سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳

«الیور استون» رییس هیات داوران فستیوال بوسان شد

الیور استون

سینماپرس: در فستیوالی که چند سال است به شدت تحت تاثیر مسایل سیاسی بوده، کارگردان آمریکایی هیات داورانی را هدایت می کند که یک عضو ایرانی هم دارد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، الیور استون، کارگردان بحث برانگیز آمریکایی-فرانسوی برای جدیدترین نسخه فستیوال بین المللی فیلم بوسان که خودش هم با مشکل و دردسر غریبه نیست، به عنوان رییس هیات داوران بخش رقابتی معرفی شده است.

استون مسئولیت هدایت هیات داوران قابل توجهی را بر عهده خواهد داشت که از دیگر اعضایش می توان به کارگردان ایرانی بهمن قبادی (زمانی برای مستی اسب ها)، فیلمبردار فرانسوی اگنس گودار (زندگی رویایی فرشته ها)، کارگردان فیلیپینی لاو دیاز (از چیزی که قبل بود و زنی که رفت) و کارگردان اهل کره جنوبی جانگ سون-وو (دروغ ها) اشاره کرد. این افراد در مورد مجموعه ای از فیلم های آسیایی به قضاوت می نشینند که بخش رقابتی اصلی این فستیوال را شکل می دهند.

استون که از فیلم هایش می توان به «وال استریت»، «جی اف کی» و «اسنودن» اشاره کرد، اغلب به انتقاد از دولت ها، طمع، ساخت و پاخت و فساد پرداخته است. این دقیقا با جهت‌گیری فستیوال بوسان همخوانی دارد.

این فستیوال هنوز هم در آشفتگی به سر می برد و کامل سر و سامان پیدا نکرده است. این آشفتگی ها سه سال پیش و زمانی شروع شد که فستیوال جلوی دخالت سیاسی مسئولان شهری و دولت ناسیونالیستی راستی آن موقع کره جنوبی که حالا رسوا شده، ایستادگی کرد. این فستیوال تصمیم گرفت یک فیلم مستند بسیار بحث برانگیز را در سال ۲۰۱۴ روی پرده ببرد که باعث شد دو نفر از رییس هایش دادگاهی شوند و اعتبار چهره های مهم دیگری که سعی کردند از آن ها حمایت کنند هم ضربه بخورد.

سال گذشته، تعدادی از اعضای صنعت فیلم کره این فستیوال را بایکوت کردند که باعث شد به آن آسیب شدیدی وارد شود و تعداد شرکت کنندگان کاهش یابد. این مساله هنوز مشخص نیست که دشمنی های داخل کره روی نسخه سال ۲۰۱۷ فستیوال هم تاثیر خواهد گذاشت یا خیر.

فستیوال امسال قرار است بین روزهای دوازدهم تا بیست و یکم اکتبر برگزار شود و «بازار فیلم آسیا» هم بخشی از آن خواهد بود که از روز چهاردهم اکتبر کارش را آغاز می کند و تا روز هفدهم ادامه خواهد داشت.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.