یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

جشنواره فجر همچنان درگیر بودن یا نبودن فیلم کوتاه است

سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران

جوان: بودن یا نبودن سیمرغ فیلم کوتاه پس از گذشت نزدیک به چهاردهه از عمر جشنواره فجر همچنان محل بحث مدیران سینمایی دولت است.

بودن یا نبودن سیمرغ فیلم کوتاه پس از گذشت نزدیک به چهاردهه از عمر جشنواره فجر همچنان محل بحث مدیران سینمایی دولت است. روز گذشته در جلسه دوم ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره ملی فیلم فجر با شورای مرکزی انجمن صنفی فیلم کوتاه، جمع‌بندی نهایی درباره حضور فیلم‌های کوتاه داستانی در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر انجام شد و طبق تصمیم، سیمرغ فیلم کوتاه در جشنواره امسال نیز اهدا خواهد شد. در این جلسه که صبح روز گذشته در سازمان سینمایی برگزار شد، جمع‌بندی شد تا در دوره سی و ششم، کاندیدای بهترین فیلم دوره آتی جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما که ماه گذشته برگزار شد (حداکثر ۱۰ فیلم) با مدت زمان زیر ۱۵ دقیقه در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند.

به فیلم برگزیده این بخش سیمرغ بلورین اهدا خواهد شد که این تصمیمات پس از تصویب در شورای سیاستگذاری جشنواره قابل اجرا می‌شود. جلسه برای تصمیم‌گیری جهت ماندن سیمرغ فیلم کوتاه در جشنواره فجر نشان می‌دهد که این مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور با هزینه‌های نجومی که هرساله خرج آن می‌شود، هنوز درگیر جزئیات است و سلیقه‌های شخصی مدیرانی که به شکل موسمی می‌آیند و می‌روند بر همه چیز غلبه دارد، همین ناثباتی ساختاری همواره مانع برگزاری اثرگذار و حرفه‌ای جشنواره فجر شده است. در واقع به جای حکمرانی قانون و استراتژی، سلیقه‌های شخصی هرساله صرفاً به انگیزه دیده‌شدن تحولاتی ایجاد می‌کنند که به دلیل زیر سؤال بودن کارشناسی آن، اعتبار جشنواره را با خدشه مواجه می‌کند. اساساً وقتی جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان جشنواره‌ای بین‌المللی با هزینه‌های خاص خود می‌تواند محل رجوع فیلمسازان جوان کشور باشد، چه لزومی دارد که با نادیده‌گرفتن این رویداد و کم‌کردن اعتبار آن جشنواره فیلم فجر را فربه‌تر کنیم. 

اما نکته سؤال‌برانگیز در این دورهمی دبیر جشنواره سی و ششم با فعالان و فیلمسازان فیلم کوتاه، بی‌خبری و حضور نداشتن مدیرعامل انجمن سینمای جوان (متولی فیلم کوتاه ) یا یکی از اعضای سینمای جوان در این دو نشست بود. اینکه دبیر جشنواره فجر ترجیح داده به جای جلسه و حداقل همفکری با مدیرعامل انجمن سینمای جوان با یک نهاد صنفی در خانه سینما جلسه بگذارد، شاید به نوعی ابراز نارضایتی از عملکرد این مدیر سینمایی تلقی شود. اساساً سید صادق موسوی از زمان روی کارآمدنش بسیار کم‌اثر و کم‌فروغ ظاهر شده و تا اینجای کار عملکرد چشمگیری در حوزه فیلم کوتاه نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.