سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹

تلاش یک عکاس خبری برای ساخت مستندی با موضوع حوادث تروریستی مجلس

حمله تروریستی تهران-مجلس شورای اسلامی

جوان: یک عکاس خبری قصد دارد درباره واقعه تروریستی مجلس شورای اسلامی که منجر به شهادت تنی چند از هم‌میهنان‌مان شد یک مستند بسازد.

یک عکاس خبری قصد دارد درباره واقعه تروریستی مجلس شورای اسلامی که منجر به شهادت تنی چند از هم‌میهنان‌مان شد یک مستند بسازد. او برای مستندش نام «شرح یک عکس» را انتخاب کرده است؛ عکسی که از همان ابتدای وقوع ماجرا در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شد و بیش از تصاویر دیگر دیده می‌شد، چراکه یک کودک خردسال موضوع اصلی آن عکس بود.

ساتیار امامی در این‌باره به «جوان» گفت: اتفاقی در کشور ما افتاد و ذهن همه هموطنان‌مان را درگیر خود کرد، واقعیت این است که برخلاف خواست تروریست‌ها ما در جنگ رسانه‌ای نتیجه را بردیم، هرچند از دست دادن هموطنانمان داغ بر دلمان گذاشت اما به طور کلی این واقعه تلخ منجر به این شد که خطر گروه‌های تروریستی را بیش از پیش درک کنیم و نوعی همبستگی در میان ملت بیش از پیش ایجاد شود. مقاومتی را شاهد بودیم که در سطح خیابان‌های تهران اتفاق افتاد و این برای نسل جدید ما تجربه تازه‌ای بود، چون نسل جوان ما ناامنی در پایتخت در برابر اقدامات تروریستی کور را تجربه نکرده بود.

این عکاس و مستندساز می‌گوید: دغدغه من عکاسی و فضای تصویر در اینگونه بحران‌ها است.
از طرفی نیز، داستان عماد به‌طور حتم داستان جذابی از یک تصویر گرفته شده است. اگر در آن روز، آن تصویر گرفته نمی‌شد و امید وهاب‌زاده عکاس خبرگزاری فارس آن لحظه را جاودان نمی‌کرد، ما نه عماد را می‌شناختیم و نه با مشکلات این کودک آشنا می‌شدیم.
این عکاس خبری می‌گوید: ثبت این تصویر سختی‌هایی داشته و به دلیل کار من در حوزه عکاسی، با این سختی‌ها و دشواری‌ها آشنا هستم و می‌دانم که همین سختی‌ها است که عکس را تأثیرگذار می‌کند، به همین خاطر سعی کردم که این دو مسئله را با هم پیگیری کنم و به نوعی می‌شود گفت که داستان عماد بهانه‌ای است که ما روی شرایط عکاسی در ایران و شرایط کار عکاسی در بحران‌ها متمرکز شویم.

امامی در پاسخ به این سؤال که آیا این مستند اولین مستند حرفه‌ای اوست، بیان کرد: مستند «شرح یک عکس» اولین مستند من در حوزه عکاسی است، اگرچه در حال کار روی مستند دیگری به نام «عاشورا در آشوراده»  به تهیه‌کنندگی حامد شکیبانیا ، نیز هستم که به یک مراسم آیینی در شمال کشور می‌پردازد.
وی در خصوص نامگذاری مستندش به «شرح یک عکس» گفت: از آنجایی که همه ماجرایی که ما در حال پرداختن به آن هستیم، با ثبت یک عکس شروع می‌شود و آن عکس هم تصویر معروفی است که از عماد گرفته شده، به همین خاطر نام فعلی این مستند را «شرح یک عکس» گذاشتیم، البته نام‌های دیگری مانند «امید عماد» نیز به نظرمان رسید ولی درباره نام نهایی این مستند هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم.

