سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲

گزارش سینماپرس از نشست خبری هیأت مدیره خانه سینما؛

نشستی با طعم بیمه تکمیلی و بیکاری و معیشت ضعیف اهالی سینما/ وقتی رفع مشکلات صنفی سینماگران با فرافکنی مواجه می شود!

نشست خبری هیات مدیره خانه سینما

سینماپرس: نشست خبری هیأت مدیره خانه سینما امروز در حالی برگزار شد که مباحث مهمی همچون لغو بیمه تکمیلی تعداد کثیری از اهالی سینما، بیکاری و وضعیت بد معیشت مالی سینماگران و همچنین ثبت قانونی صنوف سینمایی مباحث اصلی آن را تشکیل داده بود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست رسانه ای اعضای هیأت مدیره جدید خانه سینما صبح امروز سه شنبه ۲۰ تیرماه با حضور علی قائم مقامی، همایون اسعدیان، فاطمه معتمد آریا در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

اسعدیان رئیس هیأت مدیره خانه سینما در این نشست با عذرخواهی از به تعویق افتادن اولین نشست هیأت مدیره جدید خانه سینما اظهار داشت: در حال حاضر در شرایط خوبی به سر می‌بریم و تمام مدیران در دوره‌ های قبل تلاش قابل توجهی انجام داده‌اند که به زعم ما سنگ بنای خوبی را گذاشته‌اند. مبنای هیأت مدیره بررسی فعالیت‌ های دوره‌ های قبل است به طور مثال یکی از مواردی که مطرح بود طرح امنیت شغلی است که قول می‌دهیم در ۶ ماه آینده این مسئله حل شود، جهش شغلی در سینمای ما جزو مسائلی است که بسیار حائز اهمیت است اما امیدواریم که دچار ساده‌ اندیشی نشویم که  گمان کنیم با یک طرح ساده همه چیز درست می‌شود.  

وی در پاسخ به سوأل یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا وضعیت بیمه تکمیلی اهالی سینمای ایران مغشوش شده و چرا هزینه های درمانی زیادی به اعضای این نهاد صنفی تعلق نمی گیرد اظهار داشت:  در مورد هزینه ویزیت‌های پزشکی حضور ذهن ندارم به طور دقیق بتوانم رقمی را اعلام کنم اما به هر ترتیب دوستان در تلاش هستند امکانات بیشتری از بیمه تکمیلیی را برای اعضای خانه سینما دریافت کنند.  

معتمدآریا در تکمیل سخنان وی اظهار داشت: یکی از مسائل مهم همیشه بیمه اعضا خانه سینما بوده که در سال گذشته ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برداشته است که از این رقم ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طریق احزاب پرداخته شده است اما برای اینکه بتوانیم به رقم درستی برسیم باید شفاف‌سازی صورت بگیرد که احتمالاً این اختلاف قیمت برطرف خواهد شد و آن هم طرح شفاف‌سازی صنوف است، چرا که برخی حتماً عضو هستند که فعالیت سینمایی نداشته‌اند که اگر این شفاف‌سازی صورت بگیرد تعداد برخی از اعضای صنوف کم خواهد شد.  هیأت مدیره تلاش دارد تا بودجه بیمه‌ها صرف کسانی شود که اعضای واقعی خانه سینما هستند!

اسعدیان ادامه داد: خانه سینما از ابتدایی که تأسیس شده است به وزارت ارشاد وصل بوده اما تا به امروز به یاد ندارم که ارتباطی به این خوبی و با این کیفیت بین خانه سینما و وزارت ارشاد وجود داشته است. در دوره‌های قبل همیشه این تلاش بوده است که بیشترین بودجه از دولت گرفته شود اما در حال حاضر ما بنا داریم از دولت بی‌نیاز شویم و به تدریج به استقلال برسیم. مثلاً در حال حاضر سهم که بابت از کار افتادگان و یا خانواده‌های بازماندگان اعضای خانه سینما را می‌دهیم در حد بضاعت است اما تلاش می‌شود همین رگ حیاتی بودجه‌اش به دولت محدود نشود.  

وی افزود: درباره بخش بیمه بیکاری نیز باید بگویم یک پروسه بسیار سنگین است و با یک طرح ساده نمی‌توان همه چیز را تمام شده در نظر گرفت. ابتدا باید صنوف به شکل مستقل و با یک تعریف درست از فعالیت‌شان برسند.

