یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

طی مراسمی در تالار وحدت

جشنواره فیلم سلامت برگزیدگانش را شناخت/ وزیر بهداشت: جشنواره فیلم سلامت می تواند رقیب جشنواره فجر باشد!

اختتامیه دومین جشنواره فیلم سلامت

سینماپرس: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با ابراز خرسندی از استقبال گسترده مردم، فیلمسازان و مسئولان سینما و سلامت از جشنواره فیلم سلامت گفت: این جشنواره با وجود جوان بودن می تواند رقیب جشنواره فیلم فجر باشد.

به گزارش سینماپرس، برگزیدگان دومین جشنواره ملی فیلم سلامت امشب-یکشنبه 5 شهریور- در آیین اختتامیه این رویداد معرفی شدند.

داروغه زاده: موضوع سلامت به عنوان ظرفیت عظیم خلق آثار هنری در اختیار ماست

ابراهیم داروغه زاده دبیر دومین جشنواره ملی فیلم سلامت در آیین اختتامیه این رویداد گفت: خدا را شاکریم در ابتدای فعالیت دولت دوازدهم، توانستیم پلی بین جامعه هنری و حوزه سلامت باشیم. لازم است توجه عمومی را به حوزه سلامت جلب نماییم.

وی افزود: دوره اول جشنواره انتخاب از میان آثار چند سال گذشته بود و باید بگویم در فاصله میان دوره اول و دوم توجه جامعه سینمایی و تلویزیونی به موضوع سلامت و مستند وبرنامه های تلویزیونی توجهی شایسته تقدیر و غیر قابل پیش بینی بود.

دبیر این جشنواره ادامه داد: این توجه بیانگر آن است که موضوع سلامت خود به خود مورد توجه فیلمسازان است و راهکاری برای حل معضلات سلامت است. توجه به سلامت در وزارت بهداشت و نهادهای وابسته به خوبی مورد استقبال هنرمندان قرار گرفته و همسویی با اولویت های حوزه سلامت نشان می دهد ظرفیتی عظیمی برای خلق آثار هنری در اختیار ماست. اما تعریف نظامی ساختارمند بین سینما و وزارت بهداشت لازم است تا به تولیداتی موثر دست یابیم. از همه همکارانم در این جشنواره سپاسگذارم و از اعتماد دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت و معاون ایشان آقای ایازی به اینجانب سپاسگذارم.

در ادامه کلیپی از فعالیت ها و رویدادهای دومین جشنواره ملی فیلم سلامت برای حاضران به نمایش درآمد.

ایازی: امیدوارم جشنواره فیلم سلامت به سلامت آحاد مردم کمک کند

محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز در آیین اختتامیه این رویداد بیان کرد: در این جمع هنرمندان نامی، پزشکان و مفاخر کشور حضور دارند و به این حضور مباهات می کنیم. در وزارت بهداشت معاونت اجتماعی زمینه مشارکت مردم را وظیفه دارد بیشتر کند. مردم باید در این حوزه مشارکت جدی برگزار کند. موسسه آوای هنر سلامت نیز برای حمایت از جامعه هنری و فرهنگی تاسیس شد تا نقش حمایتی از تولید آثاری در زمینه سلامت داشته باشد. یکی از موثرترین فعالیت های آن برگزاری جشنواره فیلم سلامت است. سال گذشته قول دادیم جشنواره به طور سالانه برگزار شود. اما عده ای به دلیل فضای جشنواره زده سینما این نظر را داشتند که جشنواره دو سالانه باشد.

وی ادامه داد: امسال متوجه شدیم این جشنواره به طور سالانه کارکرد بهتری دارد. همچنین همزمانی برگزاری جشنواره با رای اعتماد دولت همراه شد. اما این اتفاقات خللی را در برگزاری جشنواره ایجاد نکرد. هنرمندان عزیز ما به موضوع سلامت هوشمندانه پرداختند. نظرات کارشناسی ارائه دادند و تولید آثار جدی را به منظور پیشگیری تجربه کردیم. امیدوارم این جشنواره به سلامت آحاد مردم کمک کند.

