یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳

استراتژی غلط کمک به ساخت سالن‌های سینما

سالن سینما

جوان: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار کمک دولت به ساخت سالن‌های سینمایی شده، این در حالی است که سینماهای تک سالنه دیگر توجیه اقتصادی ندارند و در عوض ذائقه جامعه به استفاده از پردیس‌های سینمایی تمایل پیدا کرده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خواستار کمک دولت به ساخت سالن‌های سینمایی شده، این در حالی است که سینماهای تک سالنه دیگر توجیه اقتصادی ندارند و در عوض ذائقه جامعه به استفاده از پردیس‌های سینمایی تمایل پیدا کرده است.

 اتخاذ استراتژی غلط در حمایت از سینما می‌تواند آینده اقتصاد نیم بند و وابسته به دولت سینمای ایران را با مخاطره‌ای جدی روبه‌رو کند. توسعه زیرساخت‌های سینمایی با توجه به نیازهای جامعه و آینده نگری می‌تواند به حضور بیش از پیش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در سینما منجر شود. نمود عینی آنچه در ذهن سرمایه گذاران بخش عمومی و خصوصی دیده می‌شود این است که به جای توسعه و ساخت سینماهای یک تا دو سالنه، ساخت پردیس‌های سینمایی با کارکرد چندجانبه تجاری و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

ساخت چند پردیس مجهز سینمایی در تهران و شهرهای بزرگ کشور با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، فرهنگ ساخت سینما را متحول کرده و دیگر کسی به دنبال ساخت سینما به معنای قدیمی آن نیست. در این شرایط پیشنهاد یکی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس    تعجب آور است. احمد مازنی که شاید در بیان نظرش درباره ساخت سینما دچار اشتباه در بیان شده، خواستار کمک دولت برای ساخت سالن سینما شده است. وی در مصاحبه‌ای می‌گوید: با توجه به اینکه ساخت سالن‌های سینمایی بسیار هزینه‌بردار است، بخش خصوصی رغبت چندانی برای ورود به آن نشان نمی‌دهد، به همین دلیل دولت باید تا زمان بهبود اوضاع اقتصادی، همچنان به ساخت سالن سینمایی بودجه اختصاص دهد یا آنکه با ارائه تسهیلات و امکانات ویژه‌ای به علاقه‌مندان مردمی، انگیزه آنها را برای سرمایه‌گذاری در کارهای فرهنگی افزایش دهد. این درخواست در حالی بیان می‌شود که مجید مسچی، مدیرعامل مؤسسه سینماشهر که وظیفه تجهیز و توسعه سینماها را بر عهده دارد، در اظهاراتی بیان داشته است: ما دیگر ساخت سالن سینما از سوی دولت نخواهیم داشت ولی بخش خصوصی نهضت سالن‌سازی را ادامه می‌دهد. مسچی درباره تمایل بخش خصوصی به ساخت سینما می‌گوید: چند سال پیش صاحبان سرمایه علاقه‌ای به تأسیس سینما در مجتمع‌های تجاری نداشتند ولی امروز به جایی رسیده‌ایم که آنها خودشان درخواست می‌دهند که در مجتمع‌های شان سالن سینما باشد و معتقدند سینما به بخش تجاری هم رونق می‌بخشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.