یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۶

با رای هیات منصفه مطبوعات؛

شکایت شمقدری از دروغ پردازی های یک رسانه نتیجه داد/ «بانی فیلم» مجرم شناخته شد

شکایت بانی فیلم

سینماپرس: روزنامه بانی فیلم که ۴ سال پیش تهمت های مختلفی را به شمقدری نسبت داده بود، از سوی هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد. این روزنامه در سه روز متوالی با تیترهایی در صفحه اول خود، ادعا کرده بود مبالغی از بودجه های عمومی سینما توسط جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی به موسسه مرآت هنر به مدیرعاملی روح الله شمقدری و سینماپرس و ... پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، محمدعلی شالچیان وکیل موسسه مرآت هنر با ارائه اطلاعات کامل تری از این خبر به خبرنگار سینماپرس گفت: قریب۴ سال پیش از این و در ابتدای دولت گذشته در یک جریان خبر سازی رسانه ای که به طور هماهنگ انجام شد اخباری در رسانه های مختلف مطرح و مطالبی مبنی بر پرداخت مبالغی توسط جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی به برادرش روح الله شمقدری تحت عنوان کمک بلاعوض، پرداخت شخصی، حاتم بخشی و غیره منتشر گردید. این موضوع با پیگیری ایشان در مراجع قضایی و به خصوص شکایت از خبرگزاری ایرنا و روزنامه بانی فیلم ادامه پیدا کرد.

وی افزود: پس از طرح شکایت موکل بنده در دادسرای فرهنگ و رسانه تحقیقات مقدماتی آغاز گردید که سرانجام پس از حدود یکسال کیفرخواست علیه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) صادر گردید و در دو مرحله در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد و حکم محکومیت برای آن صادر گردید و در مورد شکایت علیه روزنامه بانی فیلم نیز با صدور کیفر خواست امروز پس از گذشت ۴ سال بالاخره جلسه رسیدگی انجام شد و همانطور که اشاره کردید طبق اعلام سخنگوی محترم هیات منصفه مطبوعات، اعضاء این هیات اقدام این روزنامه را مصداق نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی قلمداد کرده و لذا این روزنامه نیز محکوم گردید که حکم آن به زودی اعلام خواهد شد.

شالچیان اظهار داشت: در دادگاه امروز روح الله شمقدری در اظهاراتی عنوان نمود که هجمه گسترده رسانه ای صورت گرفته درست بعد از تغییرات مدیریتی در دولت دهم صورت گرفته، و این اقدامات حربه ای برای زیر سوال بردن یک جریان ارزشی در سینما بوده است و بنابر این دلیل شکایت از رسانه هایی که منتشر کننده این اخبار بودند را به عنوان یک وظیفه انجام داده است. همچنین ایشان عنوان نمود که آبروهایی که در پی انتشار این اخبار کذب بر زمین ریخته شده هنوز هم بعد از گذشت ۴ سال اعاده نگشته است و آسیب وارده بر افراد مختلفی که در رسانه ها از آنها نام برده شده است، در افکار عمومی مخصوصا در بین فعالان سینمایی به این راحتی ها جبران نخواهد شد. در همین زمینه و با توجه به مستندات موجود که در محضر دادگاه محترم و هیات محترم منصفه مطبوعات ارایه گردید موجب شد تا روزنامه بانی فیلم به خاطر  نشر اکاذیب به قصد تشویش افکار عمومی مجرم تشخیص داده شود.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۶۹۸ «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی . . . اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد ... علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم شود» و البته برای مشخص شدن حکم صادره و طریقه اعاده حیثیت موکل باید منتظر شویم تا حکم دادگاه صادر شود.

این گزارش حاکیست در مهرماه ۱۳۹۲ در حالیکه مدیران جدید دولت تدبیر و امید جایگزین جواد شمقدری و همکارانش در سازمان سینمایی گردیدند، به ناگاه برخی رسانه ها از جمله روزنامه بانی فیلم و خبرگزاری ایرنا با انتشار برخی اخبار کذب و اتهام زنی های بی اساس موجی را علیه شمقدری و سایر اطرافیان وی نزد اهالی سینما و افکار عمومی جامعه راه انداختند که اگر چه به واسطه ذهن آگاه و هوشمند خانواده بزرگ سینما تأثیر عجیبی را دربر نداشت لیکن منجر به طرح شکایاتی گردید که بعد از تحقیقات کامل، دروغین بودن این اتهامات بار دیگر ثابت شد.

روزنامه بانی فیلم در این میان و در سه روز پی در پی تیتر صفحه اول خود را به عناوینی کذب اختصاص داد. این روزنامه در مطالبی با تیترهای مختلف شامل شنبه ۱۸ آبان «کمک ۱۶۷۰ میلیونی شمقدری به برادرش/ یک انتصاب یک حاتم بخشی و این همه ماجرا»، یکشنبه ۱۹ آبان «پرداخت ۵۰۰ میلیون تومانی شمقدری از بودجه سینما به سایت سینماپرس» و دوشنبه ۲۰ آبان «عاقبت شعار مقابله با شاه نشین ها و وعده جاری کردن عدالت در سینما/ پرداخت های شخصی از بودجه عمومی؛ روشنگری ها ادامه دارد!» اقدام به تشویش اذهان عمومی مخصوصا برای اهالی سینما نموده بود که هیات منصفه مطبوعات نیز با تایید این موضوع و بر اساس مستندات رای به محکومیت وی داد. شایان ذکر است در جلسه رسیدگی به اتهام روزنامه بانی فیلم، محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی نیز در بین اعضای هیات منصفه مطبوعات در دادگاه حضور داشت.

بنابراین گزارش روح الله شمقدری مستندساز و تهیه کننده سینماست که تولید دو فیلم سینمایی «پایان نامه» با موضوع فتنه ۸۸ و «روزگاری عشق و خیانت» با موضوع انقلاب را در کارنامه تهیه کنندگی خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.