سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

انتقاد طراح جلوه های ویژه از آشفته بازار سینما:

دست هایی پنهان در کار است تا جلوی فعالیت اهالی سینما گرفته شود/ بعد از دریافت سیمرغ بالاجبار کارهایم را از دست دادم!

آرش آقابیک

سینماپرس: آرش آقابیک طراح جلوه های ویژه سینما که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای طراحی جلوه های ویژه ۳ فیلم «خفه گی»، «رگ خواب» و «یک روز به خصوص» سیمرغ بلورین دریافت کرد با انتقاد از بی قانونی و هرج و مرج در سینما گفت: دست هایی پنهان در کار است تا جلوی فعالیت بسیاری از اهالی سینما گرفته شود و متأسفانه این اتفاق دامان فعالان جلوه های ویژه را گرفته است و به بهانه های واهی مانع از فعالیت و حضور ما در فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی می شوند.

طراح جلوه های ویژه سریال «شهرزاد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از مدت ها قبل مسئولان حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بودند که تمامی فعالان جلوه های ویژه سینما و تلویزیون باید در کلاس های ویژه ای شرکت کنند و گواهینامه ای اخذ نمایند تا بتوانند در فیلم ها و سریال هایی که نیاز به صحنه های جنگی و انفجاری دارد فعالیت کنند اما متأسفانه این کلاس ها به مدت ۴ ترم است برگزار نمی شود و همین مسأله مانع از ادامه کار و فعالیت بسیاری از طراحان جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون شده است و هیچ فرد و نهادی هم پاسخگوی بلاتکلیفی ما نیست.

وی ادامه داد: بنده به عنوان پرکارترین طراح جلوه های ویژه سینما مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برم و هیچ یک از مسئولان سینمای کشور هم در پی آن نیستند تا دردی از ما درمان کنند؛ متأسفانه نه انجمن طراحان جلوه های ویژه و نه مدیران خانه سینما تاکنون گامی در جهت برطرف کردن این معضل برنداشته اند. من نمی دانم چرا مسئولان حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینما و عالم هنر را اینطور حفاظتی و اطلاعاتی کرده اند!

آقابیک سپس با تأکید بر اینکه بعد از دریافت سیمرغ بلورین نزدیک به ۴۰ کار را بالاجبار از دست دادم خاطرنشان کرد: گویا دریافت سیمرغ بلورین برای من هیچ پیامد مثبتی در پی نداشت چرا که درست فردای روزی که سیمرغ را دریافت کردم به من اعلام کردند از آنجا که شما در سریال مهران غفوریان چاشنی انفجاری منفجر کرده اید دیگر تا ۶ ماه حق فعالیت در سینما و تلویزیون را ندارید!؛ این استقبال عجیبی بود که مسئولان از بنده و سیمرغم به عمل آوردند، سیمرغی که معتقدم آن را بعد از سال ها فعالیت و تلاش به زور از دهان تمساح بیرون کشیدم!

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «عصر یخبندان» و «خشم و هیاهو» تأکید کرد: پتانسیل و ظرفیت های تمامی فعالان باتجربه حوزه جلوه های ویژه میدانی سینما و تلویزیون این روزها به دلیل بی تدبیری و اعمال سلیقه برخی افراد در حال از بین رفتن است و هیچ کس نه برای آینده این سینما دل می سوزاند و نه فعالان و افرادی که دیگر جایی برای کار کردن ندارند و در بیکاری به سر می برند.

وی در همین راستا تصریح کرد: شرایطی که دست اندرکاران پشت صحنه سینما دارند قطعاً از سربازی در منطقه های مرزی بسیار سخت تر است اما این عشق به سینما است که توانسته ما را همچنان سرپا نگه دارد؛ من بسیار متأسفم که اهالی سینمای ایران از بدیهی ترین امکانات بهره مند نیستند و افراد پشت صحنه سینما هم که نقش مهمی در تولید فیلم ها دارند به طور مطلق دیده نمی شوند. ما فعالان پشت صحنه به خصوص طراحان جلوه های ویژه همواره با خطرات زیادی دست به گریبان هستیم و بدون هیچ گونه بیمه و امکانات خاصی روزگار و زندگی مان را می گذرانیم اما با تمامی این ها نه ما را می بینند و نه می خواهند که دردهای مان را بشنوند.

طراح جلوه های ویژه فیلم سینمایی «اشباح» در خاتمه این گفتگو گفت: این روزها مشغول کار در نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر هستم؛ از آنجا که فعلاً شرایط حضور در سینما و تلویزیون برایم فراهم نیست پیشنهاد ایشان را پذیرفتم و مفتخرم در این نمایش که از لحاظ اسپیشیال کار بسیار دشوار اما لذت بخشی است و سبک فیلم های تارنتینو را دارد فعالیت دارم.

گفتنی است؛ آرش آقابیک متولد ۷ اردیبهشت ۱۳۶۲ در تهران طراح جلوه های ویژه در سینما و تلویزیون است. وی تحصیلات خویش را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات شاخه شبکه در دانشگاه علمی کاربردی در سال ۱۳۸۹ به پایان رساند.  آقابیک فعالیت های هنری خویش را بطور نا پیوسته از سال ۱۳۷۹ بعنوان دستیار جلوه های ویژه نزد آقای عباس شوقی اغاز نمود و از سال ۱۳۸۲ بطور پیوسته و حرفه ایی در این حرفه فعالیت خویش را ادامه داد. آقابیک با عنوان دستیار جلوه های ویژه بین سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰ در بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی فعالیت کرده است.  در سال ۱۳۹۰ وی با سمت مدیر جلوه های ویژه و بطور مستقل مشغول به کار شد. سپس در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر (سی و دومین دوره) کاندید بهترین جلوه های ویژه میدانی در فیلم «دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی شد. وی از آن دوره تا کنون به عنوان پر کارترین طراح جلوه ویژه مشغول به کار می باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.