جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۶

مؤتمن درباره گروه «هنر و تجربه» مطرح کرد؛

لزوم نمایش فیلم های تجربی در پاتوق های کوچک/ سینما در حال حاضر با رانت خواری در حال گردش است

سینماگران و گروه «هنر و تجربه»/۶

فرزاد موتمن

سینماپرس: فرزاد موتمن کارگردان سینما گفت: متأسفانه مشکلات سینمای کشور ما ریشه ای است و این مشکلات ریشه ای است که همیشه جنجال های زیادی را در سینمای ما به وجود می آورد و بنده معتقدم فقر اقتصادی و فقر سالن های سینما باعث به وجود آمدن اختلافات در رابطه با گروه «هنر و تجربه» شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر رو دیدی؟» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما شاهد تولید فیلم هایی هستیم که برخلاف سینمای بدنه به گیشه توجهی ندارند و صرفاً برای تجربه کردن فیلمسازان ساخته می شوند چون به هرحال همیشه فیلمسازان و تماشاگرانی وجود دارند که مایل به تماشای این نوع فیلم ها هستند و علاقه ای به سینمای بدنه ندارند و دوست دارند شاهد و نظاره گر فیلم هایی باشند که راه های هرگز نرفته را تجربه می کنند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم این نوع فیلم ها شیرازه هر سینمایی هستند و حتی سینمای صنعتی هم از این نوع فیلم ها ایده ها و الهام های زیادی می گیرد و اینکه سینمای تجربی تعطیل شود کار درستی نیست؛ آنچه امروز در سینمای کشور باعث بروز اختلافاتی در رابطه با عملکرد گروه سینمایی هنر و تجربه شده این است که سینمای ما سینمایی غیر صنعتی و غیر حرفه ای است و ما میان تولید و توزیع فیلم های سینمایی دره ها فاصله داریم.

موتمن خاطرنشان کرد: متأسفانه سینمای ما سینمایی است که سال ها قبل با بودجه های دولتی و در حال حاضر با رانت خواری در حال چرخش است؛ سود فیلم ها در سینمای ما به سینما برنمی گردد و صرف ساخت ویلاهای آنچنانی، سفرهای خارج از کشور، اقامت کشورهای آمریکایی و اروپایی و... برای فیلمسازان و مدیران و... می شود. ما دخل و خرج درستی در سینمای کشورمان نداریم و در همین راستا از مشکلات شدید اقتصادی و کمبود سالن و... در رنج هستیم و به همین علت همواره طیف ها و گروه های مختلف در حال سهم خواهی هستند و با یکدیگر ستیز و مقابله می کنند و این ستیز جدیدی که در رابطه با ادامه حیات گروه هنر و تجربه به تازگی به وجود آمده نشأت گرفته از همین اتفاق است.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه فیلم های تجربی همین که جایی برای دیده شدن داشته باشند برایشان کافی است اظهار داشت: برای نمایش فیلم های تجربی باید پاتوق هایی در سالن های کوچک پردیس های سینمایی تشکیل شود؛ ما نه فقط در سطح شهر تهران بلکه در تمامی مراکز استان ها و حتی شهرهای کوچک باید پاتوق فیلم های تجربی را راه بیندازیم؛ منتها این کار زمانی شکل می گیرد که دغدغه ای برای به دست آوردن مال و یا نام و شهرت توسط مسئولان سینمای تجربی وجود نداشته باشد و تنها هم و تلاش آن بر روی این نکته باشد که فیلم های تجربی در سراسر کشور به درستی دیده شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «صداها» تأکید کرد: اگر مسئول دغدغه مندی وجود داشته باشد به جای سهم خواهی می تواند با به وجود آوردن چنین پاتوق هایی در سطح کشور این نوع سینما را حتی به سود برساند و مخاطبان و علاقمندان این نوع فیلم ها را تشویق به حضور در این پاتوق ها با در اختیار گذاشتن بلیت های ارزان قیمت کند.

موتمن در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بنده معتقدم برای رفع مشکل به وجود آمده در رابطه با گروه سینمایی هنر و تجربه باید راه حلی اساسی و درست پیدا کرد؛ مسئولان باید بدانند که با حذف این گروه صورت مسأله حل نمی شود بلکه بهتر است در شیوه عملکرد این گروه تجدید نظر شود و مثلاً با اختصاص سالن های ۵۰-۶۰ نفره و کوچک پردیس های سینمایی به این نوع فیلم ها پاتوقی مشخص برای آن ها درست شود و دیگر سالن های نمایش اصلی در کشور درگیر اکران آثار تجربی نشوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.