شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲

سینمای بفروش کمدی!

هجوم فیلمسازان برای ساخت فیلم های کمدی در سینمای ایران

نهنگ عنبر۲-سلکشن ی رویا

سینماپرس: هر چند گاه مواردی استثنایی همچون فیلم «رگ خواب» هم پیش می آید که با وجود حزن انگیزبودنش به دلایلی توانست فروش خوبی پیدا کند اما گاه مشاهده شده است که به دلیل شدت غم نهفته در اثر حتی در میانه فیلم سالن را ترک می کند! پس معادله اکران همچنان نتیجه ای جز«سینمای بفروش کمدی» و یا به تعبیر بساز و بفروش های معروف سینما، «برفوش کمدی»! ندارد.

 آیا تنها سینمای کمدی می تواند در شرایط دشوار گیشه فروش در سینمای ایران ردپایی از رکوردزنی و یا حداقل اکران موفق عمومی را به دنبال داشته باشد؟ پرسشی که امسال رنگ مثبت به خود گرفته است و بالانشین های گیشه را تا این جا فیلم های کمدی تشکیل دادند؛ هر چند گاه مواردی استثنایی همچون فیلم «رگ خواب» هم پیش می آید که با وجود حزن انگیزبودنش به دلایلی توانست فروش خوبی پیدا کند. فیلمی که تماشاگرش با پیشداوری «فیلمی عاشقانه با حضور لیلا حاتمی» وارد سالن می شود اما گاه مشاهده شده است که به دلیل شدت غم نهفته در اثر حتی در میانه فیلم سالن را ترک می کند! پس معادله اکران همچنان نتیجه ای جز «سینمای بفروش کمدی» و یا به تعبیر بساز و بفروش های معروف سینما، «برفوش کمدی»! ندارد. این مساله موجب گرایش حیرت آور فیلمسازان ایرانی برای ساخت فیلم های کمدی شده است. گزارش روزنامه «بانی فیلم»، پرده از فیلم های در حال تولید «کمدی» در سینمای ایران برمی دارد که خواندنش می تواند فضای امروز سینمای ایران را بیشتر بازگو کند؛ فضایی که به سمت فضای مشابه با اشباع مخاطب دهه 80 سینما می رود!

فیلم های کمدی که سراسیمه به دنبال تولید و رسیدن به اکران جهت فروش هستند:

از «هزارپا» تا «خاله قورباغه» راهی نیست

ابوالحسن داودی و آرش معیریان، دو کارگردان پر کار در حوزه آثار کمدی، این روزها فیلمی جدید در این ژانر را مقابل دوربین دارند. داودی از نیمه خرداد امسال فیلم «هزار پا» را در تهران کلید زده که فیلمبرداری تا نیمه مرداد به طول انجامید... رضا عطاران و جواد عزتی دو کمدین مقبول و امتحان پس داده، در نخستین همکاری شان جلوی دوربین داودی رفته اند و سارا بهرامی، مهران احمدی، شهره لرستانی، سپند امیرسلیمانی، امید روحانی دیگر بازیگران اصلی پروژه هستند. داودی درباره این فیلم گفته: «داستان بیشتر مربوط به نوستالژی هایی است که نسل ما با آنها خاطره دارد و از آنجا که اصل موضوع کمدی است، برای نسل جدید هم جذاب خواهد بود، چرا که تصوری که این نسل از آن دوران دارند، مربوط به زمانی است که یا بسیار کم سن و سال و یا اصلاً متولد نشده بودند. اما الان می توانند یک تصویر واقعی از آن زمان را ببینند. داستان این فیلم بیشتر در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ می گذرد و یک جور داستان «یکی بود، یکی نبود» واقعی است که زمینه هایی کمتر گفته شده از آن دوران را روایت می کند». مکثی روی این صحبت های داودی، شباهت «هزارپا» را با فیلمی مثل «نهنگ عنبر» عیان می کند. با این حال نباید فراموش کرد داودی پیشتر یکبار در «سفر جادویی» ثابت کرده که در زمینه بازسازی فضاهای قدیمی مهارت دارد.
معیریان هم که نامش با کمدی های عامه پسند گره خورده، هر چند سالهاست فیلمهایش چه در این ژانر و چه سایر گونه ها متحمل شکست های سنگین تجاری می شوند، به نظر می رسد در «دُم سرخ ها» برای دفاع از جایگاه خود به عنوان یک فیلمساز تجاری نظیر آنچه در «کما» یا «چپ دست» دیده ایم، پیشقدم شده است. جواد رضویان، بهنوش بختیاری، اندیشه فولادوند، رضا شفیعی جم، علی صادقی، رضا ناجی، شهره لرستانی، جمال اجلالی، سعید پیردوست، مجید یاسر، عباس جمشیدی فر، شهین تسلیمی، نگین معتضدی گروه بازیگران «دُم سرخها» را تشکیل می دهند. گفته شده فیلم به دغدغه ها و مشکلات جوانان می پردازد و در خلاصه داستان آن آمده: «برای فرار از حقیقت خوابیدیم و کابوس دیدیم…».
از معیریان سال گذشته یک کمدی تاریخ مصرف گذشته به اسم «آس و پاس» اکران شد که فروش سه میلیارد و هفتصد تومانی آن بیش از آن چیزی بود که استحقاقش را داشت. البته او در دو سال قبل از آن این قدر خوش شانس نبود و «دریا کنار» در سال ۹۴ با ۵۵ میلیون و «شانس، عشق، تصادف» در سال ۹۳ با حدود ۳۰۰ میلیون شکست های بزرگی خوردند.
«خاله قورباغه» ساخته افشین هاشمی، «ما خیلی باحالیم» بهمن گودرزی و «ما شما را دوست داریم خانم یایا» عبدالرضا کاهانی سه فیلم کمدی ای هستند که در مراحل فنی به سر می برند. افشین هاشمی ترجیح داده سومین فیلمش پس از «خسته نباشید!»، «صدای آهسته» و «گذر موقت» را در ژانر عروسکی و موزیکال بسازد که مایه های کمدی پررنگی نیز دارد. فیلمبرداری فیلم ۱۱۰ روز زمان برده است و این روزها آخرین مراحل فنی را سپری می کند. سازندگان امیدوارند فیلم بتواند در حکم یک نوستالژی شیرین عمل و خاطره فیلم هایی مثل «گربه آوازه خوان» و «گلنار» را زنده کند. البته اگر فیلم بتواند قاپ تماشاگران کودک امروز را همچون «شهر موشها ۲» و یا سری فیلم های «کلاه قرمزی» بدزد، توفیق آن در گیشه دور از دسترس نخواهد بود. به ویژه آنکه بدانیم شخصیت اصلی در این فیلم، همان عروسک مجموعه تلویزیونی «خاله قورباغه» هم هست که در دوران خود پر بیننده بود. فرشته طائرپور تهیه کننده فیلم که «گلنار» را هم تهیه کرده، از همین حالا ظاهراً آنقدر به موفقیت تجاری «خاله قورباغه» امیدوار است که در جایی گفته در صدد است بعد از بررسی طرحهای پیشنهادی، نسخه دوم آنرا هم به تولید برساند.


بهمن گودرزی کارگردانی که با «شش و بش» و «آتیش بازی» به ترتیب در سالهای ۹۰ و ۹۳ تجربه ساخت فیلم پرفروش را داشته، «ما خیلی باحالیم» و «ثبت با سند برابر است» را به ترتیب در مرحله فنی و آماده اکران دارد. «ثبت با سند برابر است» با بازی امین حیایی، محمدرضا شریفی نیا، مجید صالحی، فرزاد حسنی، الهام حمیدی، سپند امیرسلیمانی، مهران رجبی، سحر قریشی و پوریا پورسرخ از سال گذشته آماده اکران است. گودرزی درباره این فیلمش گفته: «فیلمی اجتماعی و شاد با ضرباهنگ بالا، پر لوکیشن و پر بازیگر و همراه با عنصر غافلگیری است که همیشه تماشاچی به این موضوع روی خوش نشان داده است، به این جهت فکر می کنم با استقبال رو به رو شود و با فاصله از دو فیلم قبلی ام موفق تر باشد».
در «ما خیلی باحالیم» نیز مهران غفوریان، مجید صالحی، علی مسعودی، نیوشا ضیغمی، بهنوش بختیاری، مریم امیر جلالی، مهران رجبی و… بازی داشته اند. فیلم قصه دو جوان شهرستانی است که سودای بازیگری و خوانندگی در سر دارند و برای رسیدن به این خواسته شان راهی پایتخت و در این مسیر با ماجراهایی مواجه می شوند.
فیلم گریم های بامزه ای دارد و یکی از حاشیه های مهم آن در زمان فیلمبرداری، شباهت چهره مهران رجبی با یکی از خوانندگان پیش از انقلاب بود.
«ما شما را دوست داریم خانم یایا» تازه ترین ساخته عبدالرضا کاهانی اگر همچون «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» به مشکل بر نخورد و بتواند اکران بگیرد، شاید در ادامه سال روی پرده رود. فیلم البته مجوز ویدئویی داشته و در واقع از سوی سازندگان به عنوان سینمایی خود را جا زده است. فیلم آخرین مراحل اکران را از سر می گذراند و رضا عطاران، حمید فرخ نژاد و امین حیایی در تایلند جلوی دوربین آن رفتند. فیلم طبق ادعای سازندگان یک محصول مشترک با تایلند است.

