جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵

جایگاه عفاف و حجاب در سینمای امروز ایران/۳

آیت اللهی: کم کاری مسئولان فرهنگی در قبال ترویج عفاف و حجاب قابل اغماض نیست/ بی حجابی باعث نگاه ابزاری به زنان می شود

زهرا آیت اللهی

سینماپرس: زهرا آیت اللهی پژوهش گر و مدرس مباحث زنان و مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همزمان با هفته عفاف و حجاب گفت: کم کاری مسئولان فرهنگی در قبال ترویج عفاف و حجاب به هیچ عنوان قابل اغماض نیست و ما باید در جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش مان را به کار ببریم تا جامعه از برکات داشتن عفاف و حجاب بهره مند شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حوزه فرهنگ و هنر اصلی ترین حوزه ای است که می تواند به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه بپردازد و ما باید شاهد تولیدات آثار فرهنگی و هنری زیادی در این زمینه ها باشیم. به خصوص سینما به عنوان یک رسانه تأثیرگذار بایستی تمام اهتمام خود را برای ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی به کار بندد.

وی ادامه داد: تمامی مسئولان در دستگاه ها و نهادهای مختلف دولتی موظف هستند تا کاری کنند که تمامی زنان و مردان در جامعه ما به این باور برسند که عفاف و حجاب را رعایت کنند؛ ما باید از ابزارهای نوین برای ارائه پیام های دینی و ارزشی و اسلامی در آثار فرهنگی و هنری بهره مند شویم. متأسفانه آنچه ما امروزه شاهدش هستیم کم کاری مسئولان در قبال ترویج عفاف و حجاب است و این مسأله مشکلات متعددی را در جامعه شکل داده است.

مسئول واحد خواهران نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ما نباید تصاویر زننده از زن ایرانی در آثار فرهنگی و هنری ببنیم و بالعکس آثار فرهنگی و هنری کشور باید جایی باشد که نگاه ابزاری به زن ندارد؛ بنده معتقدم در وهله اول بایستی آثار مثبت داشتن حجاب و تبعات منفی نداشتن حجاب اسلامی در آثار فرهنگی و هنری به جامعه نشان داده شود. این مسأله نیازمند آن است که هنرمندان زبده و خلاقی به کار گرفته شوند تا به دور از هرگونه شعارزدگی بتوانند تبعات مثبت داشتن حجاب را به کل جامعه معرفی کنند چرا که متأسفانه گاهاً ما با هنرمندانی روبرو می شویم که با زبان مطلوب هنر آشنا نیستند و خوب نمی توانند پیام های مثبت را در فیلم های شان به مخاطبان ارائه دهند و در جهت ترویج و اشاعه یک فرهنگ نیکو بکوشند.

آیت اللهی سپس با تأکید بر اینکه زنان ما باید به این آگاهی برسند که حجاب اسلامی آن ها را از هرگونه اذیت و آزار جسمانی، جنسی و کلامی محفوظ و مصون می دارد اظهار داشت: عدم رعایت عفاف و حجاب است که می تواند بی بند و باری های زیادی را در جامعه رقم بزند؛ امروزه زنان در کشورهایی مانند «آمریکا» به دلیل سبقه ای که در بی حجابی داشته اند و گزندهایی که طی سال های قبل از بی حجابی و بی عفتی دیده اند به این نتیجه رسیده اند که بایستی با پوشش های بهتر و پوشیده تر در جامعه حاضر شوند تا از هر گزندی مصون بمانند.

وی در همین راستا افزود: علاوه بر افراد عادی، هنرمندان زن باید دقت نظر بیشتری در زمینه پوشش و عفاف و حجاب داشته باشند. آن ها باید بدانند که چشم جوانان جامعه به آن ها است و جوانان از رفتار و پوشش و کردار آن ها الگوبرداری می کنند و شایسته نیست آن ها در فیلم ها مانند یک «شئی» و «ابزار» باشند؛ زنان هنرمند نباید در شبکه های مجازی تصاویر زننده از خود در کنار مردان نامحرم به نمایش بگذارند و به این رفتارشان مفتخر باشند.

آیت اللهی در پاسخ به این سوأل که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک نهاد ناظر بر عملکرد دستگاه های دولتی و به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از تخلفات رایج در تولید آثار فرهنگی و هنری برنداشته است گفت: من قبول دارم که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه کوتاهی هایی انجام داده است اما ما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان پرونده هایی را آماده کرده ایم و وظیفه دستگاه ها و نهادهای مختلف را برای ترویج عفاف و حجاب اسلامی ملزم کرده ایم که امیدوارم هرچه سریعتر به مرحله اجرایی برسد.

این کارشناس فرهنگی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم به زودی عفاف و حجاب در جامعه اسلامی مان بیش از پیش مورد توجه تمامی مردم و به خصوص بانوان جوان قرار بگیرد تا ما بتوانیم شاهد برطرف شدن مشکلات عدیده ای که بی حجابی در جامعه به وجود آورده است باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.