جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«دریاچه ماهی»؛ تجربه ای نو در سینمای ارزشی وانسانی/ اولین تجربه سینمایی «مریم دوستی» دارای اندیشه است

پوستر فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: جبار آذین همزمان با اکران فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» نخستین ساخته سینمایی مریم دوستی اظهار داشت: این اثر سینمایی تجربه ای نو در سینمای ارزشی و انسانی است و در زمانه ای که سینمای کشور سرشار از آثار بی ارزش و سطحی شده می توان حضور این فیلم را یک اتفاق بزرگ و مثبت قلمداد نمود.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای بیمار وآفت زده کشور به دلیل ناکارآمدی مدیران، باندبازی، زد و بند وفساد، دوری بخشی از سینماگران از ارزش ها و آرمان های ملی ومردمی، تولیدات متوسط و نازل سینمایی و تخریب دستاوردهای سینما از جمله تکه پاره کردن جشنواره فیلم فجر که دیگر نه جشنواره است و نه ارتباطی به فجر دارد، برای سینما وسینماگر ایرانی اعتبار و آبرو باقی نگذاشته است و اگر همت و پشتکار فیلمسازان خوش فکر و متعهد و ساخته های گرچه اندک ولی دیدنی و با محتوای آن ها نبود باید فاتحه سینما خوانده می شد.

وی ادامه داد: با این همه در اوضاع نابسامان سینما و کرسی داری افراد اشتباهی و وجود انواع انحراف و معضل سینمایی وقتی فیلمی ساخته می شود که از نگاه سیاسی جناحی و زد و بندهای ناسالم فاصله داشته وحرفی برای گفتن دارد، تماشاگر سینمای آواره ایران امیدوار می شود که به رغم آلودگی فضای سینما هنوز فیلمسازان سلامت اندیش فیلم های سلامت می سازند شاید بخشی از آثار بامحتوا و انسان مدارسالم از نظر ساختار هنری و سینمایی شاخص و عالی نباشند اما همین اندازه که مخاطب رافریب نمی دهند و سینما و فرهنگ و جامعه را به فساد نمی کشانند محترم و ارزشمند اند.

آذین سپس با بیان اینکه ازهمین رو تولید فیلم های انسانی، اخلاقی و دفاع مقدسی مانند «دریاچه ماهی» که با نگاه وروایت متعهدانه وانسانی ارزشی سازندگانشان همراه اند برای سینمای ما وتماشاگران فیلم های ایرانی مسکن هستند اظهار داشت: با آنکه این نوع فیلم ها سینما را از بیماری نجات نمی دهند ولی از رنج آن می کاهند و راه درست حرکت رادرسینما نشان می دهند.           

وی خاطرنشان کرد: مریم دوستی فیلمساز جوان ومستعد کشور در نخستین ساخته سینمایی بامحتوا و ارزش محورخود، اندیشمند، توانا  و متعهد ظاهر شده است. «دریاچه ماهی» درکنار مضامین خوب خود و نگاه متفاوت به زندگی و مجاهدات رزمندگان اسلام دردوران دفاع مقدس و پس از آن، سرشار از لحظه ها، رخدادها و داستانک های هدفمند ارزشی، انسانی و اخلاقی است. روایتی تازه و متفاوت از تنهایی ها، دلگرمی ها، دل مشغولی ها و عاشقانه ها و گذران زندگی رزمندگان دوران دفاع مقدس، جانبازان و بازماندگان آن ها، ازمنظرانسانی، تاریخی و اجتماعی، چارچوب وشمایل محتوای ارزشمند «دریاچه ماهی» راشکل بخشیده است.

آذین افزود: دوستی درفیلم خود به لحاظ نگاه وتجربه و آگاهی سینمایی و اجتماعی اش بازگوکننده و بازساز ابعاد مختلف وجودی انسان های فیلمش است. سفر معنوی از درون به برون و به میان آدمیان و پرسه عارفانه درفضای دنیاهای واقعی و متافیزیک از دریچه نگاه شاعرانه، هنرمندانه و زنانه و ارائه تصاویری از عالم معنا و معنویت درکنار نمایش روزهای زندگی قهرمان ودیگر آدم های قصه فیلم، «دریاچه ماهی» را دیدنی کرده است.

این منتقد سینما در همین راستا اظهار داشت: با آنکه سازنده این فیلم، مضامین و موضوع های مهمی را دستمایه فیلم خود ساخته که جای طراحی و پرداخت موضوعی وقوام ساختار سینمایی بیشتر راداشته، بااین همه «دریاچه ماهی» در قامت و بضاعت کنونی هم نمره قبولی گرفته و مخاطب خود را راضی می کند. «دریاچه ماهی» ازسوی مخاطبان سینما دوست اهل معنا و آگاه ازپشت و روی واقعیت و آرمان های دفاع مقدس، اثری مقبول، شریف ومطلوب است.

آذین در خاتمه این گفتگو افزود: مریم دوستی با گزینش موضوع دفاع مقدسی و نمایش علاقه خود به مفاهیم ارزشی و معنوی و روایت شاعرانه وسینمایی داستان تاثیرگذار فیلم «دریاچه ماهی» گام نخست حضور خود در سینمای حرفه ای را با وقار و اعتماد و هدفمند برداشته است. «دریاچه ماهی» فیلمی محترم، ارزشی، انسانی و اخلاق مدار و شروعی امیدوارانه از یک فیلمساز جوان با ذوق در عرصه سینمای حرفه ای ایران واثری متعهدانه درتداوم حیات سینمای مقاومت است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.