در ادامه مراسم هادی ایازی، ابراهیم داروغه زاده، تهمینه میلانی، پوران درخشنده برای نکوداشت دکتر کتایون نجفی زاده رئیس انجمن اهدای عضو ایران

وی با حضور روی سن گفت: هیچ وقت قهرمان پروری را دوست نداشتم. اما دیده شدن کارهای خوب ارزشمند است. از هنرمندان و مسئولان تشکر می کنم که زحمات انجمن اهدای عضو ایرانیان را دیده اند.

وی در ادامه از خانواده های اهدا کننده تشکر کرد و گفت: بدون فداکاری این خانواده ها حتی با داشتن بهترین تیم های پزشکی، اهدای عضو صورت نمی گرفت.

تهمینه میلانی نیز هنگام اهدای جایزه نجفی زاده عنوان کرد: معمولا هنرمندان مورد تقدیر قرار می گیرند. اما برخی صنوف کمتر مورد تقدیر قرار می گیرند. از اتفاق امروز و تقدیر از خانم نجفی زاده خرسندم و خوشحالم که جشنواره فیلم سلامت هنرمندان و مسئولان سلامت را دور هم جمع کرد.

درخشنده نیز بیان کرد: از این که جشنواره فیلم سلامت برای فکر کردن به سلامت روانی جامعه شکل گرفته است، خوشحالم. زیرا بزهکاری های اجتماعی ناشی از اختلال سلامت روان است. ما راه حل را در درمان می دانیم. در حالی که درمان هزینه بر است و می توان ساده تر از برخی آسیب ها پیشگیری کرد.

وی افزود: خوشبختانه یکی از اولویت های وزارت بهداشت، پیشگیری است و امیدوارم حمایت از 10 فیلم سینمایی حوزه سلامت اجرایی شده و ادامه دار باشد.

در ادامه جوایز برگزیدگان برنامه های تلویزیونی با حضور داوران این بخش روی سن اهدا شد.

همچنین جوایز بخش های مستند و دانشجویی توسط داوران این بخش و ایرج حریری چی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در بخش بعدی اهدا شد.

در ادامه از رخشان بنی اعتماد فیلمساز دغدغه مند اجتماعی تقدیر شد.

قاضی زاده هاشمی: جشنواره فیلم سلامت می تواند رقیب جشنواره فیلم فجر باشد

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بیان کرد: هنر می تواند معجزه کند و بر رفتار و فرهنگ مردم کشورمان تاثیرگذار باشد. با وجود جوان بودن جشنواره فیلم سلامت، استقبال از آن نشان داد این جشنواره می تواند رقیب جشنواره فیلم فجر نیز باشد. استقبال از این جشنواره نشان می دهد سوژه های زیادی در حوزه سلامت برای پرداختن در سینما وجود دارد. تقریبا کار دیگری از دست ما در سلامت بر نمی آید؛ مگر این که مردم خود به فکر سلامتی شان باشند.

وی افزود: مهم تر از مشکلات جسمانی، سلامت روان اهمیت زیادی دارد و در رفع آسیب های اجتماعی باید توسط دستگاه های دولتی و قوای سه گانه و خود ما مسئولیت داریم.

قاضی زاده در پایان از هنرمندان، فیلمسازان و دست اندرکاران جشنواره تشکر کرد.

برگزیدگان بخش های مختلف دومین جشنواره ملی فیلم سلامت معرفی شدند

نتایج داوری بخش های سینمایی، مستند،دانشجویی وبرنامه های تلویزیونی دومین جشنواره ملی فیلم سلامت نیز به شرح زیر است:

**بخش دانشجویی:

دیپلم افتخار و جایزه نقدی هیات داوران: فیلم "بلندگو" به کارگردانی بهنام اسدالهی "

جایزه سوم: فیلم " بنگ بنگ " به کارگردانی احمد تراب پور

جایزه دوم: فیلم" تردمیل"به کارگردانی " بنفشه جاهد"

جایزه اول به صورت مشترک: فیلم های " نسبت خونی " به کارگردانی "حسین و پدرام امیری " و فیلم " طبق عادت همیشگی " به کارگردانی " محمد حمزه ای ".

جایزه ویژه هیات داوران: فیلم " آگهی فروش" به کارگردانی "قصیده گلمکانی ".

