یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰

هیچکس درباره تغییرات «خانه دختر» پاسخگو نیست

فیلم سینمایی خانه دختر

صبح نو: داستان دنباله‌دار فیلم‌های توقیفی که این روزها خبر آزادی مشروط برخی از آن‌ها به گوش می‌رسد، همچنان ادامه دارد و بعد از عبور تعدادی از آن‌ها از پیچ و خم‌های شورای بازبینی و نظارت، به‌تازگی اخباری مبنی بر آغاز نمایش یکی از این فیلم‌های پر سر و صدا به گوش می‌رسد.

از اوایل تیرماه بود که آقای صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از تشکیل کمیته بازبینی مجدد فیلم‌های توقیفی و بررسی آن‌ها طی 2 ماه داد. در این فاصله اخبار زیادی منتشر شدند تا در نهایت با کمی تأخیر اعلام شد که 5 فیلم این فهرست که شامل «آشغال‌های دوست داشتنی»، «عصبانی نیستم»، «پارادایس»، «خانه پدری» و «خانه دختر» بودند، مجوز نمایش گرفتند. رفع توقیف هر یک از این کارها توسط راه‌های مختلفی اتفاق افتاد که به گفته آقای ابراهیم داروغه زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، شامل فیلمبرداری مجدد بعضی سکانس‌ها درباره فیلم‌هایی چون خانه دختر و پارادایس بوده، همچنین بقیه فیلم‌ها با اصلاحاتی در تدوین قابل اکران شدند.

خانه دختر، ضبط مجدد سکانس‌ها و اکران
از بین این آثار که هر یک شروطی برای اخذ پروانه نمایش و اکرانشان دارد، به تازگی قرار بر نمایش فیلم «خانه دختر» به کارگردانی آقای شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی آقای محمد شایسته شده است. فیلمی که تولید آن با اعتراضاتی همراه بود و بعد از نمایشش در جشنواره سی و سوم با انتقاداتی مواجه شد. برخی از سکانس‌های این فیلم موجب شد تا خانه دختر هم راهی لیست توقیفی‌ها شود و منتظر بررسی‌های مجدد بماند. درهمین راستا بعد از گذشت سه سال از تولید این فیلم و صحبت‌های مختلفی که از نظرات شورای بازبینی فیلم‌های توقیفی به گوش می‌رسیدند، سرانجام همان راهکار ضبط مجدد برخی قسمت‌های فیلم باعث شد تا این فیلم سرانجام برای نمایش آماده شود.
از ابهام در تغییرات تا عدم پاسخگویی سازنده و مسوولان
حال این که تا چه حد این فیلم دچار تغییر شده، موضوعی است که در راستای آن ما در«صبح نو» با مسوولان امر از کارگردان و تهیه کننده گرفته تا سازمان سینمایی و... تماس گرفتیم، ولی هیچ یک از این افراد پاسخی دراین باره ارائه ندادند. از سوی دیگر برخی از منابع آگاه عنوان کرده‌اند که داستان و محتوای کار تغییر چندانی نکرده و ماجرا همان گونه بوده که هست. این مسأله نیز جزو مواردی است که بازهم مشکل رفع توقیف خانه دختر را با سؤالات و ابهاماتی همراه می‌کند.
در این میان نباید فراموش کرد که رسیدگی به فیلم‌های توقیفی و تعیین تکلیف آن‌ها به خودی خود اتفاق جالب توجه و مثبتی در حوزه سینماست اما این که چنین بررسی‌ای چطور صورت گرفته و تأییدها با چه ملاک‌هایی رخ داده‌اند، مسأله‌ای است که جای بحث دارد.

