سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۴

روز سینما و سینماگران؛

بیکاری، خانه نشینی، حضور باندها، نگاه های سیاسی و وعده های فریبنده مدیران در کنار ابتذال محتوایی و فرهنگی تولیدات؛ مشکلات امروز سینما

آبگون-رفیعی جم-نیک ذات-شوقی-ولدبیگی-قراچه داغی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما از رشته ها و صنوف مختلف با بیان اینکه بیکاری مفرط، فقر و خانه نشینی، حضور باندهای مافیایی، بلاتکلیفی بیمه، شعارها و وعده های فریبنده و رنگارنگ مدیران، ابتذال محتوایی و فرهنگی در آثار و عدم به کارگیری افراد کاربلد از جمله بزرگترین مشکلات امروز سینما و سینماگران کشور است خواستار برچیده شدن دست باندهای مافیایی از نهادی مانند خانه سینما شدند و تأکید کردند دولت با هنر و هنرمند میانه خوبی ندارد!

به گزارش خبرنگار سینماپرس خانه سینما که بعد از بازگشایی اش طی ۴ سال اخیر دستاورد مشخصی برای اهالی سینمای کشور نداشته و طی این مدت هیچ گام مثبتی جهت بهبود وضعیت زندگی و معیشتی هنرمندان برنداشته است.

از سوی دیگر اعتراضات سینماگران از هر طیف و جناح سیاسی نسبت به عملکرد مدیران سینمایی دولت یازدهم و استمرار آن در دولت دوازدهم بسیار بالا گرفته  و جالب آن است که سینماگرانی هم که زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از حضور آن ابراز رضایت و شادمانی می کردند این روزها به دلیل ناکارآمدی آن ها از حمایت های شان ابراز ندامت کرده و این مدیران را جزو ضعیف ترین مدیران سینمایی پس از انقلاب می دانند!

عدم توجه مدیران سازمان سینمایی به مشکلات معیشتی و نیازها و خواسته های صنفی اهالی سینما مبنی بر مشکلات بیکاری، عدم امنیت شغلی، بی بیمه ای، بی مسکنی، بیکاری و... کم کم فریاد بخش اعظمی از اهالی سینما را درآورده و بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور بحران شدیدتر شده و سونامی بیکاری گریبان مدیران خانه سینما را نیز بگیرد.

در همین رابطه با ۶ تن از فعالان سینمایی در رشته ها و صنوف مختلف آقایان: اصغر آبگون، اصغر رفیعی جم، ساعد نیک ذات، عباس شوقی، مسعود ولدبیگی و خانم سارا قراچه داغی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

آبگون: ناامیدی، یأس، درماندگی و افسردگی این روزها گریبان اهالی سینما را گرفته است/ متأسفانه مدیران سینمایی تنها عده ای خاص را می بینند!

اصغر آبگون صدابردار سینما در آستانه روز سینما در رابطه با انتظارات خود از مدیران سینمای کشور و مسئولان خانه سینما در قبال سینماگران گفت: متأسفانه  زندگی بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور متلاشی شده و آن ها حتی نان شب شان را نمی توانند تأمین کنند اما مدیران سینمایی ما هیچ تدبیری برای برطرف کردن این اوضاع و شرایط بحرانی ندارند و گویا اصلاً برایشان مهم نیست که برخی از بهترین های سینمای کشور در بیچارگی مطلق زندگی می کنند و همین که چند نفری از دوستان شان را دارند که به آن ها به به بگویند برایشان کافی است! سوأل من این است که کجای دنیا سینماگران چنین وضعیت فلاکت باری دارند؟؛ درست است که ما در کشورمان و در میان اهالی سینما تعدادی افراد را داریم که هنوز می توانند با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند و با آبرو زندگی کنند اما متأسفانه وقتی وارد بدنه سینما می شویم می بینیم که زندگی اکثریت قریب به اتفاق سینماگران ما متلاشی شده است.

انتقاد از فیلم های بی محتوا و از بین رفتن روابط انسانی/ رفیعی جم: در سینما عده ای به فکر چپاول و پرکردن جیب شان هستند؛ گنگ هایی که همه می شناسند!

اصغر رفیعی جم فیلمبردار و تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت:  واقعاً دیگر هیچ امیدی برای بهبود سینمای کشور در دل من نمانده است؛ سینمایی که این روزها ما شاهد آن هستیم با سینمایی که سال ها قبل ما در آن کار و فعالیت می کردیم تفاوت های فاحش فراوانی دارد در سینمای امروز پیشکسوت دیگر هیچ ارج و قربی ندارد و ارتباطات انسانی و عاطفی به طور کل از بین رفته است و همه و همه به فکر منافع شخصی خودشان هستند. در گذشته ما شاهد رقابت ها وارتباطات سالم، انسانی و سازنده در سینمای کشور بودیم؛ روابط سینماگران با یکدیگر توأم با رفاقت و احترام بود اما در حال حاضر در همه چیز پای مادیات در میان است و اگر پولی وسط نباشد عده ای حتی حاضر نیستند جواب سلام همکاران شان را هم بدهند!

انتظارات صنفی سینماگران در آستانه روز سینما/۳

شوقی: باندبازی و فقدان مدیریت آگاه مشکل امروز سینماست/ خانه سینما با اتکا به دروغ های شاخدار می خواهد صنوف را در وزارت کار ثبت کند!

