دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰

انتظارات سینماگران از خانه سینما/ ۱

گل سفیدی: در خانه سینما عدالت برای خدمات صنفی وجود ندارد/ امیدوارم در رابطه با بیمه اعضا تجدید نظر شود

فرشاد گل سفیدی

سینماپرس: فیلمبردار فیلم سینمایی «هلن» اظهار داشت: امیدوارم در رابطه با بیمه اعضای خانه سینما تجدید نظر شود. مهمترین مسأله ای که این روزها خانه سینما باید به آن بپردازد مسأله بیمه سینماگران است و از نظر من خانه سینما بدون فراهم کردن شرایط بیمه برای همه اعضای خود به نهادی خنثی و پوچ تبدیل خواهد شد.

فرشاد گل سفیدی فیلمبردار سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: زمانیکه صنوف خانه سینما زیر نظر وزارت کار نبودند امکان برآورده کردن بسیاری از انتظارات فراهم نبود اما حال انتظار می رود خانه سینما خدمات صنفی خود را با توجه به اینکه صنوف در وزارت کار ثبت شده اند به خوبی ارائه دهد و ما منتظر ارائه خدمات صنفی هستیم.

گلسفیدی خاطرنشان کرد: ایده های خوبی در صنف ما مطرح شده اند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده اند و من امیدوارم این ایده ها اجرایی شوند. به عنوان مثال قرار بود مسأله تعاونی در صنف ما راه اندازی شود و صنف فیلمبرداران سینما با همکاری اعضای خود، تجهیزات پیشرفته بنیاد سینمایی فارابی را خریداری کند و آنها را با کمترین هزینه در اختیار اعضا قرار دهد که هنوز این ایده به طور کامل عملی نشده است.

وی افزود: چندین سال است که در سینمای ایران مشغول به کار هستم و پس از هفت سال درخواست متوالی امسال توانستم در انجمن فیلمبرداران خانه سینما به طور رسمی عضو شدم. از نظر من انجمن فیلمبرداران بسیار مظلوم واقع شده و اعضای این صنف در تلاش هستند که شرایط خوبی را برای فیلمبرداران سینمای ایران فراهم کنند و من شاهد هستم که جلسات متعددی برای بهبودی وضعیت این صنف برگزار می شود که امیدوارم ثمره این جلسات اتفاقات خوبی باشد.

این فیلمبردار با اشاره به تصمیم جدید اعضای هیئت مدیره نسبت به بیمه اعضای خانه سینما تصریح کرد: تصمیم جدیدی که راجع به بیمه اعضای خانه سینما گرفته شده است تصمیم نادرستی است. بسیاری از افراد همانند من تا امروز تحت پوشش بیمه های مختلفی بوده اند که حال می خواهند بیمه خود را به بیمه خانه سینما انتقال دهند اما با تصمیم جدید هیئت مدیره این اتفاق رخ نخواهد داد.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: من حدود ۲۴ سال سابقه کار در سینما دارم و پیش از این نیز عضو انجمن دستیاران فیلمبردار خانه سینما بودم اما به دلیل مشکلاتی همانند سربازی نتوانستم در خانه سینما به طور مستمر عضو باشم اما در مدت نسبتاً طولانی که عضو خانه سینما بودم مدام بیمه خانه سینما دچار مشکلاتی می شد که اعضا نمی توانستند دارای بیمه باشند به همین دلیل افراد بسیاری همانند من از راه های دیگری خود را بیمه کردند و از نظر من این اتفاق بسیار طبیعی است چرا که وقتی خانه سینما نمی تواند اعضای خود را بیمه کند افراد برای رفع مشکلات مربوط به بیمه به اشکال مختلف بیمه می شوند و در نتیجه بیمه پایه بسیاری از اعضای خانه سینما هیچ ارتباطی به بیمه خانه سینما ندارد، به همین دلیل فکر می کنم تنها ۱۵ درصد از افراد می توانند با شرایط فعلی خانه سینما بیمه شوند و این اتفاق برای سینمای ایران بسیار تلخ است چرا که افراد باتجربه بسیاری با این شرایط نمی توانند از بیمه خانه سینما استفاده کنند.

فیلمبردار فیلم سینمایی «رسوایی» خاطرنشان کرد: من به شرایط جدیدی که برای بیمه خانه سینما در نظر گرفته  شده به شدت معترض هستم و این کار را نادرست می دانم، مطمئناً با این شرایط امنیت شغلی اعضای خانه سینما به خطر می افتد. در طول سالیان اخیر بارها شاهد بودیم که بیمه خانه سینما باطل می شد و همانطور که اشاره کردم در این شرایط طبیعتاً افراد بسیاری به طرق مختلفی خود را بیمه می کنند در حالیکه در صورت تداوم بیمه خانه سینما امروز سابقه بیمه افرادی مثل من به ۲۰ سال رسیده بود. من ۷ سال برای عضویت در صنف فیلمبرداران خانه سینما درخواست دادم و پس از ۷ سال توانستم عضو این صنف شوم که البته از سختگیری برای ورود افراد به صنوف خانه سینما حمایت می کنم و اعتقاد دارم که باید سختگیری های لازم برای ورود به خانه سینما اعمال شود اما با توجه به عملکرد این نهاد صنفی این سختگیری ها نیز بی دلیل می شود.

گلسفیدی تصریح کرد: مدت زیادی نیست که دوباره عضو خانه سینما شده ام اما تجربه ای که در عضویت خانه سینما داشتم اینگونه بوده که در هیچ زمانی عدالت برای خدمات صنفی خانه سینما وجود نداشت و امیدوارم که عدالت در خانه سینما نسبت به همه صنوف برقرار شود چرا که پیش از این شاهد بودیم توجه به برخی صنوف بیشتر از صنوف دیگر بوده و بسیاری از صنف ها دیرتر و یا هیچوقت از خدمات لازم برخوردار نبودند.

وی افزود: با وجود اینکه بسیاری از اصناف به تازگی در وزارت کار ثبت شده اند هنوز امنیت شغلی در سینما به وجود نیامده، در حالیکه انتظار می رفت با ثبت اصناف در وزارت کار این اتفاق رخ دهد. متأسفانه ما شاهد هستیم فیلمبردارهای بسیاری هستند که سالیان سال کار نکرده اند ولی افراد دیگری را می بینیم که بسیار پر کار هستند. خانه سینما باید بر این مسائل نظارت داشته باشد. برقراری امنیت شغلی کار ساده ای نیست و خانه سینما موظف است با مدیریت در بخش های مختلف امنیت شغلی را برای سینماگران فراهم کند. به دلیل نبود دستمزدهای کافی بسیاری از افراد مجبور به پر کاری می شوند اما اگر دستمزدها به اندازه کافی بود مطمئناً کار برای همه افراد فراهم می شد.

فیلمبردار فیلم سینمایی «هلن» در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم در رابطه با بیمه اعضای خانه سینما تجدید نظر شود. مهمترین مسأله ای که این روزها خانه سینما باید به آن بپردازد مسأله بیمه سینماگران است و از نظر من خانه سینما بدون فراهم کردن شرایط بیمه برای همه اعضای خود به نهادی خنثی و پوچ تبدیل خواهد شد.     

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.