چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶

ماجرای ۱۴ ماه اسارت توسط داعش در یک مستند

داعش*

تسنیم: «نقاشی یک رویا» داستان جنگ و اسارت ۴ رزمنده افغانستانی از لشگر فاطمیون را روایت می‌کند. دست رزمندگان اسلام بسته می‌شود و خنجرهای تیز داعش برای یک نمایش تکراری مقابل دوربین آماده می‌شود. همه چیز آماده است که یکی از دور می‌گوید:«دست نگهدارید؛ مبادله».

صبح امروز مستند «نقاشی یک رویا» در ساختمان شبکه افق رونمایی، نقد و بررسی شد. این مستند را ساسان فلاح‌فر کارگردانی کرده است. شبکه افق تهیه‌کننده و مرکز رسانه‌ای فاطمیون مجری طرح آن بوده است.


«نقاشی یک رویا» داستانی  «سخی میرالله قلی» رزمنده افغانستانی از لشگر فاطمیون است که به مدت 14 ماه در اسارت نیروهای تروریستی داعش بوده است و پس از آن همراه با چند نفر دیگر با اسرای داعشی مبادله می‌شود.

فلاح فر کارگردان مستند در این مراسم گفت: روز آزادی اسرا در مشهد کنار سایر رزمندگان فاطمیون بودم. همان جا ماجرا را فهمیدم و از گروه رسانه ای فاطمیون خواستم تا تصاویر مبادله ضبط شود. هرچند تصاویر ضبط شد اما بعدا قابل استفاده نشد. بعد از آزادی 4 اسیر فاطمیون ماه ها دوندگی کردم تا از حصار امنیتی پیرامونی آنها بگذرم و راه ارتباطی با آنها پیدا کنم. می خواستم مستندی روایت کنم از حضور هر 4 اسیر اما 2 نفر از آنها بلافاصله پس از آزادی دوباره به مناطق عملیاتی برگشتند و در دفاع از حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) جنگیدند.

وی افزود: این افراد 14 ماه گرفتار داعش بودند. بسیار آزار و اذیت شدند.  نهایتا تصمیم گرفتم روی شخصیت سخی میرالله قلی کار کنم. او پس از آزادی برای طی دوران درمانش در خانه مانده بود و البته تصاویر آرشیوی خوبی هم در رسانه فاطمیون و رسانه تروریست ها باقی مانده بود. سخی از اسارت در اعتیاد به مواد مخدر آزاد شد و به سوریه رفت. بعد از آن اسیر داعش شد و دوباره آزاد است. او حالا باز هم می خواهد برگردد و برای دفاع از حرم بجنگد. از دوستان شبکه افق خواستم تا مراسم رونمایی را زودتر هماهنگ کنند قبل از آنکه سخی از ایران برود.

کارگردان «نقاشی یک رویا» ادامه داد: امروز رزمندگان فاطمیون همان فرزندان معنوی امام روح الله هستند که تفکر انقلاب اسلامی را به دنیا صادر می‌کنند. اگر تروریست های داعش وحشت بی اندازه ای از رزمندگان فاطمیون دارند به دلیل این است که در همه میادین رویارویی و مقابله از آنها شکست خورده اند. بقول سرلشکر قاسم سلیمانی،  فاطمیون غبار غربت را از چهره افغانستانی ها پاک کرده است.

در ادامه این جلسه سخی میرالله قلی سوژه اصلی مستند صحبت کرد. او گفت: سلام بر تمام شهیدان و از جان گذشتگان. بعد از اسارت با بیماری های مختلفی دست به گریبان بودم. فعلا با نقاشی و تابلو کشیدن از رزمندگان و شهدای فاطمیون سر خودم را گرم کرده‌ام. ان شاالله به زودی باز هم اعزام می‌شوم و در دفاع از حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) می‌جنگم.

ساسان فلاح‌فر کارگردان مستند در ادامه صحبت های سخی گفت: او شکنجه های بسیاری را تحمل کرده است. ضربه‌های شدیدی به سر و صورت او وارد شده است و گاهی هم دچار عارضه فراموشی می‌شود. در اصل می‌خواستم یک مستند بلند بسازم اما آنچه در مستند نمی‌بینیم عارضههای فعلی سخی است. هر لحظه ممکن است او تشنج کند و دیگر همه چیز بهم می‌ریزد. نمی‌توانستیم او را بیشتر از این اذیت کنیم.

وی در انتها تاکید کرد: رزمندگان افغانستانی پتانسیل بالایی در میدان مبارزه با تروریست‌ها دارند. هرکسی برای چیزی وارد عرصه مستندسازی می‌شود. من لباس روحانیت بر تن دارم، گاهی وسیله تبلیغ اسلام منبر و کتاب است اما امروز وسیله تبلیغ اسلام را در مستند و دوربین دیده‌ام. برای دغدغه‌هایم مستند می‌سازم. مسئله و دغدغه امروز من جبهه جهانی اسلام و نبرد حق و باطل در سوریه و عراق است. در این میان غربت شیعیان لشگر فاطمیون بیشتر از همه چیز برایم اهمیت دارد و تمام وقت و هنرم را صرف آنها می کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.