عباس شوقی طراح جلوه های ویژه سینما در آستانه روز ملی سینما در رابطه با انتظارات خود از مدیران سینمای کشور و مسئولان خانه سینما در قبال سینماگران با انتقاد شدید از شرایط موجود گفت: باندبازی و فقدان مدیریت آگاه و دغدغه مند مشکل اصلی امروز سینما است؛ ما حتی در برگزاری جشن ها و مراسم هایی مانند جشنواره فجر و یا جشن خانه سینما هم با مشکل مواجه هستیم و اتفاقات بد و ناداوری ها و حق خوری ها و حق کشی ها در این جشن ها هم بیداد می کند چه برسد به آنکه حضرات بخواهند سینمای کشور را به درستی اداره کنند! من بسیار متأسفم که در همین جشن ها و مراسم هایی مانند جشن خانه سینما هم اهالی سینما به دو دسته خودی و غیرخودی تقسیم می شوند؛ متأسفم که در همین جشن سالانه هم همه اعضای خانه سینما نمی توانند همراه با خانواده های شان یک بار در سال شرکت کنند. سال گذشته ما شاهد بی احترامی شدید مسئولان برگزارکننده این جشن نسبت به همسران و خانواده های سینماگرانی بودیم که حتی برای دریافت جایزه کاندید بودند اما با نهایت بی حرمتی و بی احترامی آن ها را به محل برگزاری جشن راه ندادند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه:

رکود حوزه تولید، بیکاری، فقدان بیمه تأمین اجتماعی، مشکلات بیمه تکمیلی، بی مسکنی و... مهمترین مشکل امروزه تعداد کثیری از اهالی سینماست

سارا قراچه داغی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان فنی و مجریان صحنه در آستانه روز ملی سینما در رابطه با انتظارات خود از مدیران سینمای کشور و مسئولان خانه سینما در قبال سینماگران گفت: رکود شدید در حوزه تولید، بیکاری، فقدان بیمه تأمین اجتماعی، مشکلات بیمه تکمیلی، بی مسکنی و... مهمترین مشکل امروزه تعداد کثیری از اهالی سینما است اما متأسفانه هیچ یک از مسئولان سینمای کشور به خصوص مسئولان خانه سینما که موظف هستند به امور صنفی سینماگران رسیدگی کنند تدبیری برای برون رفت از این شرایط بحرانی ندارند. وظیفه مسئولان سازمان سینمایی و خانه سینما این است که در طول سال به فکر وضعیت بسیار بد معیشتی و زندگی سینماگران باشند نه اینکه فکر کنند با برگزارکردن یک جشن در ۲۱ شهریور به سینماگران ادای دین می کنند؛ جالب هم آن است که در همین جشن هم متأسفانه همه اهالی سینمای کشور دعوت نیستند و تنها تعدادی از افراد در آن حضور دارند.

انتظارات صنفی سینماگران در آستانه روز سینما/۵

ولدبیگی: دولت ثابت کرده با هنر و هنرمند میانه خوبی ندارد/ سینما امروزه مانند مریض محتضری است که مسئولان هیچ حمایتی از آن ندارند!

مسعود ولدبیگی چهره پرداز پیشکسوت سینما و برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر در آستانه روز ملی سینما در رابطه با انتظارات خود از مدیران سینمای کشور و مسئولان خانه سینما در قبال سینماگران گفت: متأسفانه دولت ثابت کرده مطلقاً با هنر و هنرمند میانه خوبی ندارد و از این رو به وضعیت کاری، زندگی و معیشتی سینماگران از سوی مسئولان فرهنگی و هنری دولت کمترین رسیدگی نمی شود. با توجه به مشکلات عدیده ای که در زندگی سینماگران وجود دارد نیاز است که دولت به سینما و سینماگران رسیدگی کند؛ این اتفاقی است که در همه کشورهای دنیا شاهد آن هستیم اما متأسفانه در کشور ما کمترین نشانی از آن وجود ندارد؛ این امری طبیعی است که هنرمندان حق بسیاری به گردن کشورشان دارند اما این تأسف بار است که مدیران فرهنگی کشور حتی نسبت به وضعیت هنرمندان پیشکسوتی که این روزها خانه نشین شده اند اما سال های شباب شان را برای اعتلای هنر این مرز و بوم صرف کرده اند ندارند.

انتظارات صنفی سینماگران در آستانه روز سینما/۶

نیک ذات: اگر سیاستمداران پای شان را از سینما بیرون بکشند وضعیت ما بهتر می شود/ اقتصاد فلج کشور مانع دستیابی صنوف به حقوق طبیعی شان شده است

ساعد نیک ذات فیلمبردار سینما نیز در این باره گفت:  اگر سیاستمداران پای شان را از سینما بیرون بکشند وضعیت ما رو به بهبود می رود چرا که متأسفانه همیشه سیاستمداران بوده اند که مانند سدی در مقابل نیازها و اهداف سینماگران ایستاده اند و نگذاشته اند آن ها به تنهایی برای صنوف و معیشت شان تصمیم گیری کنند! در همه کشورهای دنیا روز نمادینی برای تجلیل از سینماگران وجود دارد و من خوشحالم که در کشور ما نیز این روز وجود دارد و یک روز از سال به تجلیل از فعالیت های دست اندرکاران سینما در صنوف و رشته های مختلف اختصاص پیدا کرده است اما معتقدم این مسأله به تنهایی کفایت نمی کند و باید در کنار این روز نمادین به مسائل و مشکلات متعدد سینماگران نیز توجه شود.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.