دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

در یکصدو نوزدهمین برنامه سینما روایت عنوان شد:

سینمای ایران نمی تواند در کنار سیاستمداران کشور بایستد/ دستگیری برادر رییس جمهور و اختلاس ها مضامینی برای مستند سازها

سینماروایت-پرزیدنت آکتور سینما

سینماپرس: محمد تقی فهیم معتقد است جای خالی فیلمسازان در به تصویر کشیدن مضامینی همچون دستگیری برادر رییس جمهور، اختلاس سه هزار میلیاردی و انواع و اقسام فسادها در عرصه مستند خالی است.

به گزارش سینماپرس، یکصد و نوزدهمین برنامه سینماروایت در حالی به نقد و بررسی فیلم مستند «پرزیدنت آکتور سینما» با حضور محمدرضا برونی (نویسنده و کارگردان)، محمد تقی فهیم (منتقد) و رسول شادمانی (مجری – کارشناس) در مجموعه فرهنگی اسوه برگزار شد که در ابتدا، شادمانی با اشاره به تغییر مدیریت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، از وقفه کوتاه در ادامه روند برگزاری این برنامه خبر داد و گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در جهت رشد و ارتقاء سطح کمی و کیفی سینماروایت مصمم به اقدامات جدی تری در این زمینه است و بر این اساس جهت ایجاد ساختاری جدید و منسجم، ادامه روند برگزاری این برنامه وقفه ای کوتاه خواهد داشت.

شادمانی در ادامه به ارائه توضیحاتی پیرامون مستند نمایش داده شده پرداخت و افزود: فیلم مستند «پرزیدنت آکتور سینما» یک اثر صریح با موضوع آشکار و جانبدارانه و کاملا متکی به پژوهش در راستای هدفی از پیش تعیین شده است. این فیلم به مخاطب می گوید که ممکن است چنین اتفاقی که تاریخ، پیش از این به خود دیده است و شوروی مثال عینی آن است در ایران هم رخ بدهد.

 مراقب آدم های نفوذی و مرعوب باشید / سرنوشت گورباچف در انتظار برخی مسئولان است

محمدتقی فهیم منتقد سینما در خصوص «پرزیدنت آکتور سینما» گفت: اگر ایران یا هر انقلاب دیگری که قرار است در برابر امریکا بایستد مراقب آدم های نفوذی و مرعوبش نباشد حتما امریکا این کشورها را فرو می پاشاند و شوروی بارزترین این مصداق است.

فهیم این مستند را  هشداری برای آدم هایی دانست که ممکن است شبیه سیاستمداران شوروی عمل کنند و تصریح کرد: خطاب این فیلم بیشتر به نخبگان، مسئولان و مدیران کشور است که اگر نسبت به آن چیزی که در جهان رخ داده توجه نشان ندهند سرنوشت گورباچف در انتظار آنان است.

شباهت وضعیت کشورمان با دوران گورباچف و ریگان موجب شگفتی است

محمد رضا برونی کارگردان اثر نیز در ادامه عنوان کرد: ممکن است شبهه ای پیش بیاید که آیا ما وقایع این فیلم را از داخل ایران شبیه سازی کردیم و آنگاه به دنبال تصویر فروپاشی از شوروی بودیم؟ درحالی که اصلا اینگونه نبوده است. من خودم موقع تحقیقات اولین کسی بودم که  از شباهت هایی که بین وضعیت کشورمان با دوران گورباچف و ریگان می دیدم شگفت زده می شدم.

وی با بیان اینکه ریگان به دلیل دخالت در فروپاشی شوروی الگویی برای اوباما و ترامپ شده است و او بود که اولین بار پیام نوروزی برای ایرانیان فرستاد و اوباما هم از او تقلید کرد اظهار داشت: حتی شعار انتخاباتی ترامپ الگوبرداری از شعار ریگان «ما دوباره امریکا را قدرتمند خواهیم کرد» بوده است.

سینمادارها پای کار فیلم های مستند نمی آیند

برونی در مورد اکران این فیلم در سینماها که سوال یکی از مخاطبان بود گفت: هنوز مجوز نمایش در سینماها به ما داده نشده است ضمن اینکه چون سینماها به دنبال سود هستند و با توجه به اینکه هنوز اکران فیلم های مستند در سینماهای ایران جا نیفتاده است لذا سینمادارها پای کار فیلم های مستند نمی آیند.

کارگردان پرزیدنت آکتور سینما ادامه داد: هنگامی که می خواستیم از وزارت ارشاد مجوز نمایش در سینمای خانگی را بگیریم به ما خبر دادند که این فیلم جزو فیلم های توقیفی است و شورای عالی فیلم های توقیفی که این فیلم را بررسی کرده نمایش آن را در سینمای خانگی مردود اعلام کرده است.

بعید است این فیلم به دلیل نگاه منتقدانه به سازش با امریکا در هنروتجربه اکران شود

فهیم هم در این لحظه اضافه کرد: سینمای هنروتجربه می تواند چنین فیلم هایی را اکران کند اما چون هنروتجربه دربست دولتی است و فیلم هایی مثل این فیلم که نگاه منتقدانه به سازش با امریکا دارد بعید است در هنروتجربه اکران شود.

