چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

صباغ زاده در گفتگو با سینماپرس:

زیاده خواهی و سهم خواهی های گروه «هنر و تجربه» صحیح نیست/ سالن های خالی نمایش فیلم های تجربی باعث خجالت است!

سینماگران و گروه «هنر و تجربه»/۵

مهدی صباغ‌ زاده

سینماپرس: مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: زیاده خواهی و سهم خواهی های گروه سینمایی «هنر و تجربه» صحیح نیست و بعد از تجربیاتی که طی سال های اخیر داشته باید اولاً تعداد سالن های خود را محدودتر کند و آن ها را در اختیار سینمای بدنه بگذارد و در اقدام بعدی بایستی نمایش آثار را تنها محدود به سینمای تجربی کند نه اینکه فیلمهای دیگری را در آن نمایش دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «خانه کاغذی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تمامی اهالی سینمای ایران به این مسأله واقف هستند که فیلم های سینمای تجربه گرا به هیچ عنوان نمی توانند با فیلم های سینمای حرفه ای وارد رقابت شوند و از این رو مسئولان گروه سینمایی هنر و تجربه نباید توقعات بیجا داشته باشند و سعی کنند که این گروه را بیش از این بسط و گسترش دهند.

وی سپس با بیان اینکه سال ها قبل و در دورانی که بنده جوانی علاقمند به سینما بودم گروهی به اسم سینمای آزاد برای نمایش و تولید آثار تجربی فیلمسازان جوان وجود داشت یادآور شد: در آن دوران ما به دولت وابسته نبودیم و همه از جیب خودمان خرج می کردیم و فعالیت ما به صورت خصوصی بود. هرکسی گوشه ای از کار را دست می گرفت. وقتی تقاضای بودجه کردیم به ما گفتند «ما نمی توانیم به شما بودجه بدهیم، اما می توانیم تجهیزاتی مانند میز موویلا، نگاتیو و... برای شما بفرستیم»؛ قطعاً امروزه هم شرایط همین است و فیلمسازان تجربی نباید توقع بیشتری از مدیران سینمایی داشته باشند.

صباغ زاده در بخش دیگری از این گفتگو به فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» ساخته فرزندش کاوه صباغ زاده اشاره کرد و گفت: فیلمسازان جوان اگر واقعاً می خواهند در عین تجربه کردن و ساخت فیلم های تجربی دیده شوند بهتر است فیلم هایی مثل «ایتالیا ایتالیا» را بسازند؛ این فیلم در عین حال که فضایی جدید را تجربه کرده بسیار بهتر و پیشرفته تر از فیلم های برخی فیلمسازان مطرح و نام آشنا است چرا که سازنده اش از ابتدا مخاطب را مدنظر خود قرار داده و سعی کرده برای مخاطب مبادرت به فیلمسازی کند و چشم به جشنواره های جهانی و... نداشته باشد. این نوع نگاه خوب است و مسئولان گروه سینمایی هنر و تجربه هم باید این نوع نگاه ها را در سینمای تجربی گسترش دهند.

این سینماگر ادامه داد: متأسفانه امروزه شرایطی در سینمای کشور ما به واسطه سیاست گذاری های غلط برخی از مدیران و به خصوص مدیران گروه سینمایی هنر و تجربه به وجود آمده که برخی جوانان که عشق سینما و فیلمسازی دارند یک دوربین در دست می گیرند و حالا یا با مجوز و یا بدون داشتن تهیه کننده و مجوز و بعضاً با سرمایه های شخصی مبادرت به ساخت اثری می کنند که فکر می کنند فیلمی تجربی محسوب می شود اما این نوع فیلم ها مورد توجه مخاطبان نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه ای برای دو نفر»   خاطرنشان کرد: پس این نوع فیلم ها نباید جایی در اکران داشته باشند و با اکران شان در سالن های محدود سینما حق سینمای بدنه را بخورند؛ بنده معتقدم بهتر است برخی از سالن های بزرگ و اصلی سطح شهر که به اکران آثار این گروه سینمایی اختصاص پیدا کرده از آن ها گرفته شود چرا که سالن های خالی نمایش فیلم های تجربی باعث خجالت است و سینماداران هم از وضعیت موجود در سالن های نمایش فیلم های هنر و تجربه گلایه مند هستند.

صباغ زاده تأکید کرد: سینما محلی برای نمایش فیلم های جان دار است که با استقبال مخاطبان مواجه شود؛ سینما با حضور مخاطبان و تماشاگران معنا پیدا می کند و اگر ما همچنان بخواهیم ترویج تولید فیلم های تجربی در سینمای کشور داشته باشیم تا چند سال آینده هیچ اثری از سینمای اصلی در کشورمان باقی نخواهد ماند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: نکته قابل توجه آن است که تولیدات فعلی سینمای ایران هیچ گونه همخوانی با سالن های ما ندارد و بسیاری از فیلم های سینمایی حرفه ای همواره پشت در اکران می مانند و در این وانفسا فیلم های تجربی و بی مخاطب هم که چشم به جوایز جشنواره هایی نظیر «کن» و... دوخته اند توقع اکران فیلم های شان در این سالن های محدود را دارند و همین ها است که ریشه اختلافات را در سینمای ما عمیق کرده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.