یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹

یدالله صمدی در گفتگو با سینماپرس:

توقیف فیلم های سینمایی در دنیا امری رایج است اما نه بر اساس سلیقه های شخصی/ نیاز به قانون مند شدن سینما داریم

رفع توقیف آثار سینمایی؛ واقعیت یا بازی سیاسی؟!/۲

یدالله صمدی *

سینماپرس: یدالله صمدی کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون در رابطه با مسأله توقیف و رفع توقیف آثار سینمایی گفت: مسأله رفع توقیف آثار سینمایی مسأله پیچیده ای نیست که نیاز به زمان طولانی و اظهارنظرهای متفاوت و بعضاً متناقض از سوی مسئولان سینمایی داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر تمامی اهالی سینما و مدیران سینمایی همت کنند مشکل توقیف آثار سینمایی برای همیشه برطرف خواهد شد و قطعاً راهی برای حل معضلات به وجود آمده طی سال های اخیر پیدا می شود؛ بنده معتقدم اگر یک بار اعضای اتحادیه تهیه کنندگان سینما و کانون کارگردانان سینما به نمایندگی از یکایک اهالی سینمای کشور با آقای حیدریان که مدیری با حسن نیت و دردآشنا نسبت به معضلات اهالی سینمای کشور هستند جلسه ای بگذارند و بتوانند به توافقنامه ای دست پیدا کنند مسأله رفع توقیف آثار سینمایی شکل اجرایی به خود خواهد گرفت.

وی ادامه داد: متأسفانه ما همیشه شاهد آن هستیم که اعمال سلیقه مدیران مختلف و اظهارنظرهای متفاوت مانع از آن شده تا کارها در سینمای مان به پیش برود؛ یکی از بزرگترین آسیب ها و مشکلات سینمای کشور این است که ما شاهد حضور مدیری ثابت برای اداره سینمای کشور نیستیم و هر مدیری رأس کار می آید بر اساس سلایق و عقاید شخصی اش و یا منافع جریان و حزب اش اقدام می کند و توجه به منافع و مصالح سینما چندان برایش دارای اهمیت نیست.

صمدی خاطرنشان کرد: سینمای کشور نیاز به مدیری ثابت و هوشمند مانند حیدریان دارد تا بتواند با ایجاد گفتمان و تعامل با یکایک اهالی سینما حساسیت ها را کاهش داده و سینمای ایران را به سمت رشد و تعالی هدایت کند.

کارگردان فیلم سینمایی «مردی که زیاد می دانست» تأکید کرد: اینکه مدیری می گوید فلان فیلم می تواند با ایجاد شرط سنی به نمایش درآید و فلان فیلم نمی تواند اصلاً نمایش داده شود باز نشأت گرفته از همان دیدگاه های سلیقه ای است که در سینمای ما وجود دارد. ما باید درصدد آن باشیم تا دیدگاه های سلیقه ای را از سینمای کشورمان ریشه کن کنیم.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: توقیف و عدم نمایش فیلم های سینمایی در دنیا امری رایج است اما تمامی کشورها بر اساس قانون های مدون و نه بر اساس سلیقه های شخصی مدیران و اعضای شوراهای متعدد فیلم ها را توقیف و یا اکران می کنند اما در کشور ما این اتفاق روندی معکوس دارد و متأسفانه ما بر اساس سلیقه افراد تصمیم به توقیف و یا رفع توقیف فیلم ها می گیریم. ما نیاز به قانون و قانون مند شدن سینما داریم و مسئولان سینمایی باید تلاش کنند تا با تدوین یک نظام نامه و قانون خط قرمزها را برای یکایک اهالی سینما مطرح کنند تا دیگر هیچ فیلمسازی فیلمش دچار توقیف نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.