چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲

در نشست خبری نوزدهمین جشن خانه سینما مطرح شد

اسپانسر نداریم و بودجه جشن را خانه سینما می دهد/ نباید سیاسی بشویم/ رای گیری باید بدون اعمال نفوذ انجام شود

نشست خبری جشن خانه سینما

سینماپرس: تورج منصوری درباره اسپانسر جشن نوزدهم خانه سینما گفت: ما هنوز اسپانسری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست رسانه ای نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران صبح امروز چهارشنبه 8 شهریورماه  با حضور هارون یشایایی(رئیس جشن)، تورج منصوری( دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران) و منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)  در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم کامران ملکی عضو هیئت مدیره خانه سینما اظهار کرد: همانطور که می دانید جشن خانه سینما بزرگترین جشن سینمای کشور است. آقای یشایایی یکی از تهیه کنندگان سینمای ایران هستند که فیلم هایی چون ناخدا خورشید، هامون و غیره را تهیه کرده اند و حضور او به عنوان رئیس نوزدهمین جشن سینمای ایران می توانند اعتبار دوچندانی به این جشن می دهد.

هارون یشایایی نیز در این مراسم گفت: روزی دوستانمان ما را در محل خانه سینما دعوت کردند و گفت که تو باید رئیس جشن شوی، اما در آن نمی دانستم چه سختی هایی دارد. با این حال بسیار خوشحال که می توانم کاری برای سینماگر انجام دهم. ما در سینما کارهای بسیار را انجام می دهیم؛ اما باید تلاش کنیم که اتاق فکری را تشکیل دهیم و نتایج مطلوبی از این اتاق فکر خارج کنیم. موانع بر سر فیلم سازی مانند بسیار از کارهای دیگر وجود داشته است. در حال حاضر نیروهای سینمای ایران مشکلات بسیار دارند که باید در صدد برطرف کردن آن برآییم.

وی ادامه داد: کشوری مثل کره جنوبی بسیار دیرتر از کشور ما وارد حوزه سینما شده است و امروز متاسفانه از ما جلوتر رفته است. بنیاد فارابی کارهای بسیار انجام می دهد اما یک اتاق فکر نیست، بلکه یک مکانی است از سوی دولت که به سینماگران کمک رسانی کند. خانه سینما باید به فکر این اتفاق فکر بیفتد.

تورج منصوری در این نشست بیان کرد: قبل از تعطیل شدن خانه سینما گروهی مسئول شدند که بنشینند و فکری برای افزایش کیفیت جشن خانه سینما انجام دهند. این گروه هفت نفره جلسه ای گذشتند و قرار شد که 3 نفر روی این موضوع کار کنند و 4 نفر دیگر بعد از اتمام کار نظراتشان را بگویند. این شد که آکادمی هنر و فنون سینمای ایران به وجود آمد. اما بخاطر تعطیل شدن خانه سینما این کار به تعویق افتاد. بعد از باز شدن خانه سینما ما انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران را تشکیل دادیم. در حال حاضر ماموریت اول انجمن به پایان رسیده است و وارد مرحله بعدی شده ایم. راه های بعدی ما این خواهد بود که بازار فیلمسازی ایران را گسترش دهیم. از همه دوستان می خواهم که با انتقادهایشان به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: تندیس جشن خانه سینما در سال 1370 توسط آقای محمدی طراحی و ساخته شد. پایه این فیلم سرستون های تخت جمشید است که فیلمسازی روز آن ایستاده که بالهایش از نگاتیو است و پرده این را با دستانش نگاه داشته است و طرفی دیگر مانند شمع آب می شود. پانزده شاخه وجود دارد که برای اهدای جایزه در نظر گرفته شده است که هر کدام آنها سرشاخه ای دارند. هر کدام از این سرشاخه ها قرار است که دو نفر همراه در دفترشان داشته باشند که مجموع آنها حدود 45 نفر خواهد بود. برای شاخه بازیگری 4 تندیس، در شاخه فیلمنامه یک تندیس، در شاخه صدابرداری و صداگذاری 2 تندیس، یک جایزه بهترین فیلم اهدا خواهد شد.

منصوری اظهار کرد: چندین مکان برای مکان جشن در نظر گرفته شده اما هنوز به قطعیت نرسیده ایم. جشن بزرگ سینمای ایران روز  21 شهریور ماه خواهد بود که روز ملی سینما است. چشم انداز ما این است که تا سال آینده به نقطه ای برسیم که نیازی نباشد فیلم های سینمایی را برای داوران نمایش یا در اختیارشان قرار دهیم. ما در حال حاضر به دنبال یک سیستم هستیم؛ اما این سیستم هنوز تشکیل شده است چهار تا پایش به روی زمین نیست.

او اظهار کرد: امسال ما 5 بزرگداشت خواهیم داشت که در کنار آن از خانواده یک شهید مدافع حرم تجلیل خواهیم کرد؛ اما اینکه تندیس به خانواده شهدای مدافع حرم اهدا کنیم، به نظرم شهید از جایگاه بسیار بالاتری برخوردار است، جایگاهی که بسیار والاتر از تندیس جشن خانه سینما خواهد بود.ه گفته وی، بزرگداشت های جشن از قبل از سوی هیات مدیره خانه سینما اعلام شده است و یک تقدیر نیز خواهیم داشت.

