دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵

سینماگران از گروه «هنر و تجربه» می گویند؛

انتقاد از زیاده خواهی و انحراف در اکران هایی ضد سینما/ «هنر و تجربه»؛ پاتوق نمایش فیلم خاص یا دکانی برای کاسب کاران؟!

الوند-اسماعیلی-هدایت-آذین-عظیمی میرآبادی-صباغ زاده-موتمن-وحیدزاده-توکلی-سالور-شایان فر-شفق

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما با تأکید بر اینکه انحراف مسیر گروه «هنر و تجربه» بر همگان آشکار است اظهار داشتند: «هنر و تجربه»؛ محلی برای کاسب کاری و دلالی شده و عایدی مثبتی برای سینما طی این سال ها در پی نداشته و ضمن نقدهای زیادی که به عملکرد مسئولان آن وارد است، سازمان سینمایی باید نسبت به این معضل اقدامی جدی نماید.

به گزارش خبرنگار سینماپرس طی سال هایی که از تأسیس گروه سینمایی موسوم به «هنر و تجربه» می گذرد بسیاری از سینماگران برجسته، منتقدان و کارشناسان پیشکسوت و دغدغه مند نسبت به مضرات این گروه سینمایی همواره هشدارهای جدی داده اند و این گروه را دستاورد ناشایست دوران مدیریت حجت الله ایوبی برشمردند. این افراد معتقد بودند که گروه هنر و تجربه به آینده سینمای کشور ضربه اساسی وارد می کند چرا که جوانان علاقمند به سینما بدون آنکه راه و مسیر درست فیلمسازی بیاموزند و در ادامه وارد گردونه تولید آثار حرفه ای شوند وارد مسیری می شوند که هیچ آینده ای نه برای آن ها دارد و نه سینمای ایران!

منتقدان به گروه سینمایی هنر و تجربه تأکید داشتند: گروه سینمایی هنر و تجربه نه فقط خود راه درست سینما و فیلمسازی را نمی داند بلکه در جهت هدایت هدفمند از سینماگران جوان و پرورش آن ها برای فردای سینمای کشور کاری نمی کند و نهایت فیلم های آن ها را به نمایش می گذارد و به جای نشان دادن در دانش و تجربه ورود به سینمای حرفه ای ایران در ورود به جشنواره های خارجی و خارجی پسندی را به آن ها می نمایاند.

این افراد همواره بیان می کردند: گروه سینمایی «هنر و تجربه» به دلایل غیرکارشناسی، آشفته و نابسامان بودن و... لطمه های فراوان بر پیکره سینمای کشور و به ویژه سینمای بدنه زده و جماعتی از فیلمسازان جوان کشور را به سوی تولید آثار روشنفکرانه خارجی پسند سوق داده است؛ این گروه سینمایی از منظر طرفداران خود که اغلب آن ها یا در سینما دارای منافع اقتصادی هستند و یا فیلم های ضعیف و غیر استانداردشان در این گروه به نمایش در می آید جایگاه و ویترینی برای عرضه فیلم هایی است که امکان نمایش عمومی را ندارد و از همین منظر است که برخی از فیلم های غیر متعارف که در ساختار و فرم و محتوا حرف هایی غیر متعارف دارند در این گروه سینمایی به نمایش در می آیند. با آنکه در میان فیلم های اکران این گروه گاه آثار حرفه ای و قابل اعتنا هم به چشم می خورد ولی اکثریت با فیلم های ضعیف و متوسط و آماتوری است.

این اعتراضات ادامه داشت تا اینکه رئیس شورای صنفی نمایش با انتقاد شدید خود علیه امیرحسین علم الهدی مدیر این گروه به اصطلاح سینمایی گفت: «هنر و تجربه» به محفل تبدیل شده است!

