شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

بازگشت فخیم‌زاده بعد از بیش از ۱۴ سال به کارگردانی در سینما

سینما باز هم سراغ سوژه منافقین می‌رود!/ دیدار با تروریست‌ها در مرصاد

مهدی فخیم زاده در اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری اعتیاد و رسانه

سینماپرس: بار دیگر قرار است با حمایت بخش دولتی فیلمی سینمایی درباره گروهگ تروریستی منافقین ساخته شود، این بار گویا ورق خوردن تاریخچه منافقین، به عملیات مرصاد ختم می‌شود.

تب ساختن فیلم درباره گروهک تروریستی منافقین هنوز فروکش نکرده است و چالش‌ها و کش و قوس‌های این گروه تروریستی در طول تاریخ فعالیتش، هنوز هم برای فیلمسازان جذابیت دارد. این بار قرار است یکی دیگر از فیلمسازان کشورمان که در تلویزیون به ساخت سریال‌های پلیسی شهرت دارد، فیلمی بسازد که گفته می‌شود درباره یکی از توابین گروهک منافقین است که در عملیات مرصاد شهید می‌شود. مهدی فخیم‌زاده بعد از بیش از ۱۴ سال دوری از کارگردانی در سینما، در تدارک ساخت فیلم جدیدی است. فخیم‌زاده درباره سوژه فیلم جدیدش اطلاع رسانی نکرده است اما یک پایگاه خبری سینمایی، در گزارشی، موضوع فیلم جدید فخیم‌زاده را به ماجرای یک تواب شهید و عملیات مرصاد مرتبط دانسته است. در گزارش منتشر شده در «سینما روزان»، آمده است: شنیده‌ها حکایت از آن دارند که بعد از تجربه تولید و اکران «همنفس» در دوران مدیریت دهه هشتادی حیدریان، فخیم‌زاده تصمیم گرفته بار دیگر در دوران مدیریت دهه نودی حیدریان کارگردانی در سینما را تجربه کند و هرچند هنوز مشخص نیست کدام تهیه‌کننده کنار وی قرار گیرد.

هنوز مضمون فیلمنامه تازه فخیم‌زاده مشخص نیست اما پرسش اینجاست که آیا در امتداد «سیانور» و «ماجرای نیمروز»، ساخت یکی از سوژه‌های مرتبط با منافقین که بتوان به واسطه آن بودجه فیلم را از ارگان‌های ارزشی تأمین کرد می‌تواند در دستور کار قرار گیرد؟ آیا این سوژه می‌تواند اشاراتی داشته باشد به عملیات مرصاد و شکست مذبوحانه منافقین در آن و البته نیم نگاهی کند به حضور برخی توّابانی که در این عملیات حاضر شدند و علیه منافقین جنگیدند؟

اگر ادامه مذاکرات فخیم‌زاده با حیدریان به کمک سازمان سینمایی از پروژه سینمایی این کارگردان منجر شود، احتمالاً بار دیگر شاهد سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی در ساخت فیلمی درباره منافقین خواهیم بود. فارابی در سال‌های اخیر فیلم «امکان مینا» را به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی درباره فعالیت گروه منافقین در دهه ۶۰ساخت، فیلمی که در عمل با شکست تجاری مواجه شد. کمال تبریزی تلاش کرده بود از هم‌گسیختگی و فروپاشی ایدئولوژیک منافقین در دهه ۶۰و ترورهای این گروه را به تصویر بکشد.  

فارابی بعد از آن یکی از حامیان ساخت فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» شد؛ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر موفقیت خوبی به دست آورد و در اکران سینماها هم فروش متوسط رو به بالایی را تجربه کرد. در این فیلم که به اوایل دهه ۶۰می‌پرداخت، محمدحسین مهدویان به آغاز حرکت‌های نظامی و اقدامات مسلحانه منافقین علیه نظام جمهوری اسلامی و ترورهای کور این گروه پرداخت. این فیلمساز نیز مانند کمال تبریزی در فیلمش به ضربات نیروهای امنیتی به خانه‌های تیمی منافقین اشاره کرده است. یکی دیگر از فیلم‌های ساخته شده درباره منافقین که ردپای فارابی در ساخت آن دیده می‌شود، «سیانور» بود. سیانور تنها فیلمی از مجموعه آثار تولید شده در سینما در سال‌های اخیر است که به تاریخ پیش از انقلاب اسلامی گروهک مجاهدین پرداخته است. فارابی پخش بین‌المللی این فیلم را بر عهده گرفت.

از سوی دیگر مهدی فخیم‌زاده بیش از یک دهه است که از کارگردانی در سینما دور بوده است. آخرین حضور وی به عنوان کارگردان در سینما به «همنفس» در سال ۱۳۸۲ باز می‌گردد. «همنفس» در اصل یک مینی سریال بود و از تلویزیون نیز پخش شد. بعد از آن بود که فخیم‌زاده ترجیح داد در تلویزیون سریال‌های پلیسی مانند «حس سوم»، «بی صدا فریاد کن»، «ساختمان ۸۵» و «فوق سری» را بسازد.

 بازگشت یک کارگردان قدیمی را به سینما می‌توان به فال نیک گرفت، اما نگرانی اصلی اینجا است که دوری چندین ساله فخیم‌زاده از کارگردانی در سینما روی کیفیت فیلمی که قرار است ساخته شود، تأثیر نامطلوبی بگذارد. گفته می‌شود برای جلوگیری از چنین اتفاقی، قرار است تهیه‌کننده پرکار سینما که سابقه تولید فیلم «ماجرای نیمروز» را دارد، تهیه کنندگی فیلم جدید فخیم‌زاده را بر عهده بگیرد.

* جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.