سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷

در نشست جشنواره تئاتر سوره مطرح شد

برنامه ریزی برای برپایی جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی

نشست رسانه ای بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره

سینماپرس: نشست رسانه ای مدیران بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره در حالی برگزار شد که مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از برنامه ریزی برای برپایی جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی در آینده خبر داد.

به گزارش سینماپرس، حامد رهنما مدیر عامل «سپهر سوره هنر» در ابتدای نشست رسانه ای مدیران بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره که روز سه شنبه دهم مرداد ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد بیان کرد: جشنواره در سال گذشته به دلیل ملاحظات مدیران حوزه هنری برگزار نشد اما در این دوره تلاش کردیم با شعار «اخلاق برای همه» کار دبیرخانه را آغاز کرده و فضا را به سمتی هدایت کنیم که جشنواره در بخش های مختلف به شکل شایسته ای برگزار شود.

وی ضمن ارایه گزارشی از تعداد ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره گفت: طی ماه های گذشته وعده بر این شد که مجموعه «محافل و جشنواره های حوزه هنری» تبدیل به «موسسه سپهر سوره هنر» شود تا از این پس تمامی کارهای اجرایی توسط ما انجام شود. در این راستا هم پس از جلسات متعددی که با دوستان در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری صورت گرفت شورایی رحمت امینی را به عنوان رییس هیات داوران جشنواره معرفی کرد. ما در چارچوب فعالیت های دیگر جشنواره در حوزه استان ها نیز جشنواره های منطقه ای را در کرمانشاه، اصفهان و بجنورد برگزار کردیم که خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان شهرستانی انجام گرفت.

رهنما افزود: تمام تلاش ما در موسسه «سپهر سوره هنر» این است که همه جشنواره هایی که در حوزه هنری برگزار می شود به صورت کاربردی برگزار شود که این دوره ما با مجموعه شهرداری تهران و تئاتر شهر گفتگوهایی را انجام دادیم تا برخی از مجموعه های زیر نظر این دو مکان در اختیار آثار شرکت کننده قرار گیرد. من بر این باورم در این دوره  مردم استفاده بیشتری از برنامه های جشنواره داشته باشند.

مدیرعامل موسسه «سپهر سوره هنری» در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن ارایه گزارشی از روند فعالیت های ستاد اجرایی در جشنواره های منطقه ای از روند اهدای جوایز برگزیدگان این دوره از جشنواره در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره سخن گفت.

وی در پایان صحبت های خود بیان کرد: متاسفانه مجموعه های فرهنگی در کشور علاقه ای برای تعامل با یکدیگر ندارند. در حالیکه همین مجموعه ها با امکانات بسیار خوبی که دارند، می توانند در برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنر کمک دهنده خوبی باشند. به هر حال در این دوره از جشنواره شرکت مترو حمایت های بسیار خوبی انجام داد که من از آنها قدردانی می کنم.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری هم در این نشست با تقدیر از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره توضیح داد: موسسه «سپهر سوره هنر» در این مدت کمک بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره تئاتر سوره  داشتند. به هر حال این کمک بار اجرایی را از دوش ما برداشته و این فضا را فراهم می کند تا تسلط بیشتری روی بازبینی ها، فعالیت های علمی و شرایط کیفی جشنواره داشته باشیم. ما در این راستا بعد از چندین دوره شعار جشنواره را عوض کردیم که به اعتقاد ما و تعدادی از هنرمندان این شعار مقداری کلی است به همین جهت کار را به سمتی پیش بردیم که شعار این رویداد را به تئاتر نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: ارزش های انسانی و اخلاق جزو لاینفک شخصیت انسان است که این موضوع با تئاتر نه تنها بی ارتباط نیست بلکه ارتباط بسیار مستقیمی دارد. به هر حال جامعه ما در شرایطی است که باید به موضوع اخلاق در جامعه تاکید بیشتری داشته باشیم و بگوییم که تئاتر می تواند در این مسیر حرکت بهتری داشته باشد. مطلب دیگری که مدیران حوزه هنری به آن تاکید داشتند نام جشنواره بود که از ابتدا با عنوان جشنواره تئاتر ماه میزبان علاقه مندان بود اما با توجه به اینکه عنوان جشنواره تئاتر سوره یکی از قدیمی ترین عناوینی است که حوزه فعالیت های تئاتری در حوزه هنری مورد توجه بوده و در همان سال های آغازین برگزاری رویدادهای تئاتری با این عنوان فعالیت خود را آغاز کرد ما تصمیم گرفتیم تا در سال جاری با عنوان جشنواره تئاتر سوره کارها روی صحنه بروند.

