یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵

تعقیب یکی از مدیران شرکت اقتصادی به دلیل ارتباط با «جم»

شرکت‌های همکاری کننده با شبکه‌های ماهواره‌ای پلمپ شدند

شبکه جم-تلویزیون جم-جم تی وی

سینماپرس: در غیبت فیلم‌های سینمایی روی ماهواره، مدت‌هاست که شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور بدل به جولانگاهی برای تبلیغ محصولات خوراکی، صنعتی و تجاری شرکت‌های داخلی شده‌اند.

درست یک سال بود. زمانی که سخنگوی قوه قضاییه در اوایل تابستان 95 از ممنوعیت اکید تبلیغ فیلم‌های روی پرده در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خبر داد و آنرا جرم قلمداد کرد. هر چند علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت دو-سه هفته بعد خواستار اصلاح این قانون شد، اما ثمری نداشت.

با این حال مشکل تبلیغ در ماهواره خرداد پارسال چند روزی گریبانگیر فیلم «عادت نمی‌کنیم» شد و سپس در فصل زمستان دامن «مشکل گیتی» و «آس و پاس» را گرفت تا موقتاً از پرده پایین کشیده شوند. مشکلی که با وساطت معاونت سینمایی وقت حل شد. حجت الله ایوبی در زمستان پارسال در گفت و گویی اعلام کرد «ممنوعیت پخش تیزر در شبکه‌های ماهواره‌ای قانون کشور است و ما نیز باید به قانون احترام بگذاریم. اینکه دیگران به قانون احترام نمی‌گذارند و کار خود را انجام می‌دهند، خودشان می‌دانند و قوه قضائیه». این در حالی بود که همچنان برخی فیلم‌ها در پخش آنونس خود از ماهواره پافشاری می‌کردند؛ از جمله «سلام بمبئی»، «این زن حقش را می‌خواهد»، «هفت ماهگی» و ... اینها گذشت تا اوایل امسال که باز هم چند فیلم، جسته و گریخته سر از تبلیغات ماهواره‌ای در آوردند.

فیلم‌های «خوب، بد، جلف»، «سه بیگانه»، «آشوب» و «رگ خواب» از جمله آثاری بودند که در کمال تعجب و نیز خودداری سایر سازندگان فیلم‌های روی پرده، در مقاطعی طی امسال به تبلیغات ماهواره‌ای رجوع کردند. گرچه این تبلیغات به دلیل همزمانی با مسائلی پر سر و صدا چون انتخابات، حوادث تروریستی تهران و ... بازتاب و واکنش چندانی نداشتند و همین موجب شد تا تبعات آن دامنگیر فیلم‌های مذکور نشود.

با این وصف، در غیبت فیلم‌های سینمایی روی ماهواره، مدت‌هاست که شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور بدل به جولانگاهی برای تبلیغ محصولات خوراکی، صنعتی و تجاری شرکت‌های داخلی شده‌اند.

در واقع می‌توان در هر ساعتی از شبانه روز، تیزرهای این شرکت را در شبکه‌های تحت مدیریت گروه تلویزیونی Gem مشاهده کرد. مسئله‌ای که گویا قرار است با برخورد قضایی مواجه شود و حتی در موارد این مواجهه صورت هم گرفته، چرا که خبر داده‌اند: برخی شرکت‌های معتبر و معروف فعال در ایران که از طریق ارائه آگهی تبلیغاتی، منابع مالی شبکه‌های فارسی زیان را تأمین می‌کردند، پلمپ شدند.

یک منبع آگاه گفت: این شرکت‌ها که با پرداخت مبالغ هنگفتی مبادرت به خریداری سریال‌های ترکیه‌ای جهت تبلیغات محصولات تولیدی خود کرده‌اند، با دستور مقام قضایی پلمپ و برای پاسخگویی نسبت به اتهامات مطروحه، به دادسرا احضار شده‌اند.

به گفته این منبع مطلع، مراجع قضایی پیشتر بارها اعلام کرده‌اند که طبق قانون، ارائه هر گونه تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای، پیگرد قضایی را به دنبال خواهد داشت.

این منبع آگاه اظهار  کرد: جالب اینکه برخی شرکت‌های متعلق به پادشاهی عربستان سعودی از گروه ماهواره‌ای «جم تی وی» حمایت می‌کردند و مدیر یکی از شرکت‌های مرتبط، به علت ارتباطات گسترده و نامتعارف اقتصادی با شبکه‌های معاند نظام جمهوری اسلامی تحت تعقیب است.

* بانی فیلم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.