سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸

اولین‌های تاریخ سینمای ایران +اینفوگرافی

سرنانیوز: سینمای ایران در این سالها خوب و بد زیادی را تحمل کرده است، بد نیست امروز 21 شهریور در روز ملی سینما به تعدادی از این اتفاقات خوب نیم نگاهی بیندازیم.

سینما،درست همان چیزی است که از زمان ورودش به کشور،همه چیز را تحت تسلط خود دچار تغییر کرد و می توان به جرات گفت،سبک زندگی مردم را از زمان قاجار تا همین امروز با فراز و نشیب های زیادی روبه رو کرد.


اولین فیلم سینمایی ساخته شده در ایران، "آبی و رابی " نام دارد این فیلم البته فیلم صامت است و در سال 1309 ساخته شد.
اگر بخواهیم به تاریخ سینمای ایران نیم نگاهی بیندازیم،قطعا نمی توانیم حضور فیلم "دختر لر" اولین فیلم سینمایی ناطق ایرانی را که اردشیر ایرانی ساخته است نادیده بگیریم. این فیلم در بمبئی ساخته شد و می توان گفت بدلیل حضور یک زن در فیلم سینمایی یک انقلاب تازه به حساب آمد.

ما در حال حاضر کارگردانان زن ایرانی بسیاری در سینما داریم افرادی که حتی توانستند نام خود در عرصه بین المللی هم مطرح کنند اما نخستین فردی که پای زنان را در مقام کارگردان به سینمای ایران کشاند شهلا ریاحی بود. او در سال 1335 فیلم "مرجان" را ساخت.

از اولین‌ها که فاصله بگیریم و تاریخ را اندکی ورق بزنیم و به زمان حال برسیم، دو اتفاق بزرگ در سینمای ایران را نمی‌توان نادیده گرفت، اولی جایزه نخل طلای جشنواره کن برای فیلم "طعم گیلاس" ساخته عباس کیارستمی است و دومی جایزه اسکار برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" ساخته اصغر فرهادی است.

این دو اتفاق را شاید بتوان سالیان سال در ذهن زنده نگه داشت و به عنوان دو اتفاق خوب سینمایی به آن ابراز علاقه کرد.

البته اصغر فرهادی تنها این جایزه را کسب نکرده است و برای فیلم فروشنده هم توانست جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم کن را بدست بیاورد. غیر از اصغر فرهادی، شهاب حسینی هم توانست جایزه بهترین بازیگر از جشنواره فیلم کن را بدست بیاورد.

در ادامه اینفوگرافی اولین های سینما را ببینید.

 اولین‌های تاریخ سینمای ایران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.