او تأکید کرد:طرح مسئله به این شکل که یک عده کمر به قتل گروه «هنر و تجربه» بسته‌اند، صرفا برای آدرس غلط دادن و ایجاد یک هیاهوی مطبوعاتی و صنفی و پنهان کردن اصل قضیه است. آقای علم‌الهدی می‌گویند بیش از یک سال است که ما (شورای صنفی نمایش) چوب لای چرخ «هنر و تجربه» می‌گذاریم. من به صراحت می‌گویم ایشان خلاف واقع می‌گویند و حقیقت را پنهان می‌کنند. در یک سال گذشته به درخواست آقای علم‌الهدی از شورای صنفی اکران؛  ما موافقت کردیم تا فیلم‌هایی چون «فروشنده»، «لانتوری» بتوانند در سینماهای گروه «هنر و تجربه» هم در شکل محدودی اکران شوند و هر سالن سینمای «هنر وتجربه» ۱۵ سانس در ماه برای این فیلم‌ها داشته باشد.   اکثریت اعضای شورای صنفی نمایش با درخواست ایشان مخالف بودند و دلیل مخالفت دوستان ما به درست این بود که این ۱۵ سانس دارد از فیلم‌های «هنر و تجربه» گرفته می‌شود و به فیلمی داده می‌شود که نیازی ندارد و فقط این درخواست برای بالا بردن آمار مخاطب برای ارائه به مدیران بالادستی است.

سینماپرس در همین راستا گفتگویی با ۱۲ چهره فعال و سینمای کشور آقایان: سیروس الوند، حبیب اسماعیلی، حسن هدایت، جبار آذین، مهدی عظیمی میرآبادی، مهدی صباغ زاده، فرزاد موتمن، ابراهیم وحیدزاده، هوشنگ توکلی، سامان سالور، محسن شایان فر و ناصر شفق انجام داده که آن به بررسی عملکرد این گروه به اصطلاح سینمایی پرداخته که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

الوند: «هنر و تجربه» اکوسیستم سینما را به هم ریخت/ در شرایط فعلی این گروه برای سینما مضر است

 سیروس الوند کارگردان مطرح سینما در پی انتشار نامه اخیر رئیس گروه «هنر و تجربه» که اعلام کرده بود یک عده کمر به قتل این گروه بسته‌ اند و پاسخ شدید اللحن رئیس شورای صنفی نمایش به وی گفت: گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکوسیستم سینما را به هم ریخت و بنده معتقدم در شرایط فعلی وجود این گروه برای سینما مضر است؛ این در حالی است که این گروه سینمایی در ابتدا با حسن نیت شکل گرفت اما تغییر رویه مدیران باعث شد این گروه سینمایی به کجراهه برود. چشم اندازی که در ابتدا برای گروه سینمایی هنر و تجربه تعریف شده بود به نمایش درآمدن فیلم هایی بود که در شرایط عادی امکان نمایش نداشتند؛ این نیت خوبی بود که باعث می شد آثار تجربی بسیاری از فیلمسازان جوان در سالن های معدودی دیده شود و علاقمندان به سینمای تجربی بتوانند در سینماهای مشخص به تماشای این نوع فیلم ها بروند.

اسماعیلی در گفتگو با سینماپرس:

«هنر و تجربه» از مسیر اصلی خود منحرف شده است/ حضور ۵ تا ۱۰ تماشاگر در سالن های ۳۰۰ نفره متعلق به این گروه!

حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر سینما نیز در این رابطه اظهار داشت: بنده معتقدم حضور هر گروهی اگر برای خدمت به سینمای کشور باشد مغتنم است و باید از آن حمایت شود اما متأسفانه گروه سینمایی «هنر و تجربه» از مسیر اصلی خود منحرف شده است. گروه سینمایی «هنر و تجربه» در زمان تأسیس اش قرار بود امکان نمایش فیلم هایی را فراهم آورد که جزو آثار خاص سینما محسوب می شدند و جایی برای اکران در سینمای بدنه نداشتند و مخاطبان کمتری از آن ها استقبال می کردند. این اتفاق باعث شد تا در ابتدای امر باری از دوش سینمای ایران برداشته شود و فیلمسازانی که این نوع فیلم ها را می ساختند بتوانند جایی برای عرضه و نمایش آثارشان داشته باشند اما متأسفانه به دلایل متعدد از جمله مدیریت غلط این گروه سینمایی از مسیر اصلی خود منحرف شد.