**بخش برنامه های تلویزیونی:

جایزه سوم به صورت مشترک: "عاطفه میرسیدی " برای گزارش " دیابت محدودیت نیست " و یوسف سلامی" برای مجموعه " بدون دخانیات"

جایزه دوم: "آزیتا رصافی "برای برنامه تلویزیونی "آسمان مال من است "

جایزه اول: هادی امیری و رها فرجی برای برنامه تلویزیونی "عصر واروونه "

جایزه ویژه هایت داوران به صورت مشترک: " داریوش فرضیایی" ،"مسلم آقاجان زاده " و " احمد درویشعلی پور " برای مجموعه تلویزیونی "محله گل و بلبل"

**بخش مستند:

جایزه سوم: " پنجاه سالگی " به کارگردانی "صبا ندایی"

جایزه دوم به صورت مشترک: فیلم " سحاب " به کارگردانی آرش لاهوتی " و فیلم "سالسوس" به کارگردانی "آریان عطارپور "

جایزه اول به طور مشترک: فیلم مستند "آوانتاژ" به کارگردانی " محمد کارت " و فیلم "خوان بی خوان " به کارگردانی "هادی معصوم دوست "

جایزه ویژه هیات داوران: فیلم " مادر زمین " به کارگردانی "مهناز افضلی "

**بخش سینمایی:

دیپلم افتخار: "بیست و یک روز بعد" به کارگردانی محمد رضا خردمندان

جایزه سوم: فیلم شماره 17 سهیلا  به کارگردانی محمود غفاری وتهیه کنندگی امیر سیدزاده

جایزه دوم: " ملی و راه های نرفته" به کارگردانی تهمینه میلانی و تهیه کنندگی محمد نیک بین 

جایزه اول: «زیر سقف دودی» به کارگردانی وتهیه کنندگی  پوران درخشنده 

جایزه ویژه هیات داوران: فیلمنامه "سوفی و دیوانه " به مهدی کرم پور و مهدی سجاده چی

**حاشیه های اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم سلامت؛

آیین اختتامیه دومین جشنواره فیلم سلامت با نمایش تصاویری از جان فشانی شهید محسن حججی با شعار« ادامه دارد هنوز از کربلا تا امروز» آغاز شد.

دومین جشنواره ملی فیلم سلامت همزمان با سالروز ولادت ابن سینا طبیب حاذق ایرانی کار خود را آغاز کرد و مقارن با سالروز ولادت زکریای رازی دانشمند برجسته کشورمان به کار خود پایان داد.

در کلیپی که برای یادبود زنده یاد وحید نصیریان تهیه و نمایش داده شد، روانبخش صادقی، بهرام عظیمی، علی نوری اسکویی و همسر و فرزند او خاطراتی از همراهی با این هنرمند فقید انیمیشن را مرور کردند. کارگردان «قلب سیمرغ» پیش از مرگ اعضای بدن خود را اهدا کرده بود.

رضا رشید پور مجری مراسم نیز گفت: آنقدر همه چیز اینجا روی صحنه و پشت صحنه جدی است که من دارم می ترسم.

این مجری همچنین پیش از تقدیر از کتایون نجفی زاده بیان کرد: پیش از ماجرای پلاسکو امید عباسی قهرمان اهدای عضو بود. او ماسک و جان خود را برای نجات جان دیگران اهدا کرد. مگر می شود از عسل بدیعی هم هنگام صحبت از اهدای عضو یاد نکرد؟!

صبا ندایی بعد از دریافت جایزه خود برای فیلم «پنجاه سالگی» با حضور روی سن گفت: «پنجاه سالگی» فیلمی درباره همسرم بود. زمانی که او تنها 7 ماه فرصت زندگی کردن داشت. او یک هنرمند بود. من هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری تقاضا دارم به خدمات درمانی هنرمندان توجه شود. توان جسمانی و روحی ما در مدت بیماری همسرم تمام شده بود و نمی توانستیم در بیمارستان خصوصی او را بستری کنیم و در نهایت دو روز در اورژانس بیمارستان جلوی چشممان پرپر زد.

وی افزود: هنرمندان در شرایط خاصی توسط دولت به شکل ابزاری دعوت می شوند. خوشحالم معاونت اجتماعی در این زمینه دغدغه دارد.

