چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳

در سی‌وهفتمین پاتوق فیلم کوتاه

وحید نصیریان؛ هنرمندی که فیلم‌ها و صدای خنده‌هایش را بر جا گذاشت

مراسم تشییع پیکر مرحوم وحید نصیریان

سینماپرس: مراسم یادبود شادروان وحید نصیریان، هنرمند برجسته عرصه انیمیشن همزمان با برگزاری سی‌وهفتمین برنامه پاتوق فیلم کوتاه برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته 30 مردادماه در سی‌وهفتمین جلسه پاتوق فیلم کوتاه و به بهانه اکران انیمیشن کوتاه «ضد نور» ساخته زنده‌یاد وحید نصیریان، با حضور سیدصادق موسوی، مدیرعامل، آرش رصافی، معاون تولید و پشتیبانی و آرش عباسی مشاور مدیرعامل و مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی انجمن، محسن امیریوسفی، امیر مهران و امیر توده‌روستا، از هنرمندان عرصه فیلم کوتاه و دوستان نزدیک وی و حضور افتخاری سیاوش طهمورث، هنرمند پیش‌کسوت تأتر، یاد و خاطره این هنرمند فقید گرامی داشته شد.

در این مراسم آرش عباسی با بیان این‌که طبق برنامه این فصل از پاتوق فیلم کوتاه، امروز می‌بایست وحید نصیریان در این جلسه حضور می‌داشت و با هم به تماشای انیمیشن کوتاه وی می‌نشستیم، یاد او را گرامی‌داشت.

در ادامه امیر مهران درباره نصیریان گفت: وحید کسی بود که مهم نبود شما یک ساعت با او دوست بودید یا یک عمر؛ بعد ازیک ساعت فکر می‌کردید یک عمر است که با او رفاقت دارید. هر وقت جشنواره‌ای می‌رفتیم لازم نبود با او تماس بگیریم که ببینیم هست یا نه، کافی بودچند دقیقه‌ای در محل حضور داشته باشیم؛ اگر بود صدای خنده‌هایش  که همیشه مشخصه‌ی او بود باعث می‌شد سریع پیدایش کرد. یادش گرامی و حیف که در زمان زنده بودنش فیلم سینمایی «قلب سیمرغ» اکران نشد و همیشه در تمام لحظه‌ها یکی از دغدغه‌ها و آرزوهایش اکران فیلمش بود.

پس از آن امیر توده‌روستا بیان کرد: احساساتی شدم وقتی این‌جا به من گفته شد که این برنامه از قبل تعیین شده بود؛ یعنی اگر وحید در بین ما بود، ما الآن با هم بودیم بدون این که از قبل بدانیم . جایش بسیار خالی‌ست بین ما. خاطرهی آشنایی من با وحید می‌تواند خصوصیت بارز وحید را نشان بدهد؛ سال 80 جلوی سینما ایران از جشنواره فیلم کوتاه بیرونآمدم و دیدم یک نفر خیلی خوش‌رویی شروعبه صحبت با من کرد؛ ظرف10دقیقه‌ آنقدر به من انگیزه داد که مرا مجاب کرد فیلم بعدی‌ام را خیلی سریع بسازم. آخرین جشنواره فیلم کوتاه ما با هم توی همین سالن بودیم و به خاطر شلوغی زیاد همین‌جا روی زمین نشسته بودیم و اصلا مهم نبود چون برای وحید همیشه مهم بود که به هر شکلی حتا با حضورش از فیلم‌هایی که دوستان جدید یا قدیم ساخته‌اند حمایت کند. اگر به کارگاهش می‌رفتید با دیدن تابلوهایی که می‌کشید یا مجسمه‌هایی که می‌ساخت متوجه می‌شدین که چه فلسفه‌ عمیقی پشت دیدگاهش داشت. در جشن مستقل فیلم کوتاه امسال یکی از 5 فیلم خارجی که برای اولین بار برای شرکت در این دوره انتخاب شده‌اند اثر یک کارگردان 56 ساله است که قبلا نامزد اسکار بوده و کَن هم جایزه گرفته. در کشور ما فیلم‌سازی که 5 -6 فیلم کوتاه کار می‌کند محکوم به این است که دیگر فقط پیشکسوت باشد و باید به تدریس بپردازد یا فیلم بلند و سریال بسازد یا اصلا این کار را کنار بگذارد و اجازه بدهد جوان‌ها بیایند!!!.. وحید نصیریان در حالی که 17- 18 سال از این کارگردان جوان‌تر بود از 10سال پیش پیشکسوت شد! امیدوارم این دیدگاه در بین مسؤولین تغییر کند و هنرمندانی مثل وحید نصیریان به دلیل بی‌توجهی مجبور به مهاجرت نشوند یا فیلم‌سازی را کنار بگذارند و برای زنده نگه داشتن حال خوبشان تماشاگر فیلم کوتاه شوند.

محسن امیریوسفی از دیگر دوستان نزدیک وی گفت: متأسفم که در شرایطی این‌جا هستیم که وحید دیگر در بین ما نیست و دیگر نمی‌تونیم شاهد دنیای پنهان پر از تخیل او باشیم. باید به فکر وحید نصیریان‌های دیگری باشیم که در حوزه فیلم کوتاه به ویژه انیمیشن فعال هستند. این بیشتر به حوزه کار مدیران برمی‌گردد. وحید خوشبختانه همیشه متعلق به آن دنیای صمیمی فیلم کوتاه و انیمیشن بود؛ مثل کاراکترهای فیلم های خودش بود و همیشه بذله گو و شاد و خندان. ای‌کاش فرصت بیشتری داشت؛ ای‌کاش کارهای بیشتری از او می‌دیدیم. آرزویش اکران فیلمش، «قلب سیمرغ» بود. آشنایی من و وحید سال 76 بود. هر دو در جشنواره فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان فیلم داشتیم و به طرز غریبی در مورد مرگ و مرده‌شوری بود. دو سه هفته پیش از این اتفاق ناگوار به شوخی به من گفت: «تو خودت متخصص مرگ هستی و آشناتری و ماجرای مرگ‌آوری را پشت سر گذاشتی، بگو نفر بعد کیه» و نکته دردناک این بود که نفر بعد وحید بود؛ هم طنز است و هم تلخ؛ تلخی‌اش برای ما و طنزش گوارای وجود وحید نصیریان. ما نسل ورودی 76 فیلم کوتاه که با آرزوهای بزرگ‌تر از هم‌نسل‌های خودمان آمدیم و با کوهی مواجه شدیم که فقط مدیران و قوانین سینما نبودند، خود سینما هم بود که انگار زیاد پذیرای تغییر نبود. نسل جدیدی که بعد از ما آمدند نسلی پرقدرت‌تر، پرانرژی تر و پراستعدادتر هستند و باید سعی کنند که این جریان را ادامه بدهند و تحول را به وجود بیاورند. خوشحالم که وحید همیشه شاد بود و شاد زندگی کرد و راهی که پا در آن گذاشت همچنان ادامه دارد و تا ابد ادامه خواهد داشت.

در ادامه مهمانان و علاقه‌مندان به تماشای «ضد نور» به نویسندگی و کارگردانی وحید نصیریان و سایر فیلم‌های کوتاه هشتمین جلسه از فصل پنجم پاتوق فیلم کوتاه نشستند.

پاتوق فیلم کوتاه، محفلی برای هنرمندان و دوست‌داران این عرصه هنری، دوشنبه‌های هر هفته ساعت 18 در سالن شماره 3 پردیس چارسو برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.