یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶

شمقدری و بررسی دلایل ضعف تولید فیلم‌های عاشورایی

دقیق عمل کنیم می‌توانیم در ساخت فیلم‌های تاریخی درباره زندگی اهل بیت بسیار موفق باشیم/ انحراف دیدگاه در بعضی از آثار مذهبی

جواد شمقدری در مراسم عصر مستند

سینماپرس: شمقدری با اشاره به حساسیت ساخت فیلم در چنین حوزه‌هایی گفت: دیگر اتفاق بدی که در این سال‌ها با آن‌ مواجه شده‌ایم این است که گویا نوعی انحراف دیدگاه در بعضی از این آثار وجود دارد. گاهی این انحراف از نظر نقل تاریخی واقعه است و کارگردان با دیدگاه دراماتیک خود به واقعه تاریخی، صورتی متفاوت می‌دهد که این دیدگاه علمی و منطقی نیست چون وقایع تاریخی باید کامل و بدون تحریف بیان شوند

اهمیت واقعه کربلا در دین اسلام به خصوص در مذهب تشیع به اندازه‌ای زیاد است که اگر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام این دین را برای بشریت به عنوان تحفه‌ای آسمانی به ارمغان آورده باشد، بی‌شک این خون پاک سیدالشهداست که نهال اسلام را در اولین سال‌های حیات خود تبدیل به درخت برومندی کرده که شاخه‌هایش اکنون در سراسر دنیا گسترده شده است.

از سال‌های ابتدایی پیدایش صنعت سینما تولید فیلم‌هایی با مضامین مذهبی در دستور کار صاحبان این صنعت بوده و نمونه معروف آن سیسیل ب دومیل کارگردان و تهیه‌کننده معروف هالیوودی است. او که شخصی مذهبی بود آثار پرشماری بر اساس متون کتاب مقدس تهیه کرد و رسم تولید فیلم‌هایی با مضامین دینی را در سینمای دنیا به راه انداخت. امروز هالیوود در دام پول و فساد افتاده است و آثار دینی تولید شده در سینمای هالیوود نیز رنگ و رویی از آنچه در بطن ادیان آسمان نهفته است را ندارند و بیشتر به نقد مذاهب می‌پردازند، این‌جاست که توجه به ساخت آثاری که حقیقت دین اسلام و تشیع را در سطح جهان معرفی کنند بیش از پیش احساس می‌شود.

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز آثار مذهبی کم تعدادی تولید شده است و تعداد فیلم‌هایی که به واقعه عاشورا یا حواشی آن می‌پردازند در این بین بسیار کم است. حلول ماه محرم و لزوم توجه به انتشار پیام سیدالشهدا به بهترین شکل در سطح جهان انگیزه‌ای شد برای این‌که با جواد شمقدری در این زمینه گفت‌وگو کنیم.

شمقدری: دقیق عمل کنیم می‌توانیم در ساخت فیلم‌های تاریخی درباره زندگی اهل بیت بسیار موفق باشیم

جواد شمقدری کارگردان سینما و تلویزیون درباره دلیل عدم پرداخت به مضامین عاشورایی و واقعه عاشورا در سینمای ایران در گفتگو با صبا گفت: خوشبختانه سینمای ایران به علت وجود توان فنی و تجربی عوامل و اشرافی کامل بر بخش فنی می‌تواند فیلم‌های تاریخی در هر دورانی از ایران باستان تا مقاطع تاریخ معاصر را جلوی دوربین ببرد. در سینمای ما در زمینه تولید فیلم عاشورایی باید دو اتفاق مهم بیفتد که یا جای آن‌ها تقریبا خالی است یا رخ دادن این اتفاق‌ها در وضعیت فعلی سینما با مشکلات و کاستی‌هایی همراه است.

او افزود: مسئله اول این است که دغدغه محتوایی و فرهنگی کافی در شاکله سینمای ایران به خصوص در حوزه فیلمنامه نویسی و کارگردانی وجود ندارد و دغدغه فیلمنامه نویسان و کارگردانان در سینمای ایران نسبت به مسائل روز بیشتر از مقاطع تاریخی تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ ماست. این مسئله می‌تواند به عدم آگاهی یا نبود علقه‌های لازم در اهالی سینما بازگردد. متاسفانه کسانی هم که در این زمینه‌ها دغدغه دارند مظلوم واقع می‌شوند و همین مظلومیت و تنهایی باعث عدم موفقیت این افراد در کارشان می‌شود.

