یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸

با حضور جمعی از هنرمندان و با گلایه از مدیران سینمایی

پیکر وحید نصیریان به خانه ابدی بدرقه شد/ شما را به خدا «قلب سیمرغ» را اکران نکنید!

مراسم تشییع پیکر مرحوم وحید نصیریان

سینماپرس: پیکر زنده‌یاد وحید نصیریان با حضور جمعی از هنرمندان و مدیرانی سینمایی در فضایی آرام و گله‌مندانه و در حالی که اعلام شد اعضای بدن این هنرمند اهدا شده است، به سمت زادگاهش تشییع شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر مرحوم وحید نصیریان صبح 8 مردادماه در خانه سینما در حالی برگزار شد که درگذشت ناگهانی این هنرمند دوستان و همکارانش را اندوهگین کرده است و در مراسمش نسبت به اکران نشدن آخرین فیلمش و حمایت کافی نشدن از انیمیشن انتقاد شد.

کامران ملکی که اجرای این مراسم را برعهده داشت، به روزهای نه چندان دور جشنواره فیلم اصفهان اشاره کرد که در آنجا چقدر حالش خوب بود و رفتنش باورنکردنی است.

روانبخش صادقی عضو هیات مدیره خانه سینما گفت: وحید یک دوست واقعی بود که در دوستی‌اش شک‌ نمی‌کردیم. خوشحالم که این اواخر خیلی وقت با هم گذراندیم. وحید آسیب دید و می‌توانست خوشحال‌تر باشد. می‌خندید ولی همیشه غمی در صورتش وجود داشت.

او افزود: خوشحالم که سال گذشته در مرکز گسترش از کار وحید حمایت شد و امیدوارم مدیران از دیگر هنرمندان هم حمایت کنند.

در ادامه احمد عربانی در سخنانی بیان کرد: نوبت من و امثال من بود که برویم و ایشان حالا حالا ها باید می‌ماند. ببینید چقدر رفتن زود است. بیاید با هم رفیق بشویم. الان باید بزرگداشت وحید را برگزار می‌کردیم، مسئولان محترم ببینند که نظیر این هنرمندان پیدا نمی‌شود و سالها باید بگذرد که چنین کسی بیاید. 

او افزود: این‌ها فضاهای تخیلی قشنگی‌ دارند. فضاهایشان را خراب نکنید. وحید چرا باید در این سن برود؟ من فکر می‌کنم که رفتنش طبیعی نبود.

بیژن میرباقری هم در سخنانی گفت: خیلی بد است که جهان دیگر صدای خنده وحید را نمی‌شنود. ما همیشه در هر جمعی بودیم و صدای خنده او می‌آمد، باعث می‌شد به سمتش برویم و حرف بزنیم. صدای خنده وحید بود که ما را دور هم جمع کرد، به یاد این خنده‌ش سکوت کنید و به یاد خنده‌اش باشید.

وی همچنین گفت: آقای سید مهدی طباطبایی نژاد اجازه بدهید ما فیلم وحید را ببینیم.

محمدعلی صفورا با خاطراتی از این هنرمند ادامه داد: او باید هنوز می‌ماند و انیمیشن می‌ساخت. انیمیشن تریبون ندارد و شوخی نیست که وحید عزیز در این سن رفت.شوخی نیست فیلم نساختن کسانی که سالهاست می‌خواهند فیلم بسازند و فراموش نمی‌کنم سالها زحمت کشیده شده تا این افراد به جایی برسند. این شوخی نیست که بچه‌های انیمیشن چند سال است بخاطر وضع معیشتی در حال رفتن از ایران هستند.

وی تاکید کرد: من خودم دوست ندارم در مراسمم مدیری حضور داشته باشد ولی در دوران حیاتم‌ کاری نکرده باشد.

امیر سحرخیز انیماتور نیز به عنوان یکی دیگر از حاضران در این مراسم بیان کرد: وحید در آسمان انیمیشن ایران ستاره بود و چیزی که دوست دارم از او به یاد بیاوریم همان خنده‌هایش است.

او گفت: شما را به خدا «قلب سیمرغ» را اکران نکنید چون وقتی قلب او نیست، «قلب سیمرغ» به چه درد ما می‌خورد.

مجید برزگر کارگردان در ادامه این مراسم متنی را خواند و با اشاره به سختی‌هایی‌که‌برای گرفتن مجوز داشت گفت: او از ایست قلبی نمرد بلکه این شیوه زندگی‌ را انتخاب کرد و حالا لابد می‌خندد به مجوزها و فیلم‌ها. اما افسوس از اینکه هر روز و هر روز خبر تلخ می‌شنویم. مگر به تازگی کورش اسدی نرفت؟ دیروز هم مدیا کاشیگر رفت.

