یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲

کارگردان «استرداد» عنوان کرد؛

نیاز به سیاست گذاری های کلان برای رشد و توسعه سینمای مقاومت/ سیستم معیوب سینمای کشور اجازه اکران مناسب به فیلم های ارزشی نمی دهد

سینماگران و سالروز مقاومت اسلامی/۴

علی غفاری در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: علی غفاری کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط تولید، پخش و توزیع فیلم های ارزشی گفت: سیستم معیوب سینمای کشور اجازه اکران مناسب به فیلم های ارزشی نمی دهد چرا که حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی در دست ۱۰-۱۵ نفر است که عمده آن ها جزو سینماداران هستند و تنها از فیلم های تجارتی و گیشه ای برای اکران حمایت می کنند و همین امر باعث می شود تا آثار ارزشی همواره در کشورمان محجور واقع شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «ابوزینب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه ما به این مسأله واقف هستیم که فیلمسازی در حوزه مقاومت اسلامی، دفاع مقدس و... وظیفه انسانی و شرعی برای یکایک هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور است اما متأسفانه ما نه تنها در امر تولید این گونه آثار همواره با مشکلات متعدد روبرو هستیم که متأسفانه اشکالات عمده تری در حوزه توزیع و پخش و نمایش آن ها داریم.

این سینماگر ادامه داد: عدم پخش مناسب همان تعداد اندکی فیلم های ارزشی که در طول سال تولید می شود باعث شده تا بسیاری از سینماگرانی که دغدغه دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و... را داشته اند از ادامه حضور در این حوزه پشیمان شوند و ترجیح دهند تا روند فیلمسازی شان را در حوزه های دیگری که از آن ها حمایت های جدی تر صورت می گیرد دنبال کنند.

غفاری سپس با بیان اینکه متأسفانه حتی دستگاه های دولتی و نهادهایی همچون وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اگر از تولید فیلم های ارزشی حمایت کنند هیچ حمایتی برای اکران مناسب آن ها ندارند اظهار داشت: بسیاری از ارگان ها و نهادها این نوع فیلم ها را تنها برای پر کردن بیلان کاری و رزومه های شان تولید می کنند و بعد از ساخته شدن کمترین دغدغه ای برای چگونگی پخش و اکران آن ها ندارند. تفاوت عمده میان بخش خصوصی و دولتی در همین مسأله است که بخش خصوصی برای بهره برداری مادی بعد از ساخته شدن هر اثری با چنگ و دندان بهترین اکران را برای آن مهیا می کند اما برای بخش دولتی اصلاً مهم نیست که یک فیلم اکران شود یا خیر!

وی خاطرنشان کرد: اگر دولتی ها در زمان اکران فیلم ها هم منافع مادی می بردند شاید از فیلم ها در این زمان هم حمایت می کردند؛ بنده به عنوان نمونه عرض می کنم که «ابوزینب» به عنوان آخرین اثر سینمایی بنده تنها در ۶ سالن سینمایی به صورت تک سانس روی پرده رفت و باعث شد تا این فیلم محجور واقع شود؛ همین امر باعث می شود تا بنده به عنوان یک فیلمساز دیگر تمایل به حضور در سینمای مقاومت و دفاع مقدس را به طور کل از دست بدهم.

کارگردان فیلم سینمایی «استرداد» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه نیاز به سیاست گذاری های کلان برای رشد و توسعه سینمای مقاومت داریم تصریح کرد: بنده معتقدم نهادهایی همچون حوزه هنری، سازمان صدا و سیما، روایت فتح، سازمان سینمایی اوج و... موظف هستند در غیاب دستگاه های دولتی که نشان داده اند کمترین دغدغه ای برای رشد و توسعه و ترویج سینمای ارزشی ندارند، سیاست گذاری های کلانی را برای تولید، پخش و توزیع مناسب آثار ارزشی و استراتژیک داشته باشند.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: بسیاری از این نهادها همچون حوزه هنری سالن های سینمایی متعددی را در اختیار دارند که می توانند سالن های شان را تنها برای اکران این نوع آثار اختصاص بدهند؛ از سوی دیگر سایر نهادها و دستگاه ها می توانند مبادرت به سالن سازی نموده و گامی مهم و بزرگ جهت اکران و نمایش فیلم های ارزشی که دولت از آن ها حمایتی نمی کند بردارند. این ها نکاتی است که ما باید به عنوان دغدغه مندان فرهنگ ارزشی به آن توجه داشته باشیم و برای یک بار هم که شده گامی اساسی برداریم تا مشکلات ناشی از بی توجهی های مدیران نسبت به این حوزه نتواند خللی در روند کارمان ایجاد کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.