چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵

عضوکمیسیون‌فرهنگی‌مجلس تکذیب کرد

فشارسینمایی به صالحی؟/ وزیرآرام، سینمای ناآرام!

سید عباس صالحی*

سینماپرس: هم‌زمان با معرفی وزرای پیشنهادی دولت جدید به مجلس، خبرهایی درباره فشار نمایندگان برای تغییر مدیران فعلی سینمایی به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاداسلامی منتشر شده است.

 سیدعباس صالحی، به‌عنوان وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شد. او پیش از این معاون امور فرهنگی این وزارتخانه بوده است.

فشارسینمایی به صالحی؟
سایت سینما، روز گذشته طی خبری از فشارنمایندگان مجلس به وزیرپیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت تغییر مدیران فعلی سینمایی خبر داد و نوشت: شنیده‌ها از راهروهای مجلس خبر می‌دهند که تغییر مدیران سینمایی شرط رأی اعتماد به وزیر ارشاد است. در حالی که جلسات مجلس برای دادن رأی اعتماد به وزاری پیشنهادی رییس جمهور از امروز(دیروز) آغاز شده، شنیده می‌شود وضعیت عباس صالحی وزیر پیشنهادی وزارت ارشاد برای گذر از سدِ نمایندگان مجلس نامشخص است. طبق شنیده‌های سینما، امروز تعدادی از نمایندگان مجلس در جلساتی خصوصی به عباس صالحی اعلام کردند شرط دادن رأی اعتماد به او تغییر مدیران سینمایی وزارت ارشاد است. ظاهراً مصاحبه چند روز قبل داروغه‌زاده در روزنامه ایران در خصوص دخالت مجلس در مسائل سینما، برخی نمایندگان مجلس را بر آن داشته تا چنین تقاضایی از وزیر پیشنهادی آقای  روحانی داشته باشند. گفته می‌شود تغییر حیدریان و داروغه زاده، کفِ مطالبات برخی نمایندگان مجلس از عباس صالحی است. باید دید فردا(امروز) در جلسه رأی اعتماد به وزیر ارشاد چه اتفاقاتی رقم می‌خورد.