همچنین معتمد آریا در ادامه این صحبت‌ها گفت:‌ چیزی که هیأت مدیره در حال حاضر تلاش دارد تا آن انجام شود این است که ما آغازکننده چیز جدید نباشیم بلکه ادامه ‌دهنده مواردی باشیم که در دوره‌ های قبل به خوبی سنگ‌بنای شان گذاشته شده است. در ارتباط با بودجه ۴ میلیاردی بیمه هم باید گفت که مقداری از آن را تنها وزارت ارشاد به ما داد و ما یک میلیارد کم آوردیم و خانه سینما از طریق اسپانسر تلاش کرده تا بودجه خود را تأمین کند. اتفاق دیگر این است که در ارتباط با بیماران بستری شده در بیمارستان باید بگویم خانه سینما اولین مجموعه‌آی است که وارد عمل می‌شود اما خبر و  عکسی از آن در شرایط مختلف منتشر نمی‌شود زیرا با چنین کاری قائل نیستیم که با بیمار عکس بگیریم و منتشر کنیم.

قائم‌مقامی در ادامه این صحبت‌ها عنوان کرد: اکنون افرادی تحت پوشش بیمه تکمیلی خانه سینما هستند که بیمه پایه آنها چیز دیگری است و ارتباطی به خانه سینما ندارد. به همین منظور باید صنوف واقعی شوند مثلا شاهد افرادی هستیم که بازنشسته صدا و سیما هستند و بیمه تکمیلی‌شان توسط خانه سینما صورت گرفته این در حالی است که آنها باید بحث بیمه خودشان را از همان بخش پیگیری کنند و خدمات رفاهی خودشان را از همان جا بگیرند.  

قائم‌مقامی سخنگوی خانه سینما چندی در برنامه سینمایی شهر فرنگ حضور پیدا کرده بود که در این جلسه با تأکید بر اینکه در آن برنامه به  عنوان تهیه‌کننده و مدیر تولید حضور پیدا کرده است نه سخنگوی خانه سینما عنوان کرد: بنده تهیه‌کننده و مدیر تولید هستم و تنها نظرات شخصی خودم را عنوان کردم و نظرات من ارتباطی به خانه سینما نداشت و از جانب اینجا حرفی نزدم.

اسعدیان در بخش دیگری از این گفتگو به مسأله ثبت قانونی صنوف سینمایی اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۶ صنف خانه سینما ثبت قانونی در وزارت کار شده‌اند صنوف دیگر هم در حال ثبت هستند اما در برخی موارد شرایطی وجود دارد که باید به آن برسند. به طور مثال اینکه تعداد اعضای آنها به ۵۰ نفر برسد که مثلا در بخش جلوه‌های ویژه افراد به حد نصاب نرسیدند که در تلاش هستیم راهکاری برای آن در نظر بگیریم.

وی همچنین در رابطه با جشن امسال خانه سینما اظهار داشت: امسال شیوه جشن عوض شده و دوستان پذیرفتند تا این جراحی صورت بگیرد بر همین اساس بود که آکادمی جشن تشکیل شد و آنها فعالیت‌های خود در آن انجام می‌دهند و البته برنامه‌های دیگری مانند فیلم دیدن در خانه سینما انجام نمی‌شود. همچنین در ارتباط با قاچاق فیلم باید بگویم اعتقاد ما بر این است که هر کاری انجام می‌دهیم نباید در بوق و کرنا کنیم. ابتدا مسیرمان را می‌رویم و اگر به نتیجه رسیدیم در نهایت آن را اعلام می‌کنیم به همین منظور به طور مثال برای فیلم سینمایی «گشت دو» به کارگردانی سعید سهیلی اقدامات لازم را انجام داده بودیم و به سرعت پیگیری کردیم که دوستان در نیروی انتظامی به ما قول دادند که بر اساس  توافقات انجام شده قرار بر این شد که به محض هر نوع شکایتی از خانه سینما در این رابطه به پلیس فتا در کمتر از ۷۲ ساعت نه تنها اقدامی صورت بگیرد بلکه نتیجه‌بخش باشد.