شمقدری تصریح کرد: نکته بعدی بحث کلان مدیریتی و سرمایه گذاری در سینماست. می‌دانید که کار سینما قائل به شخص و فرد نیست و وقتی شخصی قصد ساخت فیلمی، مخصوصا در زمینه‌های تاریخی را دارد، باید از پشتیبانی قوی برخوردار باشد. چون به خصوص در زمینه کارهای تاریخی نیاز به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مفصل و سرمایه‌گذاری کلان در بخش تولید وجود دارد و بخش خصوصی به شکل مستقل نمی‌تواند از عهده ساخت چنین پروژه‌هایی برآید. این‌جاست که نقش نهادها، سازمان‌ها و بیش از همه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح می‌شود که باید حمایتگر مستقیم چنین پروژه‌هایی باشند اما متاسفانه بارها دیده شده که مدیران مسئول در این زمینه غفلت می‌کنند و به حوزه‌هایی با این درجه از اهمیت بی‌توجه‌اند.

شمقدری با اشاره به حساسیت ساخت فیلم در چنین حوزه‌هایی گفت: دیگر اتفاق بدی که در این سال‌ها با آن‌ مواجه شده‌ایم این است که گویا نوعی انحراف دیدگاه در بعضی از این آثار وجود دارد. گاهی این انحراف از نظر نقل تاریخی واقعه است و کارگردان با دیدگاه دراماتیک خود به واقعه تاریخی، صورتی متفاوت می‌دهد که این دیدگاه علمی و منطقی نیست چون وقایع تاریخی باید کامل و بدون تحریف بیان شوند. مسئله دیگر مسئله محتوایی و جهت‌گیری کلی بعضی از این آثار مذهبی است، برای مثال اگر کسی انگیزه‌های امام حسین برای قیام عاشورا را در یک اثر هنری تغییر دهد قطعا آن اثر از راه اصلی خود منحرف شده است. این تحریفات خطایی بزرگ در زمینه ساخت آثار مذهبی است که می‌تواند گناهی نابخشودنی باشد. زمانی که فیلمی با چنین تحریفاتی در سطح جامعه منتشر شود از سمت خواص و عوام واکنش‌هایی نسبت به آن صورت می‌گیرد و کار فیلمسازان بعدی به دلیل وجود همین حساسیت‌ها بسیار سخت‌تر می‌شود و این می‌شود که در نهایت این کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند به عرصه‌های این‌چنینی ورود نکنند.

او افزود: گرچه مجموعه این موانع کار را برای ساخت فیلم‌هایی در مورد واقعه عاشورا سخت کرده است اما معتقدم اگر کمی دقیق و حساب شده عمل شود ما می‌توانیم در حوزه ساخت فیلم‌های تاریخی درباره زندگی اهل بیت بسیار موفق باشیم، چون هم از نظر فنی و هم از نظر کارشناسان متخصص در امور تاریخی هیچ کمبودی در کشور ما وجود ندارد.

شمقدری درباره فعالیت‌های خود به عنوان مدیر سازمان سینمایی در زمان تصدی این پست برای تولید آثاری با مضامین عاشورایی گفت: زمانی که به عنوان مدیر در سازمان سینمایی حضور داشتم انگیزه و شوق کافی برای کار در این زمینه و سایر حوزه‌های استراتژیک مانند تاریخ انقلاب وجود داشت و ما آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده بودیم. در حد امکان تلاش شد تا چند پروژه ساخته شود اما کمبود متن قابل اتکا باعث شد نتوانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم چون در بسیاری از موارد یا فیلمنامه‌ای در کار نبود یا اگر فیلمنامه‌ای وجود داشت ضعف‌هایی در آن بود که تولید آن مقرون به صرفه نبود. از این جهت دست ما تنگ بود و زمان کافی هم در اختیار نداشتیم چون تولید پروژه تاریخی از جنبه تحقیق زمان زیادی را می‌طلبد و این عوامل باعث شد توفیقی نسبی در این زمینه داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.