سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴

دعوی حقوقی ۸۰ میلیون دلاری وارنر و بنیاد تالکین به نتیجه رسید

ارباب حلقه ها

سینماپرس: نبردی پنج ساله بین مدیران هالیوودی و نویسنده فقید «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» که حول محور یک قرارداد چند دهه‌ای و مشکلات جدیدتر می‌چرخید، بالاخره به پایان رسید.

به گزارش سینماپرس، هالیوود ریپورتر خبر داد که بعد از پنج سال دعوی قضایی، کمپانی برادران وارنر و بنیاد جی. آر. آر. تالکین نویسنده در دادگاه اعلام کرده‌اند که نبردی سر استفاده دیجیتال از «هابیت» و «ارباب حلقه‌ها» را به طور مصالحانه به پایان برده‌اند.

بنیاد تالکین و هارپرکالینز ناشر در سال ۲۰۱۲ یک دادخواهی ۸۰ میلیون دلاری شکل دادند و ادعا کردند که برادران وارنر، نیولاین که زیرمجموعه‌اش است و کمپانی سال زائنتز که یکی از صاحبان حقوق رسمی «هابیت» ‌ و «ارباب حلقه‌ها» است، حقوق کپی‌رایت را زیر پا گذاشته و مفاد قرارداد را نقض کرده‌اند. دادخواهان ادعا کردند که تفاهم حقوق رسمی که چند دهه پیش امضا شده بود، تنها به این استودیو اجازه می‌دهد بر پایه کتاب‌های تالکین کالاهای «ملموس» تولید کند و به این ترتیب این اتهام که این استودیو از آن در زمینه دیجیتال هم استفاده کرده اهانت‌آمیز است.

این دادخواست دو طرف ماجرا را وارد نبردی جدید کرده بود. پیش از آن، نیولاین و بنیاد تالکین سر مشارکت سود به مشکل برخورده بودند و در سال ۲۰۰۹ در نهایت به تفاهمی رسیدند که ۱۰۰ میلیون دلار ارزش داشت. قضیه بررسی استفاده دیجیتال وقتی آغاز شد که وکیل بنیاد تالکین یک ایمیل اسپم در مورد بازی آنلاین «ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه» دریافت کرد و این همزمان با اقتباس پرده بزرگ «هابیت» ساخته پیتر جکسون بود.

در پاسخ، برادران وانر هم دادخواست خود را به ثبت رساند و ادعا کرد که انکار کردن قراردادی در سال ۱۹۶۹ که در سا ل ۲۰۱۰ تمدید شد، باعث شده این استودیو میلیون‌ها دلار از پول «هابیت» را از دست بدهد و فیلم‌های جکسون در معرض توجه کمتری قرار بگیرند. وارنرز همچنین ادعا کرده بود که استفاده دیجیتال هم مرسوم و هم در حیطه حقوق رسمی است.

در چند سال گذشته، هیچ اتفاق خاصی در منظر عمومی در ارتباط با این پرونده نیفتاده بود. قراربود هر دو سمت خود را آماده ادامه دادگاه در تابستان بکنند که ظاهرا حالا چنین اتفاقی به خاطر جادوی تفاهم‌های پشت پرده لازم نیست اتفاق بیفتد. هنوز به صورت عمومی جزییات از تفاهم دو سمت منتشر نشده، اما این حقیقت که بازی‌هایی مثل «میدل‌ارث: سایه جنگ» قرار است به زودی منتشر شوند، نشان از این دارد که احتمالا آن‌ها به یک تفاهم همکاری مشترک رسیده‌اند.

در بیانیه‌ای که پس از منتشر شدن خبر ارسال شد، یکی از سخنگویان رسمی برادران وارنر گفت: دو طرف خوشحال هستند که توانسته‌اند دوستانه این مساله را حل کنند و مشتاق همکاری با یکدیگر در آینده هستند.

ترجمه: مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.