او گفت:‌ ما شرایط و حال خراب سعید سهیلی در زمانی که دی‌ وی‌ دی فیلمش به صورت قاچاق در دسترس عموم قرار گرفت درک می‌کنیم شاید او نمی‌دانست ما در آن زمان چه کردیم با این وجود به نظرم بهتر است هیأت مدیره کار خود را پیش ببرند و در پایان اعلام کنند.  

سید علی قائم‌مقامی سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما در ارتباط با مبحث قاچاق فیلم گفت: برای فیلم «عصبانی نیستم» که دی‌ وی‌ دی قاچاق آن در دسترس قرار گرفته بود، شخصاً‌با رضا درمیشیان تماس گرفتم و گفتم ما مسأله را با سردار ساجدی‌ نیا در ارتباط گذاشته‌ ایم و آن ها گفته‌ اند طی چند روز آینده اقدام می‌کنند اما نکته اینجاست که پیگیری‌ها باید از سوی مالکان فیلم صورت بگیرد و خانه سینما نمی‌تواند به تنهایی پیش برود، اما تا این لحظه درمیشیان اقدامی نکرده است.

همچنین اسعدیان در ادامه این اظهارات عنوان کرد: به هیچ عنوان این طور نیست که ما در ارتباط با قاچاق فیلم و مسائل مختلف با اعضای صنوف بگوییم که به ما ارتباطی ندارد ما حتی به مشکلاتی که برای مستنندسازان هم پیش آمده بود پرداختیم اما اینکه تا چه اندازه تلاش ما نتیجه‌بخش باشد، چیزی نمی‌توان گفت.  

اسعدیان درباره دبیر این دوره از جشن خانه سینما عنوان کرد: با توجه به تشکیل کمیته جشن باید بگویم چیزی تحت عنوان دبیر خانه جشن نداریم بلکه مدیر جشن داریم بلکه از سوی همان آکادمی که درباره‌اش صحبت کردم انتخاب می‌شود.  

رئیس هیأت مدیره با اشاره به تشکیل صندوقی برای حمایت از هنرمندان گفت:‌در حال حاضر به حمایت دولت احتیاج داریم اما تا زمانی که پایه‌گذاران صندوق اعضای خانه سینما نباشد و منتظر بودجه از سوی دولت باشند نتیجه خوبی نخواهیم گرفت چرا که عمر آن کوتاه است.  

او در ارتباط با تجمعی که چندی پیش توسط مستندسازان در مقابل خانه سینما صورت گرفته بود، ‌گفت:‌خانه سینما در مقطعی راه‌های مختلفی را بررسی کرد و به نواقص مختلفی رسید ابتدا به این مهم پی بردیم که ما انجمن فرهنگی نیستم چرا که انجمن‌های فرهنگی مشکلات زیادی دارند و از هیأت مؤسس بهره می‌برند و مادام‌العمر آن هیأت موسس ثابت است اما صنف هستیم و ذات صنفی ما فعالیت فرهنگی است که به وزارت کار مربوط می‌شود به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که در وزارت کار ثبت شویم. اولین اتفاقی که می‌افتد این است که با ثبت ما قانونی می‌شویم اما اگر در این میان صنفی بخواهد انجمن داشته باشد ما هم می‌توانیم با آنها اگر اهدافی در کارشان دارند کمک کنیم اما زیرمجموعه خانه سینما نخواهند بود چرا که به این شکل به جای ۳۱ صنف مثلا ۶۲ تشکل خواهیم داشت.  

معتمد آریا نیز در ادامه این بحث عنوان کرد: برخی از مشکلاتی که وجود دارد ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم مواردی هستند که به ما به ارث رسیده است در واقع ما به انتهای مشکلات صنف مستندسازان رسیده‌ایم و در این دوره اتفاق جدید نیفتاده بود پیش از این در دو سال گذشته جلسات مختلفی در ارتباط با این مشکل وجود داشته است که ما به انتهای آن رسیده‌ایم که از ابتدا  حضور نداشتیم بنابر این هیأت مدیره جدید نمی‌تواند معجزه‌ای داشته باشد جز اینکه به قانون صنوف احترام بگذارد.

یکی از نکات جالب توجه جلسه آن بود که همایون اسعدیان در یک رفتار کینه توزانه که مسبوق به سابقه نیز می باشد، بارها، بی ربط و باربط عنوان شمقدری را بر زبان جاری کرد تا بتواند اشکالات موجود در نظام صنفی خانه سینما را پرده پوشی نماید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.