یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد؛

لزوم ایجاد سازوکار شایسته و هدفمند برای کارگردانان اول/ آذین: عبور فیلم اولی ها از مسیر صنوف و برخی از تهیه کنندگان می تواند بر بیماری سینما بیفزاید!

تغییر شرایط و ضوابط فیلم‌های اولی ها/۳

جبار آذین

سینماپرس: جبار آذین در رابطه با تغییر شرایط و ضوابط تهیه‌کنندگی فیلم‌های اول اظهار داشت: در یک سینمای اصولی و حرفه ای و استاندارد یکی از قاعده های جاری و پسندیده حمایتی عبور فیلمسازان تازه کار از فیلترهای حرفه ای ها است اما در سینمای بیمار و ناسالم ما که هدایت آن به دست گروه ها و باندهای مختلف سینمایی و اقتصادی است شرایط به گونه ای دیگر است به صورتی که صنوف سینمایی به جای هماهنگی با یک دستگاه مدیریتی کارآمد و هدفمند با خودمختاری و به شکل های انحصاری قدرت سینمای ایران را در کف خود گرفته اند روند سینما سالم، اخلاق مند و هدایت گرانه نیست.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چنانچه این صنوف به جای منافع گروهی و باندی منافع ملی و مردمی را مدنظر قرار می دادند و حمایت از نسل جوان فیلمساز را الگوی حرکت به سوی سینمای بالنده فردا می دانستند اوضاع جاری سینما دگرگون می شد و سلامت اندیشی به سینما باز می گشت لیکن در شرایط کنونی عبور دادن فیلمسازان تازه کار و جوانانی که برای نخستین بار فیلم سینمایی می سازند از کانال های هزارتوی ناسالم که در انحصار طیف های خاصی از سوداگران سینما است نه فقط به نفع سینمای ایران نیست که مانعی بزرگ بر سر راه درخشندگی فیلمسازان مستعد و جوانان خوش فکر است از همین رو به دلیل نداشتن برنامه، اصول و هدف و سلطه نگاه منافع طلبانه گذر فیلمسازان فیلم اولی از این گذرگاه نامتناسب و غیرارزشی محسوب می شود.

وی ادامه داد: سینماگرانی که تحت عنوان حرفه ای در عرصه سینمای کشور فعالیت دارند بیش از آنکه برخاسته از دانش سینمایی و فرهنگ اجتماعی باشند زائیده مناسبات اقتصادی سوداگرانه اند و به همین دلیل است که در دامنه انحراف، بیماری و بحران سینمای کشور افزوده شده است چنانچه مانند تمام کشورهای صاحب صنعت سینما، سینمای ایران هم دارای مدیریت نظارتی و حمایتی سالم و ویژگی ها و مختصات صنعت بودن و اداره و رهبری مناسب سینمایی بود مراجعه فیلمسازانی که خواهان تولید نخستین اثر سینمایی خود هستند می توانست موجه و مطلوب باشد ولی با اوضاع کنونی این اتفاق میسر نبوده و راه را برای گمراهی و فساد بیشتر هموار می کند.

آذین سپس با بیان اینکه در همین ارتباط ذکر یک مثال بایسته است اظهار داشت: فیلمساز جوانی که تمامی اندوخته های دانشی و مالی خود را برای ساخت یک اثر سینمایی کنار گذاشته بود بر اساس توصیه برخی از سینماگران به یکی از اتحادیه های صنوف مراجعه کرده و تهیه کننده محترمی به او می گوید «به جای آنکه به این در و آن در بزنی خود من فیلمت را تهیه می کنم و برای تولید آن ۸۰۰ میلیون تومان باید بپردازی»! و این فیلمساز جوان با این پیشنهاد گمراه کننده تمامی هستی خود را به فروش می رساند، وام می گیرد تا فیلم اول خود را بسازد لیکن در همان نخستین گام های شروع پیش تولید فیلم بخشی از سرمایه او هدر می رود و توسط تهیه کننده مزبور فیلم او هرگز ساخته نمی شود؛ همین فیلمساز با مبلغ باقی مانده سرمایه خود که چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان است با حمایت جریانی از سینماگران مستقل موفق می شود فیلم خود را بسازد.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: این یک نمونه از سازوکارهای ناسالم و نادرست موجود در میان برخی از عواملی است که مسئولان غافل سینمای کشور فیلم اولی ها را به استفاده از آن ترغیب می کنند. بدیهی است چنین مسائلی که اهدافی جز سود شخصی دربرندارد مخرب سینما و نابودکننده استعدادهای جوان کشور است لذا باید برای حضور فیلم اولی ها سازوکار مناسب، شایسته، هدفمند و سلامت طراحی و اجرا شود تا فیلمسازان جوان در دام سوداگران نیفتاده و نهایت اینکه با نظارت مدیران متعهد سینما فیلم خود را بسازند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: کلام آخر اینکه توصیه متولیان سینما به استفاده و عبور فیلمسازان فیلم اولی از مسیر صنوف و گروه ها و بخشی از تهیه کنندگان گیشه ای تنها می تواند بر بیماری سینمای آفت زده کشور بیفزاید؛ ما باید همواره شرایط را برای حضور نیروهای جوان در سینمای کشور فراهم کنیم قطعاً هرکه شایسته باشد در سینما ماندگار می شود و هر که شایستگی نداشته باشد از سینما فید خواهد شد پس بهتر است همه مشتاقان بتوانند بدون عبور از فیلترهای موجود وارد سینما شوند و این هنر را به پویایی برسانند.