سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

شبکه مستند سراغ «میراث البرتا ۳» شمقدری رفت

میراث آلبرتا

سینماپرس: مستند «میراث البرتا» امشب ساعت ۱۹ در قالب برنامه «جشنواره تلویزیونی مستند» از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش سینماپرس، حسین شمقدری درباره انگیزه خود از ساخت «میراث البرتا» گفت: این مستند از دوره دانشجویی من در دانشگاه شریف شروع شد، دغدغه اصلی رفقایی بودند که مهاجرت می‌کردند، واقعیت این است که از بین ۱۰۰ نفر دانشجوی اول برق این دانشگاه ۹۰ نفر مهاجرت می‌کنند و بخشی از ۱۰ نفر باقیمانده هم به دلیل محدودیت‌هایی که برایشان وجود دارد، از رفتن منصرف شدند.

وی افزود: بین جوانان شوق شدیدی برای رفتن از کشور وجود دارد و وقتی این قضیه دردناکتر می‌شود که ما به واسطه مهاجرت، نخبگانمان را از دست می‌دهیم، دغدغه این مستند این بود که این رنج را مطرح کند و دنبال راهکار باشد.

کارگردان «میراث آلبرتا» گفت: حل این مشکل به عزم و اراده ملی به ویژه در بین مسئولان کشور  نیاز دارد، پیشرفت هر سرزمینی محصول همکاری مسئولان، نخبگان و مردم است اگر نخبه دغدغه ساختن کشورش را داشته باشد و در کنارش از حمایت مسئولان برخوردار شود، بی شک اتفاق‌های خوبی برای ایران می‌افتد.

وی تصریح کرد: دغدغه اصلی این مستند این بود که توجه مسئولان را به پدیده مهاجرت نخبگان سوق بدهد و از طرفی به نخبه‌هایمان یادآوری کند که چه تعهد و وظیفه‌ای در نسبت با جامعه شان دارند.

تغییرات مثبت در بنیاد نخبگان
شمقدری گفت: «میراث آلبرتا» به واسطه پرداخت متفاوتی که به موضوع مهاجرت داشت، جریان تازه‌ای  در جامعه ایجاد کرد، تغییرات خوبی در بنیاد نخبگان رخ داد و توانست برای دانشجویان هم الهام بخش باشد؛ خوشبختانه خیلی از دانشجویان این مستند را تماشا و درباره پدیده مهاجرت فکر کردند و  همین اتفاق سبب شد تصمیمات تازه‌ای برای زندگیشان بگیرند.

تصویر درست مهاجرت در «میراث آلبرتا»  
این کارگردان گفت: پدیده مهاجرت برای افراد نتایج مختلفی دارد،   اتفاق پیچیده‌ای است که گاهی خوب و گاهی بد است، «میراث آلبرتا» سعی دارد این پیچیدگی ها را باز کند و تصویری درست و حقیقی از مهاجرت نشان بدهد.

شعار ندادیم!
شمقدری گفت: مخاطب اصلی «میراث آلبرتا» جوانان هستند، ما  در این سه گانه شعار ندادیم، چرا که اگر این طور بود مخاطبمان را از دست می‌دادیم.

وی افزود: به واسطه تولید این مستند حدود ۷ ماه در کشورهای مختلف اروپایی زندگی کردم،   شخصیت‌های متفاوت با نوع زندگی‌های متفاوتی را دیدم و این تجربه نشان داد که مهاجرت برای افراد نتیجه یکسان ندارد، اینطور نیست که زندگی همه مهاجران متحول بشود و آینده شغلی بهتری داشته باشند، بنا براین لازم است که افراد پیش از هر تصمیمی مطمئن باشند که مهاجرت برای آنها مفید است.

شمقدری گفت: «میراث آلبرتا» سعی دارد با بازگو کردن واقعیت‌های پنهان مهاجرت، از این اتفاق که گروهی مهاجرت کرده و از تصمیمشان پشیمان شوند، پیشگیری کند. وی افزود: ساخت این  سه گانه ۵ سال طول کشیده است و در قسمت سوم آن  سعی کردیم  دانشگاه‌های خوب اروپا در آلمان، هلند، فرانسه و ... را نشان دهیم.

این مستند امشب ساعت ۱۹ در قالب برنامه «جشنواره تلویزیونی مستند» از شبکه مستند پخش می شود و بازپخش آن ساعت ۲۴ و ۱۱:۳۰ روز آینده خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.