این فیلمساز از ایازی برای ساخت یک درمانگاه ویژه هنرمندان تقاضای پیگیری کرد.

پوران درخشنده و تهمینه میلانی ضمن تقدیر از کتایون نجفی زاده رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان از این که صنفی دغدغه مند مورد تقدیر قرار گرفته است، ابراز خرسندی کردند.

داریوش فرضیایی(عمو پورنگ) بعد از دریافت جایزه ویژه جشنواره برای برنامه «محله گل و بلبل» در بخش برنامه های تلویزیونی گفت: امیدوارم جشنواره سلامت ادامه دار باشد و ما رفتیم نگویند: «به سلامت(با خنده)»

محمد کارت کارگردان فیلم «آوانتاژ» بعد از دریافت جایزه خود خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: من در موسسه طلوع بی نشان ها کار کرده ام و ده سال یاور این موسسه بوده ام. از طرف 250 کارتون خواب زن و مرد از شما دعوت به بازدید از موسسه می کنم.

رخشان بنی اعتماد فیلمساز دغدغه مند اجتماعی بعد از نکوداشت خود در اختتامیه دومین جشنواره ملی فیلم سلامت گفت: اگر در 40 سال فیلمسازی ام از چیزی راضی بوده باشم اثربخشی با فیلم هایم است.

حاضران در سالن ایستاده به تشویق این هنرمند برجسته پرداختند. جهانگیر کوثری همسر وی، هوشنگ گلمکانی، فریدون جیرانی، منوچهر شاهسواری، حسن قاضی زاده هاشمی، هادی ایازی و ابراهیم داروغه زاده برای نکوداشت بنی اعتماد روی سن حاضر شدند.

رشید پور هنگام دعوت از وزیر بهداشت اعلام کرد که در نظر سنجی مردمی برنامه صبحگاهی خود توافق نظر جدی برای عملکرد مطلوب سه وزیر کابینه یازدهم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، زنگنه وزیر نفت و سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان آموزش پزشکی کشور وجود داشته است.

آذر معماریان همسر زنده یاد علی معلم در یادبود این سینماگر و منتقد فقید مورد تشویق ممتد حاضران قرار گرفت.

محمدرضا خردمندان بعد از دریافت جایزه خود در بخش سینمایی گفت: من از آقای وزیر در این فرصت تشکر می کنم که 16 سال پیش چشم من را عمل کردند و 16 سال است لذت زندگی بدون عینک را می چشم.

تهمینه میلانی بعد از دریافت جایزه خود برای فیلم نملی و راه های نرفته اش» گفت: این یک معجزه است که من فیلمی درباره خشونت خانگی می سازم و از جشنواره فیلم سلامت جایزه می گیرم. از آقای وزیر ممنونم.

پوران درخشنده نیز بعد از دریافت جایزه خود برای فیلم «زیر سقف دودی» خطاب به مخاطبان بیان کرد: شما هستید که فیلم می سازم و فیلم سازی را با عشق به مردم با محوریت بحث پیشگیری ادامه می دهم. مدتی ناراحت بودم که از این که طرح فیلمی ارائه کردم و رد شد. اما وزیر بهداشت اولویت اول خود را پیشگیری اعلام کردند و قرار است فیلم «هیس پسرها گریه نمی کنند» نیز ساخته شود.

محمدرضا فروتن داور بخش سینمایی جشنواره نیز درباره دغدغه هایش در حوزه سلامت عنوان کرد: خوشحالم که جشنواره فیلم سلامت به امر مهم سلامتی می پردازد. سوال من این است که چطور عده ای قهرمانانه با شرایط زندگی سخت، روزگار می گذرانند؟! روح می تواند به ذهن بعد بدهد و در هر شرایطی می توان تحمل کرد و به خواسته ها رسید. سلامت باید توام با شادمانی باشد و صرفا با نبود بیماری تعریف نمی شود.

فرشته طائرپور نیز در این مراسم خطاب به وزیر بهداشت بیان کرد: چشم آنانی را که عینک بدبینی دارند، نیز جراحی کنید.

شهرام و حافظ ناظری نیز در پایان مراسم به اجرا پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.