهند چرا که ما در آثار سینمای کودک به نسل آینده کشورمان آموزش انسانیت و اخلاق می دهیم و این امری است که برای کلیت کشور ارزشمند است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.