حسن هدایت در گفتگو با سینماپرس:

گروه «هنر و تجربه» نیازمند یک پالایش اساسی است/ زیاده خواهی ها هیچ دردی از سینما درمان نمی کند

حسن هدایت تهیه کننده و کارگردانان برجسته سینمای کشور نیز در این باره متذکر شد: گروه سینمایی «هنر و تجربه» نیازمند یک پالایش اساسی است و کارشناسان و اهل فن باید تمامی نکات مثبت و منفی که در عملکرد این گروه سینمایی وجود دارد را بررسی کنند و سپس عیب های آن را برطرف نمایند و سعی کنند شرایط نمایش و عرضه فیلم های تجربه گرا رو به بهبودی برود. اینکه فیلم های تجربه گرا بتوانند مکان مشخصی برای اکران داشته باشند نکته بسیار خوبی است که باید به آن توجه جدی شود. برخی از فیلم های باارزش تجربی در کشور ما تولید می شوند که به دلیل آنکه اکران شان در سینماهای عادی توجیه اقتصادی ندارد هیچ گاه امکان نمایش پیدا نمی کنند و این خوب است که در سالن های خاصی روی پرده بروند تا حداقل مشتاقان و علاقمندان این نوع سینما بتوانند از آن ها بهره گیری نمایند.

عظیمی در گفتگو با سینماپرس:

«هنر و تجربه» فرصتی برای باندبازی ها با پزهای روشنفکرمآبانه به وجود آورد/ سازمان سینمایی باید به مسأله این گروه ورود کند

مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز در این باره گفت: بنده با اصل تأسیس این گروه سینمایی هیچ مشکلی ندارم و معتقدم که نیاز سینمای امروز ایران این است که فرصتی برای فیلمسازان تجربه گرا فراهم آورد تا آثارشان را در آن به نمایش بگذارند اما متأسفانه گروه «هنر و تجربه» فرصتی برای فرصت طلبان و باندبازی های شان با پزهای روشنفکرمآبانه به وجود آورده که باید جلوی آن هرچه سریعتر گرفته شود! پیش از آنکه در زمان مدیریت آقای ایوبی این گروه سینمایی تأسیس شود در زمان مدیریت آقای شمقدری به عنوان رئیس سازمان سینمایی هم با مدیریت آقای محمد درمنش با شاهد اکران فیلم های «مخاطب خاص» در سینماها بودیم و قبل تر از آن نیز اکران این نوع فیلم ها در سینما به شکل های مختلفی رواج داشته است که پدیده خوب و قابل تأملی برای سینمای کشور محسوب می شود و باعث می گردد تا حق و حقوق همه فیلمسازان تجربه گرا که به سینمای بدنه نمی اندیشند لحاظ شود و آن ها هم بتوانند نظاره گر اکران فیلم های شان باشند.

صباغ زاده در گفتگو با سینماپرس:

زیاده خواهی و سهم خواهی های گروه «هنر و تجربه» صحیح نیست/ سالن های خالی نمایش فیلم های تجربی باعث خجالت است!

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردانان سینما نیز با انتقاد از عملکرد این گروه سینمایی گفت:  زیاده خواهی و سهم خواهی های گروه سینمایی «هنر و تجربه» صحیح نیست و گروه سینمایی هنر و تجربه بعد از تجربیاتی که طی سال های اخیر داشته باید اولاً تعداد سالن های خود را محدودتر کند و آن ها را در اختیار سینمای بدنه بگذارد و در اقدام بعدی بایستی نمایش آثار را تنها محدود به سینمای تجربی کند نه اینکه فیلمی مانند «فروشنده» را در آن نمایش دهد. تمامی اهالی سینمای ایران به این مسأله واقف هستند که فیلم های سینمای تجربه گرا به هیچ عنوان نمی توانند با فیلم های سینمای حرفه ای وارد رقابت شوند و از این رو مسئولان گروه سینمایی هنر و تجربه نباید توقعات بیجا داشته باشند و سعی کنند که این گروه را بیش از این بسط و گسترش دهند.

مؤتمن درباره گروه «هنر و تجربه» مطرح کرد؛

لزوم نمایش فیلم های تجربی در پاتوق های کوچک/ سینما در حال حاضر با رانت خواری در حال گردش است

فرزاد موتمن کارگردان سینما در پی انتشار نامه اخیر رئیس گروه «هنر و تجربه» که اعلام کرده بود یک عده کمر به قتل این گروه بسته‌ اند و پاسخ شدید اللحن رئیس شورای صنفی نمایش به وی گفت: متأسفانه مشکلات سینمای کشور ما ریشه ای است و این مشکلات ریشه ای است که همیشه جنجال های زیادی را در سینمای ما به وجود می آورد و بنده معتقدم فقر اقتصادی و فقر سالن های سینما باعث به وجود آمدن اختلافات در رابطه با گروه «هنر و تجربه» شده است. ما در تمامی کشورهای صاحب صنعت سینما شاهد تولید فیلم هایی هستیم که برخلاف سینمای بدنه به گیشه توجهی ندارند و صرفاً برای تجربه کردن فیلمسازان ساخته می شوند چون به هرحال همیشه فیلمسازان و تماشاگرانی وجود دارند که مایل به تماشای این نوع فیلم ها هستند و علاقه ای به سینمای بدنه ندارند و دوست دارند شاهد و نظاره گر فیلم هایی باشند که راه های هرگز نرفته را تجربه می کنند.