معرفی اعضای هیات داوران بخش های صحنه ای و خیابانی

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به ترکیب هیات داوران این دوره از جشنواره بیان کرد: با مشورت رحمت امینی رییس هیات داوران و هماهنگی فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری که همگی تاکید بسیاری روی خرد جمعی داریم، بنا براین شد که آقایان محمود عزیزی، رحمت امینی، ایوب آقاخانی، سید حسین فدایی حسین و مرتضی سرهنگی اعضای هیات داوران بخش صحنه ای جشنواره را تشکیل دهند. این در حالی است که در بخش خیابانی امیردژاکام، محمود فرهنگ و اردلان شجاع کاوه کار داوری بخش خیابانی را به عهده دارند.

وی با تقدیر از برگزاری جشنواره های منطقه تئاتر سوره تصریح کرد: کار دیگری که رحمت امینی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه انجام داد برگزاری جشنواره های منطقه ای بود که واقعا اقدام ارزشمندی بود و فکر می کنم این رویداد هم فرصتی برای تبادل اندیشه و هم محلی برای محک کردن آثار هنرمندان شهرستانی باشد. من بر این باورم این دوره از جشنواره جشنواره ای برای هنرمندان شهرستانی است که انصافا آثار قدرتمندی را روی صحنه بردند.  

زارعی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: امسال تلاش شده تا جشنواره تئاتر سوره جشنواره متفاوتی باشد. ما امسال در فراخوان تاکید کردیم که آثار شرکت کننده در شهرستان ها اگر به خرده فرهنگ ها و فرهنگ بومی خود توجه کنند در اولویت پذیرش آثار قرار خواهد گرفت و خوشبختانه در جشنواره امسال این اتفاق افتاد و من مطمئنم با درنظر گرفتن این موضوع شما شاهد جشنواره ای از آئین ها و آداب فرهنگی شهرهای مختلف کشور خواهید بود. ما در این دوره از جشنواره بر این باوریم اگر قرار است اتفاقی در تئاتر بیفتد این اتفاق را باید در تئاتر شهرستان جستجو کرد. اگر استعدادی به تئاتر ایران معرفی شده به واسطه همین بچه های شهرستانی است لذا ما در این راستا مشغول استعدادیابی در شهرستان ها هستیم که شما در این جشنواره شاهد ظهور بسیاری از آنها خواهید بود. این کشف ما در گشت و گذارهای یک ساله حوزه هنری در تئاتر شهرستان ها شگل گرفته است که در همین راستا چند استعداد خوب را به تئاتر ایران معرفی می کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان صحبت هایش گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بنا داریم که بر اساس یکسری از اقدامات انجام گرفته زمینه ای را فراهم کنیم تا در دوره بیست و هفتم جشنواره تئاتر سوره شاهد بین المللی شدن این رویداد مهم و ارزشمند با عنوان جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی باشیم. این رسالت حوزه هنری است که بر اساس مفاهیمی که جزو وظایف حوزه است فضا را به سمتی ببریم که شاهد رویداد پربار تئاتری باشیم. ما هم اکنون در مرحله آزمون و خطا و تمرین هایی هستیم که در سال های آینده بیشتر و پررنگ تر خواهد شد.

بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاترسوره ۱۵ تا ۲۰ مرداد ماه امسال در پلاتو اجرا و محوطه مجموعه تئاترشهر، تالار سوره، تماشاخانه ماه، تماشاخانه مهر و تالار اندیشه حوزه هنری میزبان علاقه مندان تئاتر در بخش های مختلف خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.