تکذیب می‌کنم
خانم طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی عضوکمیسیون فرهنگی و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به صحت خبر فوق، به «صبح‌نو» گفت: ما جلسات متعددی با وزیرپیشنهادی ارشاد داشتیم ولی تأکید و کف مطالبات ما این بود که اگر قانون، مسأله‌ای را به وزیر حکم می‌کند یا انجام کاری طبق قانون بلااشکال است، شخص وزیر بین انجام قانون و دیگرمسایل حاشیه‌ای، باید به قانون عمل کند؛ برخی از موضوعات مثل فیلم‌های توقیفی در همین حوزه جای می‌گیرند. پس ما درباره کلیات و رویه‌ها بحث کرده‌ایم و به هیچ عنوان درباره اشخاص و نام‌ها بحثی نشده‌است و ما دخالتی نداشته‌ایم.
سیاوشی درادامه بیان کرد: طبیعتاً وزیر پیشنهادی در فراکسیون‌های مختلفی حضورداشته و ممکن است مسائل مختلفی به ایشان منتقل شود، ولی در کمیسیون فرهنگی و همین‌طور فراکسیون امید به هیچ وجه درباره اشخاص یا تغییر مدیران بحثی نشده است. وی افزود: همان‌طور که گفتم ما درباره اشخاص بحثی نداشته‌ایم و این خبر که برای مثال به خاطرمصاحبه یکی از مدیران فعلی سینمایی، ما درخواست تغییر ایشان را داشته باشیم کاملاً نادرست است.
نماینده مردم‌تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس با اشاره به مباحث مطرح شده درجلسات تخصصی با وزیرپیشنهادی ارشاد گفت: بحث مطرح شده در کمیسیون این بود که آقای صالحی فهم عمیقی از مسائل فرهنگی دارد و به خوبی می‌تواند گفتمان مورد نظرنظام را پیش ببرد. نگاه کمیسیون به روی وزارت ایشان مثبت بوده و بازهم تأکید می‌کنم که به هیچ عنوان بحثی درباره اشخاص نشده است.
عضوکمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به بحث فیلم‌های توقیفی بیان کرد: بحثی که درکمیسیون فرهنگی مجلس، درباره فیلم‌های توقیفی صورت گرفت این بود که باید وزارت ارشاد تکلیف این فیلم‌ها را مشخص کند. این موضوع مورد تأکید ما بود ولی مجال پیشروی بیشتر دراین بحث نبود و مسائل جزئی‌تر به بعد موکول شد. بحث به این که حضور وزارت ارشاد در موضوع فیلم‌های توقیفی در چه مرحله‌ای باید ورود کند و با چه سازوکاری انجام نشد و فعلاً درباره سیاست‌گذاری‌ها بحث کردیم که البته بسیار مهم هستند.
سیاوشی افزود: شخصاً روی مسأله تعاملات فرهنگی بین‌المللی تأکید زیادی داشتم. این موضوع، مسأله‌ای بود که تقریباً بین تمام اعضای کمیسیون، از جمله اصول‌گرایان مورد توافق بود. معتقدیم دراین زمینه اقدامات خوبی صورت نگرفته و عمده فعالیت‌ها دراین حوزه با یک یا دونفر انجام می‌شود. ما بین کشورهای منطقه و حتی فارسی‌زبانان، نتوانسته‌ایم قدرت واقعی کشورمان را درحوزه فرهنگ به نمایش بگذاریم.
طیبه سیاوشی با اشاره به موضوع اقتصادفرهنگ، گفت: آقای صالحی اشاره کوتاهی به این موضوع، دربرنامه‌هایشان کرده بودند که اتفاقاً به عقیده من مسأله مهمی است که باید تمرکز بیشتری به روی آن داشت. برخی از فعالیت‌های فرهنگی هستند که به خوبی می‌توانند در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند به گونه‌ای باشند که به خوبی توقعات نظام و دولت را آورده کنند. متأسفانه امروز، آن‌قدر قوانین سخت‌گیرانه و دست‌وپاگیرند که اجازه عرض اندام به آن‌ها را نمی‌دهند و مدام مزاحم هستند.
عضوکمیسیون فرهنگی مجلس افزود: تمام‌حوزه‌های‌فرهنگ، از سینما، تئاتر و موسیقی گرفته تا حتی حوزه گردشگری همگی، مسایلی هستند که در موضوع اقتصادفرهنگ مهم هستند و می‌توانند اثرگذارباشند. بازهم عرض می‌کنم که به نظر من، نه تنها نظر کلی کمیسیون، بلکه فضای کلی مجلس نسبت به ایشان مثبت است. آقای صالحی شخصی فرهنگی و فراجناحی هستند. ایشان تعاملات خوبی با علما دارند و درعین حال بخش فرهنگ را به خوبی می‌شناسند. آقای صالحی در فرهنگ و دین، انسان نوگرایی هستند و علما هم به ایشان اعتماد دارند و می‌توان از این فرصت برای ایجاد فضایی آرام در چهارسال آینده، در حوزه فرهنگ استفاده کرد.

وزیرآرام، سینمای ناآرام
سیدعباس صالحی در دوران وزارت دو وزیرقبلی ارشاد، در دولت روحانی معاون فرهنگی بوده است. وی طبق نظر بسیاری از اهالی فرهنگ فردی متین، متدین و فرهنگی است که بین جریانات مختلف سیاسی دارای مقبولیت است. تخصص صالحی، طبق حوزه مسوولیتش در وزارت فرهنگ، بیشتر حوزه کتاب و نشر است و دراین زمینه اقدامات قابل توجهی هم انجام داده است؛ اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، وزیر آرام پیشنهادی دولت جدید، اشراف زیادی در حوزه سینما، موسیقی و تئاتر ندارد و ممکن است همین مورد برای صالحی دردسرسازشود.
باید دید سیدعباس صالحی، که خودش طلبه است و روحانی‌زاده و بین اهل دین هم مورد وثوق، به همان میزان مورد وثوق سینماگران هم خواهد بود و می‌تواند بین مطالبات اهالی سینما و سیاست‌های کلی نظام تعادلی منطقی ایجاد کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب وحواشی معمول دراین حوزه کمتر شود و چهارسال آینده، سال‌های آرام سینما باشد؟ وزیر آرامی برای سینمای ناآرام.

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۲۱:۴۳
    0 0
    جای نگرانی نیست سینما وهنر حتی در مخیره ولفظ گفتاری دولت هم جای ندارد سیاست دولت این است در 4 سال آینده هم از چهره ه ادر ویترین استفاده کند تا آن ها جای فعالیت ها را پر کند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.