سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷

تهیه‌کننده یک سریال: آبی توی سریالم نبسته‌ام!

آنا: آشتیانی‌پور در این گفتگو تأکید کرد: وقتی باور دارم مخاطبم باشعور است و امکان دیدن هر شبکه و فیلم داخلی و خارجی را دارد، باید عرضه داشته باشم کاری بسازم که مردم پایش بنشینند. اگر بتوانم موفقم وگرنه مسلما نه.

مخاطب تلویزیون عمدتا انتظار دارد سریال‌های شبانه را از شبکه‌های اصلی ببیند همان به اصطلاح؛ «یک و دو و سه». جز اینکه مخاطبِ پر و پا قرص تلویزیون باشد که همه شبکه‌ها را زیر و رو کرده باشد و شاید هم کمی بیکار که زنده و تکرار برنامه‌ها را کلهم ببیند.


اما همه مردم که اینطور نیستند؛ اگر دل و دماغی باشد به غیر از دو تا فوتبال و اینها، نهایت سرشان توی سریال‌هاست و دلشان به همین مجموعه‌های نمایشی خوش است که لااقل تا آخر شب به قولی با اینها حال کنند؛ به همین راحتی!
 درجستجوی آرامش


وای به سریالی که اولین پخشش را از این چندتا شبکه‌ای که اشاره شد تجربه نکند؛ آنوقت است که رسما دیده نمی‌شود و البته زحمت همه عواملش نیز نابود می‌شود. نوشتم تا برسم به سریال تازه در حال پخش «در جستجوی آرامش» که در کنداکتور شبکه پنج سیما قرار گرفته با مخاطبین تهرانی و ... .

سریالی که تیم خوبی دارد ساخته سعید سلطانی‌ست و تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور و با ترکیب نسبتا اسم و رسم‌داری از بازیگران. اینکه چرا پخش «در جستجوی آرامش» که محتوایش گویا قرار است به دارو و داروسازی و این فضاها بخورد؛ نهایتا به آنتن شبکه پنج رسیده و برخی درددل‌ها را همین ابتدای پخش با علی آشتیانی‌پور شنیدیم که خواندنش بد نیست؛ هرچند کوتاه‌ست!

در ادامه خواننده گفتگو با تهیه کننده سریال «در جستجوی آرامش» باشید:‌

* شخصا با دیدن تیم فعلی سریال «در جستجوی آرامش»، انتظارم از کار بالا رفته ولی خب کمی ترس دارم! خیلی هم رک می‌گویم. اول اینکه نمی‌دانم چقدر سریال «پرستاران» را دنبال می‌کنید ...

تا حدودی و برخی قسمت‌ها را دیده‌ام. در جریان کلیت کار تقریبا هستم.

 ترسی که گفتم از اینجاست. نظر شخصی بنده است که حداقل سِری اول پر از تملق بود از فلان قشر. شما هم گویا قرار است روی دارو و داروسازی و اینها مانور بدهید که خب لابد به فلان نهاد و سازمان برمی‌گردد.

نه واقعا قصه این نیست. در عین اینکه اصلا دوست ندارم «در جستجوی آرامش» با «پرستاران» و امثالهم قیاس شود. الان هم چون کارم روی آنتن است سراغ نظر دادن درباره این دوتا کار نمی‌روم.

قیاس پذیرند؟ گفتم که به اولی خیلی نقد دارم.

کمی جسورانه بگویم که با این سریالم نگاه جدیدی در تلویزیون به راه انداخته‌ام با ساختاری متفاوت در تولید. ابدا دنبال سفارشی‌ساختن از نوع بدش نبودم.

اصلا نمی‌خواستم سفارشی باشد بلکه کاری با قصه خوب و شخصیت‌های جالب را درآوردیم. قصه ما ساختار اجتماعی دارد؛ همین زندگی گه دور و برمان می‌بینیم.

 با این وضعیت بودجه صداوسیما مگر می‌شود اسپانسر نداشت و سفارش نگرفت؟

کو اسپانسر و کو سفارشی؟ تولید ما در حد بضاعت تلویزیون است و کاملا مستقل. من بلد نیستم از جایی دستوری بگیرم و سفارشی‌ساز باشم.

 البته اگر احیانا بهتان برنمی‌خورد قبلا هم از این حرف‌ها شنیده‌ایم ولی ته ماجرا، چیز دیگری می‌شود. منظورم سریال‌های تلویزیونی است.

شما مطمئن باشد که ان‌شاءالله سریال «در جستجوی آرامش» از خودش دفاع خواهد کرد. آرزو می‌کنم فقط خوب دیده شود.

چرا دیده نشود؟ کار اگر خوش‌ساخت باشد حتما جذب بیننده می‌کند. اگرچه پخش این مجموعه یک‌جوری‌ست؛ فقط پنجشنبه و جمعه!