 چرا توقیف شد؟
به عنوان مثال، درباره همین فیلم یعنی «خانه دختر»، آقای علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که از ابتدا با جنجال‌هایی که راه افتاده بود همراه بود، بیان کرد: این فیلم اشکالاتی داشت که منجر به توقیف آن شده و به‌رغم اصلاحاتی که داده شده بود آن را برطرف نکردند. من با توجه به اصلاحاتی که داده بودند در آخرین مرحله، فیلم را دوباره دیدم اما اصلاحات انجام نشده بودند و به همین خاطر، ما به عقیده گذشته خود پا برجا هستیم و نمی‌توانیم به راحتی اجازه اکران این فیلم را بدهیم.

داستان نامتعارفی از یک تجاوز
علاوه بر این اتفاق، قصه فیلم خانه دختر نیز از موضوعات گزنده‌ای است که کمتر کسی سراغ آن رفته است و به دلیل حساسیتی که در این فضا وجود دارد، حتماً باید شیوه پرداخت به آن رصد شود چون هر فیلمی که ساخته می‌شود، می‌تواند به عنوان نماینده‌ای از کشورمان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد و به همین دلیل هر موضوعی را نباید طوری نمایش داد که به اغلب خانواده‌های ایرانی تعمیم داده شود.خانه دختر، داستان دختر دانشجویی در آستانه ازدواج را روایت می‌کند که درست در روز عقد اتفاقی برایش رخ می‌دهد و قصه فیلم از اینجا رقم می‌خورد. ماجرا از این قرار است که در این فیلم در ابتدا مخاطب فکر می‌کند که بازیگر خانم، پیش از ازدواج با مرد دیگری رابطه داشته و نمی‌تواند شرط مادر شوهرش را برای آزمایش بپذیرد؛ اما در ادامه فیلم متوجه می‌شویم که آن فرد کسی نبوده جز پدر این دختر! منصور با بازی حامد بهداد و بهار با بازی رعنا آزادی‌ور نقش این زوج را بازی می‌کنند.
خانم‌ها و آقایان پگاه آهنگرانی، باران کوثری، حامد بهداد، نسیم ادبی، رؤیا تیموریان، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، بابک کریمی، رعنا آزادی ور و نادر فلاح از بازیگران این فیلم سینمایی‌اند. آقای محمدحسین نوش آبادی، سخنگوی وقت وزارت ارشاد در دوره جنتی پیرامون این فیلم گفته بود: موضوع تجاوز پدر به دختر در داستان فیلم وجود دارد که این مورد باید اصلاح شود. این موضوع نباید این شبهه را به وجود بیاورد که چنین مسائلی در جامعه ما به وفور یافت می‌شود. اصلاحات باید به طور کامل انجام شوند تا به این فیلم اجازه اکران داده شود. محتوا برخی از سکانس‌های این فیلم ممکن است تعرض و توهین به خانواده‌های اصیل ایرانی باشد. ما نباید خانواده‌های ایرانی را با خانواده ازهم پاشیده دنیای غرب مقایسه کنیم؛ پس به همین دلیل باید اصلاحات این فیلم به طور کامل انجام شود.»

عاقبتی نامعلوم
با توجه به این صحبت‌ها و داستان تأمل برانگیز فیلمی که جنجال آفرین شده است، به طور قطع لازم است تا با نگاه ویژه‌تری به این موضوع پرداخته شود و موارد مختلفی از رده سنی گرفته تا صحنه‌هایی که شاید پرداخت به آن‌ها ضرورتی نداشته باشد، مد نظر قرار بگیرد. از همین رو با وجود سر باز زدن عوامل و دیگر کسانی که از بیان میزان این تغییرات طفره رفته‌اند، باید دید که سرانجام این فیلم قرار است به چه شکلی روی پرده نقره‌ای سینما برود، فیلمی که کارگردان آن با وجود تمام حرف و حدیث‌های موجود همچنان مشغول همکاری با صدا و سیماست و علاوه بر پخش همزمان 2 سریال هشت و نیم دقیقه و همه چیز آنجاست از او، وی مشغول تولید سریال جدید دیگری با عنوان «آسمان هوای باران دارد» برای این سازمان شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.