انتقاد منتقد سینما از «هنر و تجربه»:

این گروهِ ضد سینمای ملی، حرف های نابخردانه، غیر اصولی و عملکرد ضد فرهنگی و سینمایی دارد/ جدال ها جنگ «زرگری» است

جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور در پی انتشار نامه اخیر رئیس گروه «هنر و تجربه» که اعلام کرده بود یک عده کمر به قتل این گروه بسته‌ اند و پاسخ شدید اللحن رئیس شورای صنفی نمایش به وی گفت:  هنر و تجربه می توانست همراه با تخصص و تبحر و تعهد و سلامت اندیشی یار جوان سینمای باتجربه ایران باشد و در ارتقای خود و سینمای کشور گام بردارد اما نامدیریت ها، خودمحوری ها و مغایرت های اقدام های فرهنگی و سینمایی سازمان سینمایی، خانه سینما، بنیاد سینمایی فارابی، گروه هنر و تجربه و سایر زیرمجموعه های سازمان سینمایی در جلوی اقدام بزرگ اصلاح طلبانه در سینما و تطبیق آن با فرهنگ غنی ایران اسلامی ایستاده است. در اغلب کشورهای صاحب صنعت سینما گروه های مشابه «هنر و تجربه» با حضور متخصصان و منتقدان و اهالی رسانه به صورت حرفه ای و کارشناسی شده به سینما می پردازند در این گروه ویژه معمولاً آثاری به نمایش درمی آید که در آن ها فیلم های سینمایی نوآوری هایی در زمینه هنر سینما و یا آموزش تجربه هایی در فرم و قالب سینما ارائه کرده اند ولی برخلاف چنین گروه ویژه و حرفه ای و کارشناسی شده در جهان گروه هنر و تجربه ایران از همان آغاز ناقص الخلقه متولد شد و صرفاً با انگیزه به نمایش درآوردن بخشی از فیلم هایی که به لحاظ مضمون و ساختار هنری دچار مشکل بودند به اکران درآورد.

کارگردان فیلم سینمایی «شام عروسی»:

کسی با نمایش فیلم های تجربی در سینما مشکلی ندارد، نحوه مدیریت با انتقاد مواجه است/ سهم خواهی در سینما همیشه باعث بروز مشکل است

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما نیز در این راستا اظهار داشت: قطعاً کسی با نمایش فیلم های تجربی در سینما مشکلی ندارد و نحوه مدیریت با انتقاد افراد مواجه شده است و ما باید در نحوه مدیریت سینمای تجربی بازنگری جدی و اساسی داشته باشیم. یکی از مهمترین اتفاقات در کشور ما این است که هر مدیری بر اساس سلیقه و دیدگاه های شخصی خود سیاست هایی را در سینما اعمال می کند و سعی دارد بر اساس آن سلیقه سینمای کشور را اداره کند؛ ما هیچ گاه دارای یک قانون درست در سینمای کشورمان نبوده و نیستیم و همین موارد است که باعث بدبختی سینماگران شده است.

هوشنگ توکلی در گفتگو با سینماپرس:

گروه «هنر و تجربه» ضد سینما، ضد اکران و ضد افکارعمومی شده است/ مدیران سینمایی نباید اجازه سهم خواهی و زیاده خواهی بدهند

 هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی انتشار نامه اخیر رئیس گروه «هنر و تجربه» که اعلام کرده بود یک عده کمر به قتل این گروه بسته‌ اند و پاسخ شدید اللحن رئیس شورای صنفی نمایش به وی گفت: مسیر ابتدایی که برای گروه سینمایی «هنر و تجربه» تعریف شده بود و خود ما پای کار آن ایستاده بودیم مسیری عقلایی و درست بود و می توانست به بهبود وضعیت این نوع سینما کمک شایانی نماید اما متأسفانه امروزه گروه سینمایی «هنر و تجربه» با انحراف از مسیر اصلی خود، ضد سینما، ضد اکران و ضد افکارعمومی عمل می کند. نکته ای که در ابتدا مایل هستم عنوان کنم این است که نه آقای علم الهدی و نه آقای اسعدیان هیچکدام صلاحیت آن را ندارند که بخواهند در رابطه با فیلم های «هنر و تجربه» اظهار نظر کنند و برای آن نسخه بپیچند؛ «هنر و تجربه» در اصل یک نظریه و یک فکر است و حداقل باید رئیس سازمان سینمایی رأساً نسبت به این حوزه ورود کند ومشکلات آن را حل کند.

کارگردان فیلم سینمایی «سیزده ۵۹»:

گروه «هنر و تجربه» به بالندگی، ثبات و بلوغ نرسیده است/ تفکرات تمامیت خواه باعث ضربه زدن به سینما شده اند

سامان سالور کارگردان جوان سینما نیز در این باره گفت: گروه سینمایی «هنر و تجربه» به بالندگی، ثبات و بلوغ نرسیده و نقدهای زیادی نسبت به عملکرد مسئولان اداره کننده این گروه سینمایی وارد است. تفکرات تمامیت خواه در سینمای ایران همیشه باعث ضربه زدن به سینما شده اند؛ اختلاف تفکری که متأسفانه ما سال ها است از آن به شدت در رنج هستیم و علاوه بر سینما در بسیاری از عرصه های دیگر کشور نیز وجود دارد باعث شده تا ما هیچ گاه نتوانیم آنطور که شایسته است روی پای مان بایستیم و برای سیاست ها و برنامه هایی که در آن هدف گذاری کرده ایم به نقطه مطلوب دست پیدا کنیم.

شفق درگفتگو با سینماپرس:

عدم برنامه ریزی اصولی باعث بروز مشکلات جدی برای ادامه حیات گروه «هنر و تجربه» شده است

ناصر شفق تهیه کننده سینما در پی انتشار نامه اخیر رئیس گروه «هنر و تجربه» که اعلام کرده بود یک عده کمر به قتل این گروه بسته‌ اند و پاسخ شدید اللحن رئیس شورای صنفی نمایش به وی گفت: عدم برنامه ریزی اصولی توسط مدیر سابق سازمان سینمایی باعث بروز مشکلات جدی برای ادامه حیات گروه «هنر و تجربه» شده است چرا که این نوع گروه ها باید زمانی تأسیس شوند که دولت ها با برنامه ریزی های درازمدت و کلان در سطح کشور مبادرت به سالن سازی و ایجاد فضاهای فرهنگی کنند، اما امروزه با کمبود فضا برای نمایش آثار سینمایی اختلاف میان سینمای بدنه و سینمای تجربی بالا گرفته است.

شایانفر با اشاره به گروه «هنر و تجربه»؛

این دکان و دستک باید از بین برود تا سینمای ایران نفس بکشد/ این نوع فیلم ها ضد مخاطب و ضد سینما هستند

 محسن شایان فر تهیه کننده سینما در پی انتشار نامه اخیر رئیس گروه «هنر و تجربه» که اعلام کرده بود یک عده کمر به قتل این گروه بسته‌ اند و پاسخ شدید اللحن رئیس شورای صنفی نمایش به وی گفت: گروه سینمایی «هنر و تجربه» به کلیت سینمای ایران ضربه زده است و یکی از عمده ترین دلایل اثبات این مدعا آن است که بسیاری از تماشاچیانی که به سینما رفته اند و به طور اتفاقی فیلم های این گروه را تماشا کرده اند به شدت از سینما دلخسته و آزرده خاطر شده اند و ترجیح داده اند تا به مدت ها به سینما نروند. من افرادی را می شناسم که مثلاً برای تماشای فیلم سینمایی «گشت ۲» به یکی از سینماها مراجعه کرده بودند اما به دلیل اتمام بلیت این فیلم از سر ناچاری یکی از فیلم های این گروه سینمایی را خریداری کرده بودند و وقتی به تماشای فیلم نشستند مشمئز شده و سالن را ترک کردند و به سینما و سینماگر و سینمادار بد و بیراه گفته اند؛ ما این گونه مخاطبان اصلی سینمای ایران را از دست می دهیم و ادامه حیات این گروه سینمایی به ضرر یکایک ما است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.