در ادامه طباطبایی‌نژاد با تسلیت برای درگذشت وحید نصیریان بیان کرد: همه‌ی ما یک‌ تصویر مشترک‌ از وحید داریم و آن هم خنده‌های اوست.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی افزود: ای کاش اکران «قلب سیمرغ» دست من بود و چقدر با هم دوست داشتیم این اتفاق بیفتد ولی نشد.

او با اشاره ‌به برنامه‌هایی که برای ساخت فیلم جدید وحید نصیریان وجود داشت، گفت: او «ترنج‌ونارون» را به من داده بود تا یکی را انتخاب کنم ولی گفتم هرکاری را خودش می‌خواهد، انتخاب کند. من‌ منتظر بودم ولی تقدیر امان نداد.

علیرضا شفق نژاد رهبر کر ارکستر فیلارمونیک هم‌ با ذکر خاطراتی گفت: «قلب سیمرغ» در جشنواره فجر سال ۸۶ جایزه گرفت. فیلمی که جایزه گرفت چرا اکران نشد؟ خواهش می‌کنم یکی از مدیران جواب مرا بدهد. چون یکی از دلایلی که باعث شد او در مقطعی ایران را ترک کند اکران نشدن فیلمش بود.

او همچنین با اشاره به فرزند این هنرمند و اینکه کاش پیکرش زودتر بیاید تا ببینیم  شوخی نیست این ماجرا، گفت: وحید موتزارت انیمیشن ایران‌ بود که در اوج نبوغ رفت.

جلال نصیریان عموی این هنرمند نیز در سخنانی به حس وطن پرستی وحید نصیریان اشاره کرد و «قلب سیمرغ» را یک‌مثال بارز برای این امر دانست.

او گفت: ای کاش این بزرگداشت‌ها در زمان حیات اتفاق می افتاد نه مثل مریم میرزاخانی و عباس کیارستمی‌ که بعد از مرگ مورد توجه قرار گرفتند.

وی‌همچنین ادامه‌ داد: یک‌ مژده می‌دهم که جز من و خدا و وحید کسی از آن اطلاع نداشت. وحید به من توصیه کرده بود که«اگر من زود رفتم و از نسوج من چیزی باقی بود آن را هدیه کنید» و من دیروز این کار را کردم.‌ یعنی رییس دانشگاه علوم پزشکی به من گفت می‌خواهی اینکار را انجام دهی و من فقط با برادرش وخودش مشورت کردم. به همین دلیل الان تمام نسوج‌ او هدیه است تا به افرادی دیگر آرامش داده شود. 

ماهور پسر این هنرمند با فلوت نوازی یکی‌ از دوستان وحید نصیریان (حامد ملک) دل نوشته‌ای را از ترجمه هایش برای پدرش خواند و آرزو کرد که او در بهشت، شانس دیگری داشته باشد.

پیکر این هنرمند حدود یک‌ ساعت و سی دقیقه پس از شروع مراسم و در انتهای آن به خانه سینما رسید و بر دستان دوستان و همکارانش تشییع شد تا در تبریز به خاک سپرده شود.
در آخر نیز مدیرعامل خانه سینما اظهار کرد: امروز به دوستان می‌گفتم می‌شود به من رحم کنید و فقط از مشایعت کنندگان باشم وسخن نگویم؟! در این‌ ایام آنچه را از دست دادیم برایمان درداور است. طی چند وقت افراد زیادی را از دست دادیم و وحید هر آنچه داشت در ۴۵ سال عمر خود یه دست آورد.

آنچه ما را آزار می‌دهد حتما گله‌هایی است که از خودمان می‌کنیم و آنجایی که رنج و عذاب می‌کشیم نقطه‌ای است که خودمان همدیگر را فراموش می‌کنیم.

منوچهر شاهسواری با اشاره به اینکه اگر در این حیاط فقط با یک پلاک سفید، کسانی را که تشییع کرده‌ایم‌ یاد می‌کردیم چه افراد زیادی را در این جا به یاد می‌آوردیم٬ ادامه داد: وحید را از اینجا تا تبریز که قلب وطن پرستی است تشییع می‌کنیم‌ و در خانه سینما باور داریم که اگر شاخه انیمیشن را نتوانیم به یک شاخه قدرتمند تبدیل کنیم در مسیر راه خلل ایجاد کرده‌ایم.

علیرضا تابش، همایون اسعدیان، مجتبی میرتهماسب، فرهاد توحیدی، علیرضا رضاداد، بهرام عظیمی، محمد آفریده و... از دیگر هنرمندان و مدیران حاضر بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.