چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱

حسن هدایت در گفتگو با سینماپرس:

توجه به بیکاری و مسائل معیشتی سینماگران و مبارزه با رانت خواران باید اولین گام رئیس سازمان سینمایی باشد

انتظارات سینماگران از دور جدید عملکرد رئیس سازمان سینمایی/۱۰

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با انتظارات خود از رئیس سازمان سینمایی گفت: توجه به بیکاری و مسائل معیشتی سینماگران و مبارزه با رانت خواران باید اولین گام رئیس جدید سازمان سینمایی باشد و امیدوارم هر شخصی که این پست مهم و حساس را بر عهده می گیرد بی تفاوت از کنار این مسائل عبور نکند.

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه ما می دانیم و به این مسأله واقف هستیم که ریاست سازمان سینمایی از لحاظ اختیار اداری و توانایی مالی محدودیت هایی دارد و از این رو نمی توان توقعات سخت و سنگین از وی داشت و بر این انتظار بود که چنین شخصی می تواند به یک باره دست به معجزه زده و یک شبه همه مشکلات سینما و سینماگران را حل و فصل کند!

وی ادامه داد: مشکلات ما بنیادی و مربوط به کل سیستم مالی، فرهنگی و اداری کشور است و از این رو انتظار تغییر کامل اوضاع و شرایط به هیچ عنوان به صلاح نیست؛ اما با تمامی این اوصاف رئیس سازمان سینمایی می تواند دست به کارهایی بزند که حداقل در کوتاه مدت ما بتوانیم شاهد تحولی هرچند کوچک اما مثبت در سینمای کشورمان باشیم و شرایط سینما و زندگی و معیشت هنرمندان و فعالان در این حوزه را بهبود ببخشیم.

هدایت سپس با تأکید بر اینکه رئیس سازمان سینمایی در اولین گام بایستی قوانین مشخصی را در رابطه با وضعیت بیکاری و معیشت بسیار بد هنرمندان مدون کند و آن ها را به مرحله اجرا برساند اظهار داشت: سازمان سینمایی تا جایی که توانایی های مالی اش اجازه می دهد باید به صورت یکسان و عادلانه به یکایک اهالی سینما از نظر معیشتی مدد و یاری برساند؛ مسئولان این سازمان همچنین می توانند از موقعیت اداری خود استفاده کرده و با نهادها و سازمان های دیگری برای تغییر و بهبود شرایط زندگی سینماگران وارد مذاکره شوند و تسهیلات دولتی را در اختیار آن ها بگذارند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مشکلات سینما باید به شکلی کاملاً منصفانه حل شود و همه سینماگران بایستی حداقل از حداقل ها برخوردار باشند؛ متأسفانه رانت خواری و بده بستان طی سال های اخیر جزو ذات روابط اجتماعی ما شده و در سینما هم این امر ناپسند به شکلی فزاینده در حال رشد است. متأسفانه برخی از رانت گیری ها خارج از سیستم اداری به مدیران سینمایی تحمیل می شود اما آن ها باید حتی الامکان رعایت کرده و جلوی این رانت خواری ها و رانت گیری ها را بگیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» تأکید کرد: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که پاره ای از مدیران سینمایی بسیار رفیق بازی می کنند و این رفیق بازی هم هیچ گاه از بین نمی رود؛ ما امروزه نیاز به مدیرانی داریم که با قدرت وارد میدان شده و با این گونه اقدامات زننده و خلاف و ناشایست مقابله کنند.

هدایت در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه مدیران سینمایی باید فیلم های ارزان تولید کند تا تعداد بیشتری از سینماگران بتوانند کار کنند اظهار داشت: مدیران سینمای کشور اگر می خواهند به وضعیت سینما و زندگی و معیشت سینماگران کمک کنند بایستی مبادرت به تولید فیلم های ارزان تر کنند تا ما هم بتوانیم شاهد تنوع محصولات با موضوعات و سوژه های متنوع تر باشیم و هم تعداد بیشتری از اهالی سینمای کشور بتوانند سرکار باشند و از خانه نشینی و رخوت خارج شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «یک مرد، یک شهر» در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم با حضور مدیری دغدغه مند در سازمان سینمایی کشور بتوانیم بعد از سال ها رخوت و رکود شاهد تحولی مثبت در سینمای کشورمان باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.