فیلم های آماده برای نمایش:

خالتوربازی فرح بخش و «عشقولانس» بازی باکیده!
 


جدا از فیلم های «ساعت پنج عصر» و «پا تو کفش من نکن» که به ترتیب طی این هفته و هفته آینده روی پرده خواهند رفت، پنج فیلم «جوراب شو»، «خرگیوش»، «پسر عمو دختر عمو»، «خالتور» و «عشقولانس» از ساخته های آماده نمایش هستند.
«جوراب شو» فیلمی کودکانه، موزیکال و فانتزی با مایه های کمدی، نخستین ساخته بلند کارگردانش علیرضا محمودزاده است که داریوش بابائیان تهیه کنندگی اش را برعهده داشته. سحر ولدبیگی و احمدرضا اسعدی دو بازیگر شناخته شده فیلم هستند که عروسکها هم نقش پررنگی در آن دارند. فیلم قصه چند عروسک است که از خانه پیرمردی به نام عمو پیرداد می گریزند و دردسرهایی را ایجاد می کنند.
مانی باغبانی که دو سال پیش با نگارش فیلمنامه «نهنگ عنبر ۱» فصلی تازه در فیلم های کمدی را رقم زد، با خودداری از نگارش نسخه دوم آن، «خرگیوش» را به عنوان نخستین تجربه اش در کارگردانی، پارسال کلید زد و همچنان در انتظار اکران است. بابک حمیدیان، جواد عزتی، همایون ارشادی، امید روحانی، ملیکا شریفی نیا، مینا ساداتی و… ترکیب کنجکاوی برانگیز بازیگران فیلم را تشکیل داده اند.
با توجه به ریزه کاریهای خلاقانه فیلمنامه «نهنگ عنبر ۱»، چه بسا «خرگیوش» هم بتواند در گیشه معادلات را به سود خود بر هم بزند. از فیلم، خلاصه قصه دقیقی منتشر نشده، ولی به نظر می رسد فیلم جنس خاصی از کمدی را ارائه داده. وجهی که باید دید تا چه حد به مذاق مخاطبان عام خوش خواهد آمد.
«پسر عمو، دختر عمو» هم نخستین ساخته روح انگیز شمس است که پارسال کلید خورد و مدتهاست آماده اکران شده. شمس دستیار کارگردانان متعددی بوده که البته در فیلم های کمدی آنان شرکت نداشته است، با این حال ترجیح داده فیلم اول خود را در ژانر کمدی بسازد. فیلم قصه یک پسر عمو و دختر عمو است که در زندگی مشترکشان اختلافاتی دارند. مجید صالحی، نیوشا ضیغمی، محمود عزیزی، مریم امیر جلالی بازیگران اصلی فیلم هستند و همین اطلاعات نشان از فیلمی عامه پسند دارد که البته پیش بینی یک گیشه گرم برای آن دشوار می نماید. از زمان اکران فیلم فعلاً خبری منتشر نشده است.
«خالتور» فیلم دیگری از آرش معیریان هم چندی است آماده اکران شده. فیلم در سکوت خبری ساخته شده و تصویری هم از آن منتشر نشده، ولی دانستن اینکه فیلم محصول دفتر پویا فیلم است، واقعیت های زیادی را درباره آن به ذهن می آورد! با این اوصاف فعلاً ترجیح می دهیم درباره فروختن یا نفروختن فیلم حرفی نزنیم!
«عشقولانس» نامی نامتعارف برای فیلمی است که محسن ماهینی آنرا ساخته و جالب آنکه عبدا… باکیده، کارگردان سینمای دفاع مقدس تهیه کننده اش است. اکبر عبدی، محمد صادقی، بهاره افشاری، سحر قریشی، چنگیز وثوقی، شیرین بینا، فریبا متخصص و فریبا کوثری در این فیلم بازی داشته اند.

* آینه نیوز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.