سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱

کارگردان فیلم سینمایی «سیزده ۵۹»:

گروه «هنر و تجربه» به بالندگی، ثبات و بلوغ نرسیده است/ تفکرات تمامیت خواه باعث ضربه زدن به سینما شده اند

سینماگران و گروه «هنر و تجربه»/۱۰

سامان سالور

سینماپرس: سامان سالور کارگردان سینما گفت: گروه سینمایی «هنر و تجربه» به بالندگی، ثبات و بلوغ نرسیده و نقدهای زیادی نسبت به عملکرد مسئولان اداره کننده این گروه سینمایی وارد است.

کارگردان فیلم سینمایی «سیزده ۵۹» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تفکرات تمامیت خواه در سینمای ایران همیشه باعث ضربه زدن به سینما شده اند؛ اختلاف تفکری که متأسفانه ما سال ها است از آن به شدت در رنج هستیم و علاوه بر سینما در بسیاری از عرصه های دیگر کشور نیز وجود دارد باعث شده تا ما هیچ گاه نتوانیم آنطور که شایسته است روی پای مان بایستیم و برای سیاست ها و برنامه هایی که در آن هدف گذاری کرده ایم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: گروه سینمایی هنر و تجربه هم یکی از همان دستاوردهایی است که تفکرات تمامیت خواه به آن آسیب رسانده و باعث شده تا نه تنها این گروه به نقطه مطلوبی که در ابتدا برایش متصور بوده اند دست پیدا نکند بلکه ما شاهد اضمحلال و انحراف آن نیز باشیم.

سالور در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه توجه به فیلم های تجربه گرا بسیار مهم است و در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا به این نوع سینما و فیلم ها بهای زیادی داده می شود اظهار داشت: ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا فیلم های تجربی هم بتوانند همان سینمای بدنه به خوبی دیده شوند؛ در هر حال در کشور ما هم افراد بسیار زیادی هستند که این نوع فیلم ها را می پسندند و مایل هستند آثار این چنینی را در سالن های سینما تماشا کنند. ما باید با هدف گذاری و سیاست گذاری های مناسب کاری کنیم تا سینمای تجربی به آرمان های خود دست پیدا کند.

این فیلمساز سپس به برخی عیوب گروه سینمایی هنر و تجربه طی سال های فعالیتش اشاره کرد و گفت: یکی از بزرگترین ایراداتی که می توان به عملکرد این گروه سینمایی وارد کرد این است که به جای آنکه فضای این گروه به فیلم های تجربه گرا تعلق بگیرد ما شاهد اکران فیلم های سینمای بدنه در آن بودیم که سالن های متعددی را در سراسر کشور در اختیار داشتند؛ این اتفاق باعث شد این شائبه به وجود بیاید که مدیران این گروه سینمایی برای افزایش آمار فروش خود دست به این کار زده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «تمشک» خاطرنشان کرد: این اتفاق در حالی رخ داد که بنده زمانی که یکی از فیلم هایم با عنوان «آمین خواهیم گفت» در این گروه روی پرده رفت اصلاً اتفاق خوبی برایش رخ نداد و آنطور که شایسته اش بود دیده نشد؛ از سوی دیگر مسئولان این گروه ۲ فیلم مرا به بهانه های واهی از نمایش گروه هنر و تجربه محروم کردند!؛ بنده معتقدم آقای علم الهدی خودشان بهتر از هر کس دیگری به ضعف ها و ایرادات این گروه سینمایی واقف هستند.

این کارگردان جوان در بخش دیگری از سخنان خود به سینمای بدنه هم انتقاداتی تند وارد کرد و گفت: متأسفانه سینمای ما امروزه هیچ نشانی از هنر را در خود ندارد؛ ما نه تنها شاهد ایرادات بسیار در نمایش فیلم های تجربه گرا هستیم که متأسفانه در سینمای بدنه هم عموماً فیلم هایی تولید می شوند که قصه های تلگرامی دارند و همه دیالوگ ها و فضاهای شان برگرفته از جوک های گروهی است؛ متأسفانه این گونه فیلم ها فروش خوبی هم می کنند و همین باعث شده تا قاطبه سینما به جای آنکه در پی هنر باشند به ساخت این گونه آثار مبتذل و نازل روی بیاورند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: افسوس می خورم از اینکه مدیران و مسئولان سینمایی ما در هر بخش و گروه و صنفی بیشتر به دلالی و کاسب کاری روی آورده اند و گیشه و پول بیشتر از هنر برایشان دارای اهمیت بوده و هست؛ من معتقدم این فضای بیمار هرچه سریعتر باید رو به بهبودی برود و در غیر این صورت طولی نخواهد کشید که همه ما گرفتار این ورطه خطرناک خواهیم شد و دیگر نامی هم از سینمای ایران باقی نخواهد ماند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.