این منتقد و فعال رسانه ای در عین حال فیلم پرزیدنت آکتور سینما را فیلم مهمی از نظر موضوع و سوژه دانست اما در بحث فرم و ساختار فیلم را فاقد خلاقیت عنوان کرد و افزود: این مستند از یک مدیوم تلویزیونی پیروی می کند و نتوانسته به مدیوم سینما نزدیک شود.

فیلم یک اثر باشکوه به خاطر بکارگیری کلمات و تصاویر است

وی با بیان اینکه آفتی که این نوع فیلم ها اسیرآن می شوند صرفا آرشیوی بودن آنهاست اظهار داشت: فیلم یک اثر باشکوه به خاطر بکارگیری کلمات و تصاویر است اما ازسوی دیگر، فیلم مخاطب خودش را دست کم گرفته و مخاطب هدف فیلم، لایه های تحتانی جامعه است برای همین است که تمام تصاویری که دیده می شود نریتور هم آنان را توضیح می دهد! این درحالی است که در مستندهای جدید جهان از این نوع شیوه ها استفاده نمی شود و سعی می شود تا به سبک و سیاق دراماتیک تری اثر به مخاطب ارائه شود.

این منتقد سینمای ایران اضافه کرد: فیلمساز در برخی از سکانس به جای چینش تصویر براساس نیاز صحنه ودرام به دنبال جذابیت صرف آن واقعه بوده مثل ترور رونالد ریگان.

سینمای ایران نمی تواند در کنار سیاستمداران کشور بایستد

فهیم با بیان اینکه سینمای امریکا در راستای اهداف فروپاشی شوروی در کنار سیاستمداران امریکایی بوده است این موضوع را نسبت به کشورمان هم صادق دانست و گفت: تاکنون چندین فیلم علیه انقلاب و کشورمان توسط هالیوود و امریکا ساخته شده و سینمای امریکا در این زمینه نیز در خدمت سیاستمداران بوده است درحالی که امروزه سینمای ما یک سینمای عقب مانده و به ظاهر هنری و روشنفکر زده ای است که نمی تواند در کنار سیاستمداران کشور بایستد. اما خوشبختانه درحوزه مستند ما شاهد این توفیق بودیم که یکی از این فیلم ها پرزیدنت آکتور سینما بوده است.

  

الیور استون هم مستند کاملا آرشیوی ساخته است / نامه تاریخی حضرت امام (ره) پیرامون فروپاشی شوروی خود مستندی جداگانه می طلبد

برونی درمورد آرشیوی بودن اثرش گفت: من خودم مستندهای آرشیوی جذاب را دوست دارم لذا برای من گونه اثر خیلی مهم نیست. آقای الیور استون هم چندین قسمت تاریخ امریکا را به صورت آرشیوی کامل ساخته است. بنابراین از نظر من آرشیوی بودن نقض محسوب نمی شود. ضمن اینکه آرشیوی کار کردن برخی جاها سخت تر است چون هر جمله ای که بکار می برید باید از تصاویر آرشیوی خوب استفاده کنید.

وی در مورد غیرخلاقانه و تلویزیونی بودن اثرش هم یادآور شد: فکر می کنم قدری کم لطفی شد چرا که ما سعی کردیم در وحله اول فیلمی جذاب بسازیم و استفاده از تصاویر ترور ریگان به این دلیل بود.

کارگردان پرزیدنت آکتور سینما در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان پیرامون استفاده نکردن از بیانات مهم و تاریخی حضرت امام (ره) در مورد فروپاشی شوروی گفت: در طرح اولیه این بیانات وجود داشت اما به نظرم رسید که از حضرت امام (ره) در این خصوص استفاده ابزاری نکنیم بهتر است چرا که در این صورت باید فقط یک اشاره ای گذرا به این مسئله می شد، حال اینکه نامه تاریخی حضرت امام (ره) پیرامون فروپاشی شوروی خود مستندی جداگانه می طلبد.

باید شاهد تولید مستند هایی باشیم که حرف برای دنیا داشته باشند

محمد تقی فهیم هم در ادامه عنوان کرد: انتظار ما این است که امروز با وجود داشتن مضامین متعدد و مستند سازهای جوانی که در کشور وجود دارد شاهد تولید مستند هایی باشیم که حرف برای دنیا داشته باشند. چرا این موضوع مهمی که فیلم پرزیدنت آکتور سینما به آن اشاره می کند نباید در فرم و قالبی ارائه شود که بتواند در رسانه های مهم دنیا دیده شود؟

دستگیری برادر رییس جمهور و اختلاس سه هزار میلیاردی مضامینی برای مستند سازها

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای اژه ای از دستگیری برادر رییس جمهور خبر داده است، مستند سازان ما برای به تصویر کشیدن این موارد و مواردی همچون اختلاس سه هزار میلیاردی و فسادهای دیگر کجا هستند؟! اگر امروز مستند سازان ما در این زمینه کوتاهی کنند خدا آنان را نخواهد بخشید.

یکصد و نوزدهمین برنامه سینماروایت شامگاه یکشنبه 25 تیر ماه در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.