چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷

علیرضا زرین دست در گفتگو با سینماپرس:

حذف جوایز فنی از جشنواره فجر، تیشه به ریشه جشنواره و سینماست/ بعید می دانم مدیران چنین تصمیم غیرکارشناسی را عملی کنند!

سینماگران و واکنش به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر/۲

علیرضا زرین‌دست در فیلم سینمایی«مزار شریف»

سینماپرس: علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: حذف جوایز فنی از جشنواره فیلم فجر انگیزه فعالان پشت صحنه سینما را به پایین ترین حد ممکن می رساند و باعث می شود در درازمدت سینمای کشور لطمات سخت و جبران ناپذیری ببیند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم سینمایی «پری» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در جشن ها و مراسم هایی مانند اسکار همچنان به تمام حرفه های سینمایی توجه می شود؛ داوری و اعطای جوایز به فعالان فنی و هنری در بسیاری از جشنواره های معتبر جهانی وجود دارد چرا که این مسأله بسیار مهم است که زحمات و تلاش ها و دیدگاه های هنری فعالان پشت صحنه سینما نیز به خوبی دیده شود. یک فیلم سینمایی اگر خوب و درخشان است به واسطه عملکرد افرادی است که در سمت های فیلمبرداری، صدابرداری و... برای آن زحمت کشیده اند.

وی ادامه داد: من بعید می دانم مدیران سینمایی چنین تصمیم غیرکارشناسی شده ای را در جشنواره فجر عملی کنند چرا که اگر این کار را بکنند با دست خود تیشه به ریشه جشنواره و سینمای کشور زده اند؛ همینطور امیدوارم این تصمیم نابخردانه ریشه اقتصادی نداشته باشد و مسئولان به خاطر اهدای چند جایزه کمتر به این فکر نیفتاده باشند که چنین کاری را انجام دهند.

زرین دست سپس با تأکید بر اینکه خیلی از فعالان پشت صحنه سینما تمامی انگیزه و شوق شان برای حضور در سینما این است که سالی یک بار در جشنواره فیلم فجر دیده شوند و آثارشان با همکاران شان در مقام مقایسه قرار بگیرد اظهار داشت: این وجود انگیزه است که فعالان پشت صحنه در تمامی رشته ها را تا انتهای یک فیلم نگه می دارد و باعث می شود آن ها با شعف بسیار در سینما که حضور در آن سختی ها و مرارت های بسیار زیادی دارد همچنان عاشقانه حضور داشته باشند و مسئولان نباید این انگیزه ها را از سینماگران بگیرند.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «تسویه حساب» خاطرنشان کرد: یکی از جهش های چند دهه اخیر عرصه فیلمبرداری در سینمای ایران که سال ها است بنده در این رشته مشغول به فعالیت بوده ام به دلیل همین جوایز جشنواره فیلم فجر بوده است؛ من خودم همیشه مقایسه شدن کارهایم با سایر همکارانم را دوست داشتم و به این ترتیب می توانستم به نکات مثبت و منفی کارم به خوبی پی ببرم.

این فیلمبردار پیشکسوت در همین راستا متذکر شد: علاوه بر همه این مسائل مسئولان سینمای کشور باید آگاه باشند ما از نظر سطح فنی و علوم سینمایی و کارهای تکنیکی هنوز به آن سطح نرسیده ایم که مانند برخی از جشنواره ها مانند «کن» بخواهیم کلیه بخش های فنی و هنری را حذف کرده و تنها به بازیگران و کارگردانان و فیلمنامه نویسان جایزه بدهیم؛ ما همچنان در حوزه فنی سینما مشغول آزمون و خطا هستیم و باید انگیزه ای برای فعالان پشت صحنه سینما وجود داشته باشد که به دلیل آن انگیزه میل و اشتیاق شان نسبت به حضور در سینما را از دست ندهند و همواره تلاش کنند که روز به روز بهتر از قبل بشوند.

گفتنی است؛ علیرضا زرین‌دست با فیلمبرداری فیلم «وسوسه شیطان» وارد سینما شد؛ او تاکنون مدیریت فیلمبرداری ده ها فیلم سینمایی از جمله: «خانه کاغذی»، «کفش هایم کو؟»، «مزار شریف»، «متروپل»، «یکی از ما دو نفر»، «خاطره»، «سوپراستار»، « «نقاب»، «ملاقات با طوطی»، «همسر دلخواه من»، «پاک باخته»، «خارج از محدوده»، «کلوز آپ» و... را بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.