یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

روایت سینماگران از کودتای ۲۸ مرداد

کودتای ۲۸ مرداد

سینماسینما: ۲۸ مرداد۳۲، روز کودتا علیه دولت قانونی مصدق، روزی فراموش‌نشدنی برای ایرانیان است. تعدادی از سینماگران مطرح در سال‌های اخیر، در گفت‌وگوهای خود روایت‌های جالبی از ۲۸مرداد و دکتر مصدق را بازگو کرده‌اند.

«محمدرضا اصلانی، کارگردان مطرح سینمای مستند که  ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را به خوبی به یاد دارد، در شماره نوروزی ماهنامه نسیم بیداری که چند سال قبل منتشر شد، خاطره جالبی را منتشر کرده است.

او در این یادداشت نوشته است که به خوبی به خاطر داشته که در صبح روز ۲۸ مرداد گروهی در حال حرکت پشت سر مردی چاق با سری تاس بودند و آن مرد در حالی که عکسی از مصدق را در دست داشته با فریاد به شاه فحش می‌داده و می‌گفته: «ما ملت بیداریم، ما شاه نمی‌خواهیم. چند ساعت بعد دیدم همان گروه به پیش‌قراولی همان مرد سر تاس در حال حرکت‌اند و این بار آن مرد عکس شاه را در دست گرفته و رکیک‌ترین الفاظ را درباره مصدق به کار می‌برد.»

محمدرضا اصلانی در بخش‌های پایانی یادداشت خود نوشت: «این تصویر این اعتقاد را در من به وجود آورد که مردم در بی‌گناهی کامل آماده خیانت هستند و این که بتوانی در بی‌گناهی کامل خیانت کنی، حیرت‌آور است.»

تمجید جمشید مشایخی از امیرکبیر و دکتر مصدق

جمشید مشایخی، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون که در فیلم جرم مسعود کیمیایی در نقش شخصیتی به نام مرتضی افجه‌ای بازی می‌کند، در یکی از مصاحبه‌های خود به تمجید از شخصیت‌های تاریخی چون مصدق و امیرکبیر پرداخته است.

مشایخی در این مصاحبه گفت: مرتضی افجه‌ای شخصیتی است که عاشق کشورش است و مردمش را دوست داشت و نمی‌خواست به آب و خاکش خیانت کند. به رغم این که برای خیانتش به او پول خوبی پیشنهاد شده بود ولی قبول نکرد. این نوع شخصیت‌ها در تاریخ مابه‌ازا دارند. امیرکبیر، دکتر محمد مصدق و سایر بزرگانی که عاشق ایران بودند، چنین رویه‌ای داشتند. نام این آدم‌ها همیشه در تاریخ ایران جاودان است. ممکن است مرتضی افجه‌ای آدمی معمولی به نظر برسد ولی اشاره‌ای است به آن آدم‌های بزرگ.

روایت مصدق از آدم‌های بوقلمون صفت

جمشید مشایخی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: یادم می‌آید مرحوم اللهیار صالح را در منزل بستگان همسرم در سال‌های دور دیده بودم. ایشان نقل می‌کردند که مصدق در زمان تبعیدش در احمدآباد بعد از چند سال اجازه ملاقات پیدا می‌کند و عده‌ای به دیدن او می‌روند. در آخر دید و بازدید مصدق خطاب به مستخدمش اشاره کرده و می‌گوید: برای دوستان ۴ تا بوقلمون بیاور و مصدق به زیرکی به آنها اشاره می‌کند که بوقلمون‌صفت هستند.

فرصت‌طلب‌ها و زرنگ‌های بعد از ۲۸مرداد به روایت سینایی

خسرو سینایی نیز در سال ۸۹ در گفت‌وگویی با نشریه صنعت سینما می‌گوید: من متعلق به نسلی هستم که ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را به خوبی به یاد می‌آورد. من بسیاری از شخصیت‌ها را دیده‌ام که مملکت‌شان را دوست دانسته‌اند و آمال و آرزوهای زیادی داشته‌اند اما بعد از آن اتفاق کنار کشیدند. آنها که زرنگ بودند و فرصت‌طلب‌ها تغییر رنگ دادند و به مقاماتی رسیدند.

کیومرث پوراحمد: سینمای ایران به مدیری با رویه دکتر مصدق نیاز دارد

کیومرث پوراحمد، کارگردان مطرح سینما در یادداشتی که مدت‌ها قبل در روزنامه اعتماد منتشر کرد، نوشته بود که سینمای ایران به مدیری با رویه دکتر مصدق نیاز دارد.

پوراحمد در یادداشت خود نوشته بود: «ما به مدیری در سینما نیاز داریم که مانند دکتر مصدق، ایران را بیش از خودش دوست داشته باشد، در غیر این صورت همه کارها خراب می‌شود.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.