همین موضوع نیز مرا نگران می‌کند. امیدوارم تبلیغات تلویزیون در مورد «در جستجوی آرامش» کار دستمان ندهد.

 البته خب این دیگر به مخاطب تلویزیون‌بین ربطی ندارد.

«در جستجوی آرامش» با این زحمتی که برایش کشیده‌ایم، امیدوارم از خاطر مردم نرود و فتح بابی بشود برای تولید کارهای استاندارد و مخاطب‌پسند. واقعا تلاش کردیم به شعور مردم احترام بگذاریم.

 بالاخره کیفیت سینما و تلویزیون متفاوت است. سریال چندین قسمتی اگر قصه‌اش جذاب نباشد ...

اتفاقا بشدت از آب بستن به قصه سریال پرهیز کردیم.‌

 «در جستجوی آرامش» همین تازگی‌ها در کنداکتور قرار گرفته و حالاحالا زمان است تا بشود نقد درست و حسابی‌اش کرد ولی همانطور که گفتم سریال شما برای شبکه تهران است و زمانی خاص. مخاطب ممکن است فکر کند واقعا سریال تکراری‌ست!

من هم اشاره کردم که شخصا به این نوع پخش گلایه دارم. از مسائل سازمان صداوسیما خبر ندارم که برود برای کدام شبکه و اینها ولی دلم می‌خواهد لااقل درباره پخش بهتر از اینها آدرس بدهند. نگرام که بیننده اصلا متوجه نشود کار ما در فلان شبکه و فلان روز روی آنتن است و زحماتمان به باد برود.

 اول پخش است و مانند هندوانه دربسته هست این مجموعه! ولی خوب شما که فعلا زیاد به جذابیتش مطمئن هستید.

حتما بیننده «در جستجوی آرامش» را دنبال خواهد کرد. چون تک تک بازیگران و همه عوامل، آن را عاشقانه ساختیم. کار ما قصه دارد و داستانگوست.

 این را نیز بپرسم. خود مردم بالاخره بهترین قاضی هستند. حتی اگر امثال مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ کارکترهای اصلی‌اش باشند. ولی همان قضیه ابتدایی که گفتم «دارو و اینها» کجای ماجراست؟

صرفا یک خط است از داستان کلی. برای معرفی شخصیت‌های اصلی، سراغ این حرفه مثل پژوهشگران حوزه داروسازی رفته‌ایم. روی قصه اصلی موثر نیست. سریال، خانوادگی‌ست و آنچنان بحث دارو نخواهد بود.

من فقط امیدوارم دیده شود. فعلا نظری درباره‌اش نمی‌شود داد ولی خودمانیم اصل مردم هستند که جماعتی از فیلمسازان ما با تولیدکردن‌هایشان حواس‌شان به این قضیه نیست. هرچیزی می‌سازند و توقع دیده شدن دارند.

وقتی باور دارم مخاطبم باشعور است و امکان دیدن هر شبکه و فیلم داخلی و خارجی را دارد، باید عرضه داشته باشم کاری بسازم که مردم پایش بنشینند. اگر بتوانم موفقم وگرنه مسلما نه.

******

قابل ذکر است که سریال تلویزیونی «در جستجوی آرامش» به کارگردانی سعید سلطانی و تهیه کنندگی علی آشتیانی‌پور پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۹ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

این مجموعه تلویزیونی یک اثر خانوادگی ۴۰ قسمتی است که ضمن روایت قصه اصلی، روابط عاطفی و انسانی بین خانواده و دوستان را به نمایش می گذارد و خلاصه داستان آن درباره شخصیتی به نام دکتر بهروز امینی است که از دانشمندان و پژوهشگران حوزه داروسازی در ایران است. وی که خانواده‌ای مثال‌زدنی دارد و هم در حرفه‌اش موفق بوده و بعد از ۲۰ سال تلاش مداوم توانسته در راستای تولیدات ملی و دانش‌بنیان، دارویی برای درمان سرطان تولید کند که مشابه خارجی ندارد. بعد از تولید دارو، جامعه پزشکی برای بهروز امینی جشنی برپا می‌کند و نام او و شرکتش در سراسر جوامع پزشکی جهان می‌پیچد اما یک اتفاق همه معادلات دکتر امینی را به هم می‌ریزد و آبرویش را در معرض خطر قرار می‌دهد!….

در این مجموعه تلویزیونی جمعی از بازیگران همچون مهدی هاشمی، فرشته سرابندی، داریوش فرهنگ، پژمان بازغی، محمد متوسلانی، حدیث میرامینی، کمند امیرسلیمانی، زهرا سعیدی و… ایفای نقش می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.