یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹

حیدریان به سینماپرس چه گفت؟

سازمان سینمایی از مرجع سیاستگذاری به شورای حل اختلاف بدل خواهد شد؟/ احتمال کاهش اعتبار و جذابیت جشنواره فیلم فجر زیر سایه جشن خانه سینما!

محمدمهدی حیدریان

سینماپرس: رئیس سازمان سینمایی در گفتگویی با سینماپرس ضمن برشمردن دلایل واگذاری فیلم اولی ها به شورای عالی تهیه کنندگان، بیان داشت نظارت و رسیدگی به اختلاف نظرها در این زمینه در دولت خواهد بود. وی همچنین با بر شمردن نکاتی درباره جشنواره فیلم فجر زمزمه هایی که احتمال حذف جوایز فنی و هنری این جشنواره را مطرح می کرد قوت بخشید!

محمدمهدی حیدریان؛ رئیس سازمان سینمایی شب گذشته در حاشیه جشنواره فیلم سلامت در پاسخ به سوال خبرنگار سینماپرس مبنی بر مصوبه اخیر سازمان سینمایی در خصوص لزوم تأیید شورای عالی تهیه‌کنندگان برای تهیه‌کنندگی فیلم اول حتی از سوی تهیه‌کنندگان توضیح داد: برنامه کلان ما حرکت به سمت انتقال تصدی‌گری به بخش خصوصی است اما تولی‌گری و سیاست‌گذاری در دولت انجام می‌شود. دولت نمی‌تواند چیزی را در حوزه سیاست‌گذاری و تولی‌گری به کسی واگذار کند چرا که برخی از نقش‌ها حاکمیتی است و خود دولت متکفل آن است.
وی ادامه داد: اصل همین است و ما هم با قوت در حوزه سینما همین راه را ادامه می‌دهیم. آنچه که به صنوف و دست‌اندرکاران محول می‌شود مسایل صنفی،‌ تشخیص‌ها و قضاوت‌های بین صنفی است و در کنار آن ما هم مرجع رسیدگی به شکایات خواهیم ماند.
رئیس سازمان سینمایی اضافه کرد: برای اینکه هر صنفی در بین اعضای خود بخواهد مساله‌ای را تشخیص دهد قاعدتا دستورالعمل و ضابطه‌ای را پیش‌بینی می‌کند اما ما حتما باید آن ضابطه را تایید کنیم پس نقش ما تاییدیه آن دستورالعمل‌ها توسط صنوف و نقش صنوف اجرای آن‌ها است و البته نظارت و رسیدگی به اختلاف نظرها نیز در دولت شکل می‌گیرد. این قرار ما با همه کارها و همه صنوف خواهد بود.
حیدریان با اشاره به اینکه دوره کارهای خودمختار تمام شده است، توضیح داد: دوره این که یک نفر به طور کامل مختار باشد و اختیار برای یک مسئولیتی داشته باشد، گذشته است. اختیارات را متناسب با مسئولیت‌هایی که هر شخص به عهده می‌گیرد، به بخش‌های مختلف تفویض می‌کنیم و مراقب هستیم تا در همان مسیری که سیاست و برنامه‌ریزی کلی است حرکت شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گاهی چرا در برخی جشن‌ها که مستقیم به سازمان سینمایی مرتبط نیست اتفاقاتی می‌افتد و نتیجه آن اتفاقات کل سینما و سازمان سینمایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؟، گفت: در این دوره از این ناحیه فشار کمتری وارد شد زیرا ما اختیار و مسئولیت را با هم می‌دهیم و این مساله نیز در آینده شفاف‌تر می‌شود یعنی اگر کسی متقاضی برگزاری جشن یا جشنواره‌ای است باید همه مسئولیت‌های آن را قبول کند و از آن پس ما مدعی هستیم زیرا وظیفه ما یک وظیفه نظارتی است و برای دوره بعدی هر جشن و یا جشنواره‌ای از نزدیک نظارت خواهیم کرد.
حیدریان ادامه داد: برای هر جشنواره‌ای فرم‌های ارزشیابی آماده شده و شرط برگزاری هر جشنواره انجام تعهداتی است که مسئول آن جشنواره پذیرفته و براساس آن مجوز گرفته است. اینکه ما مجوز جشنواره را بگیریم و بعد براساس آن مجوز، اسپانسر بگیریم و جشنواره‌ را برگزار کنیم درست نیست و ما نیز این کار را نخواهیم کرد.
وی درباره امکان همکاری بیشتر صنوف سینمایی در جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در بخش‌هایی همچون بخش‌های فنی و هنری صنوف جامع‌تر و بهتر می‌توانند نظر بدهند و قضاوت‌های این بخش‌ها باید به خود آنها واگذار شود و ما نیز این مسئولیت را به آنها واگذار می‌کنیم. اینکه کجا و چگونه این قضاوت صورت بگیرد در آینده مشخص می‌شود اما اگر در جشنواره فیلم فجر تصمیم بر این امر گرفته شود قطعا همین مسیر را می‌رویم و اگر بنا باشد این قضاوت به جشن خانه سینما منتقل شود یا اینکه فقط اکتفا به جشن خانه سینما بشود؛ بازهم همین مسیر را می‌رویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.