شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

ادامه حمله به «مادر!» و واکنش های فیلمساز

وقتی منتقدان جهانی به «آرنوفسکی» هم رحم نمی کنند و در ایران نقدها همچنان در محدوده رودربایستی به اجرا درمی آید!

دارن آرنوفسکی

سینماپرس: مواجهات تند منتقدان سینمایی علیه فیلم «مادر!»؛ تازه ترین ساخته دارن آرنوفسکی می تواند درسی برای مدعیان نقادی در کشور باشد که ببینند چگونه علیه فیلمسازی که در آثار اولیه اش چند فیلم قابل قبول دارد، چنین واکنش های تندی صورت می گیرد.

در آنسوی مرزها، نقد تعریف خاص خود را دارد و بی محابا و بُرنده حتی به فیلمسازان بزرگ سینما هم رحم نمی کند، اما در این جا مطالبی تحت عنوان «نقد اثر هنری» تیتر و عنوان می یابد که یا انقدر بی مایه و بی منطق و خالی از دانش است و یا در حد یک رودربایستی تعارف آمیز با سازنده اثر محسوب می شود! مواجهات تند منتقدان سینمایی علیه فیلم «مادر!»؛ تازه ترین ساخته دارن آرنوفسکی می تواند درسی برای مدعیان نقادی در کشور باشد که ببینند چگونه علیه فیلمسازی که در آثار اولیه اش چند فیلم قابل قبول دارد، چنین واکنش های تندی صورت می گیرد. نقدهایی که موجب شده تا فیلمساز هم به واکنش هایی تند متوسل شود.

به گزارش آی سینما، فیلمساز 48 ساله امریکایی در مصاحبه اخیرش گفته از همان ابتدا می ‌دانست فیلمش بحث ‌برانگیز خواهد شد و واکنش تماشاگران صد در صد منفی خواهد بود. بعد از پاسخ عجیب «پارامونت»؛ استودیوی پخش‌ کننده این فیلم به واکنش‌های انتقادآمیز تماشاگران، این ‌بار نوبت به آرنوفسکی رسید تا نسبت به هجمه انتقادهایی که در رابطه با فیلم اخیرش به راه افتاده واکنش نشان دهد.

در جریان نشست پرسش و پاسخی که بعد از نمایش «مادر» در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برگزار شد، کارگردان «قوی سیاه» نظرش را درباره کسب کمترین امتیاز سایت سینمااسکور مطرح کرد: «مگر ممکن است بعد از تماشای این فیلم سالن را ترک کنید و پایین ‌ترین امتیاز را ندهید؟ انگار مشت خورده باشید؛ مشتی محکم»!

از سوی دیگر، نقدهای بی ‌رحمانه بسیاری به فیلم جدید آرنوفسکی انجام شده است. برای مثال، رکس رید؛ منتقد «نیویورک آبزرور» نوشت: «جلوی خودم را می ‌گیرم لقب «بدترین فیلم سال» را به آن نچسبانم، در حالی‌ که «بدترین فیلم قرن» عنوان به مراتب مناسب‌ تری است.»

آرنوفسکی معترف است او دست روی نقاط حساسی گذاشته و عامدانه با باورهای مذهبی تماشاگران بازی کرده است: «این‌ جور قصه‌ها به قدری قدرتمند هستند که می ‌توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و برای آدم‌های مختلف معانی متفاوتی دارند.» آرنوفسکی همچنین تاکید کرد این فیلم به لحاظ سینمایی فحشی آبدار شمرده می ‌شود!

فیلمساز 48 ساله در این‌ باره توضیح داد: «می ‌خواستیم فیلم تحریک‌ برانگیز بسازیم و به مخاطب حمله‌ ور شویم. و دلیل این که می ‌خواستم حمله‌ ور شوم این بود که بسیار غمگین بودم و کلی خشم درونم داشتم که می‌خواستم ابرازش کنم. فیلمسازی سفری دشوار است. آدم‌ها مدام در حال نه گفتن هستند. این که هر روز بیدار شوی و از تختت بیرون بیایی و با تمام آن جواب‌های «نه» روبه‌ رو شوی، ناچاری بالاخره به چیزی باور داشته باشی.» او در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: «در نتیجه دلم می‌خواست زوزه بکشم. و این زوزه من بود. و بعضی افراد دل‌ شان نمی‌خواهد به آن گوش بدهند. خیلی هم عالی.»

لازم به ذکر است واکنش تند منتقدان و مخاطبان به تازه ترین ساخته آرنوفسکی با هوکردن از جشنواره ونیز آغاز و همچنان ادامه دارد.

* آینه نیوز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.