   
تصویر عماد نماد انسانیت و امنیت بود
این مستندساز با بیان اینکه مستندش یک قسمتی است، افزود: داستان عکاسی ما در ایران خیلی جای کار دارد و امیدوارم آن طور که شایسته است به آن پرداخته شود، برای مثال در زمان دفاع مقدس، ما عکاسان زیادی داشتیم که شاید معروف هم نبودند اما آثارشان ماندگار و ثبت شده است.
امامی با اشاره به نداشتنتهیه‌کننده برای ساخت این اثر در خصوص نحوه کارگردانی آن عنوان کرد: این کار مانند سایر کارهای من در حوزه عکاسی است، با این تفاوت که من فیلمبرداری این اثر را انجام می‌دهم و اسم این کار را کارگردانی نمی‌گذارم، بلکه بیشتر یک دغدغه شخصی است و امیدوارم که به نتیجه خوبی برسد.
وی درباره مراحل ساخت این مستند توضیح داد: این مستند از روز بعد از انتشار عکس عماد کلید خورد و تاکنون هم ادامه دارد، بخش‌هایی از این مستند ساخته شده و مراحلی از آن هم مانند مصاحبه با وزیر بهداشت درباره وضعیت عماد و اتفاقاتی که با این عکس به وجود آمد، هنوز باقی مانده است و به نظرم این بخش از مستند هم بسیار حائز اهمیت است، زیرا وزیر بهداشت، در رابطه با پیگیری مشکلات عماد دستوری داد و با توجه به آن تصویری که منتشر شده، دستور وی صادر شده است و برای من بسیار مهم است که این سؤال از وی پرسیده شود که تصویر مذکور چقدر در آشنایی وی با عماد و صدور دستور تأثیر داشته است. پدر عماد به رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت نامه نوشته بود و درخواستش را مطرح کرده بود اما چرا زمانی که این تصویر منتشر شد، این پیگیری‌ها صورت گرفت؟ و آیا اگر این تصویر منتشر نمی‌شد، باز هم این اتفاقات خوب رخ می‌داد و این دستورها صادر می‌شد؟

امامی عنوان کرد: در این مستند مصاحبه با شاهدان عینی بسیار مهم است، ما به دنبال آن دو فرد و نیروی نظامی هستیم که در تصویر، در حال کمک به عماد هستند و مصاحبه با این افراد برای ما اولویت دارد، اینکه شرح اتفاق را از زبان آنها بشنویم بسیار شنیدنی و مفید خواهد بود، اما متأسفانه هنوز نتوانسته‌ام این افراد را پیدا کنم و ارتباطی با آنها بگیرم.

وی درباره روند ساخت مستند و زمان آماده شدن آن گفت: اگر قرار باشد قصه عماد هم به شکل کامل پیگیری شود، قطعاً زمان بیشتری باید برای ساخت این مستند صرف شود زیرا درمان عماد بسیار طولانی خواهد بود و داستان او، داستان کوتاهی نیست. اگرچه ممکن است که به دلیل وقت اندکی که برای ساخت این مستند داریم، داستان عماد به طور کامل پیگیری نشود و ممکن است ما از عماد عبور کنیم در نهایت با بررسی حوزه عکس و تصویری که گرفته شده است، کار مستند را به پایان ببریم.

امامی با تأکید بر برقراری ارتباط با دو نیروی نظامی که در نجات عماد دست داشتند، گفت: زمانی که چنین حوادثی در جهان رخ می‌دهد، تصاویر زیادی از این اتفاقات منتشر می‌شود و ما معمولاً نیروهای نظامی را می‌بینیم که اسلحه به دست در حال ایجاد یا برقراری امنیت هستند اما زمانی که تصویری منتشر می‌شود که در آن یک نیروی نظامی کار بسیار مهم نجات را انجام می‌دهد، آن هم نجات جان یک کودک؛ این تصویر فضایش بسیار متفاوت خواهد بود و به همین دلیل مصاحبه با دو فرد مورد نظر در تصویر بسیار برایمان حائز اهمیت است و امیدوارم افرادی که به این دو عزیز دسترسی دارند بتوانند آنها را به ما معرفی نمایند. تصویر عماد و آن لحظه جاودان شده از روز حادثه، نماد امنیت و انسانیت بوده است.
این عکاس و فعال فرهنگی کشورمان در پایان گفت: قصه عماد به این تصویر و مستند ختم نمی‌شود، داستان او و امثال او ادامه دارد و حتی ممکن است این قصه و امثال آن، پایان تلخی نیز داشته باشند و ما فقط از دریچه دوربین خودمان به این قصه می‌پردازیم و امیدواریم پایان شیرینی برای عماد و خانواده‌اش رقم بزند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.