هارون یشایایی نیز در سخنانی بیان کرد: برای احترام به بازیگر و هنرمندی که در حرم شهید شده است پیشنهاد تجلیل قابل فکر است و پیشنهاد خوبی است اما ما هر کاری در سینما انجام دهیم سیاسی می شود ولی ما نباید همه کارهای خود را سیاسی کنیم.

منصوری در ادامه در پاسخ به این نقد که جشن سینما برگزیده ها را با لابی گری انتخاب می کند، اظهار کرد: شیوه رای گیری باید به شکلی باشد که ایرادهای آن را بگیریم تا بدون اعمال نفوذ انجام شود. تا الان هم اعمال نفوذی نبوده اما شیوه داوری به گونه ای بوده است که برخی اثر خود را بیشتر تبلیغ می کردند.

وی افزود: رای دادن ما به این صورت است که داورهای هر شاخه از سوی آن شاخه معرفی و سپس تایید و به عنوان داوران تخصصی به کاندیداهای شاخه خود رای می دهند و سپس همه داوران به همه شاخه ها رای می دهند، بر همین اساس چون تعداد آرا بالا می رود و داوری در دو مرحله انجام می شود شائبه اعمال نفوذ از بین می رود. درباره بزرگداشت هم باید بگویم بزرگداشت حق کسانی است که به دنبال ایده می روند ولی در سال آینده شیوه آن هم تغییر می کند. در پایان امسال هم عملکردها مورد مطالعه قرار می گیرند تا عیب ها رفع شود.

منصوری در ادامه گفت: ما در جشن ۱۵ شاخه داریم که برخی از شاخه ها خودشان جشن سالانه دارند و برگزیدگان خود را انتخاب می کنند و ما در تلاش هستیم تا این جشن ها نزدیک به جشن اصلی باشند. مساله بعد این است که ما نمی توانیم به شاخه ها برای انتخاب هایشان دستورالعمل ارائه دهیم. البته جشن تخصصی تنها جشن خانه سینما است و دیگر جشن ها برای تقدیر است.

یشایایی ادامه داد: سیر اسکار در جوایر امپریالیسمی است و فیلم ها را در مسیری قرار می دهد تا جایزه بگیرند اما خانه سینما این گونه نیست.

منصوری درباره اسپانسر جشن نوزدهم گفت: ما هنوز اسپانسری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد.

دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران درباره شیوه رای گیری گفت: ما فرضی داریم مبنی بر اینکه سینماگران باید از ابتدای سال پیگیری سینما باشند و آثار مختلف را طی سال ببینند. اگر این اصل را قبول کنیم پس مبنا این است که داوران فیلم ها را دیده اند و اگر کسی ندیده است مشکل اساسی دارد و باید این موضوع را اصلاح کنیم تا ذره ذره چنین افرادی که فیلم ها را در طول سال نمی بینند در اقلیت قرار بگیرند. اینکه افراد در جاهای مختلف فیلم های مختلف را می بینند امکان بده بستان و رای به هم دادن را از بین می برد.

وی درباره روند دریافت آرا توضیح داد: رای افراد به صورت مهر شده در اختیار دبیرخانه قرار می گیرد و کمیسیون صیانت از آرا شب گذشته رای ها را گرفته و فقط چهار نفر آن را دیده اند و سپس این پاکت در خدمت یشایایی قرار گرفته که این مربوط به دور اول است. در نهایت ۳۶۰ نفر به آثار رای می دهند و آن رای ها قابل دستکاری نیست و سلیقه باندی و گروهی در آن جایی ندارد امسال این روش را انجام دادیم تا خطاهایمان در بیاید و عیب گیری کنیم.

منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ نفر هیات موسس هستند که در طول سه سال به ۴۵ نفر می رسند. این یک الگوی کوچک است که ضمن جلو رفتن کامل می شود. این ۱۵ داور از طریق پیشنهاد صنف به ما معرفی شده اند یعنی صنوف گزینه های خود را به ما داده اند و دبیرخانه جشن گزینه ها را دعوت کرده تا در داوری حضور داشته باشند. کسانی که این امر را قبول کردند برای آنها حکمی صادر شده است که حکمشان به همراه پکیج فیلم های اکران شده و برنامه نمایش فیلم در خانه سینما به آنها ارایه شده است.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر شما داریوش عیاری فیلمبردار خوبی نیست، وی عضو خانه سینما نیست اما می توان داوری وی را نداشته باشیم. باز هم تاکید می کنم شاخه به معنای صنف نیست.

نظرات

  • ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۱۳:۵۹
    0 0
    مدیرعامل خانه سینما همچنین در خصوص دبیری جشنواره فجر گفت: هیچ پیشنهادی برای دبیری جشنواره فجر با من مطرح نشده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.